2018-11-12, 21:42
Medlem
Hej! Tänkte fråga om nån av er vet om man kan få lön utbetald tidigare? Fast anstäld inom kommunen och tänkte fråga om att få lön utbetald en vecka tidigare. Hade nån av er provat och göra sådär?

Mvh
Citera
2018-11-12, 21:44
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admir8888
Hej! Tänkte fråga om nån av er vet om man kan få lön utbetald tidigare? Fast anstäld inom kommunen och tänkte fråga om att få lön utbetald en vecka tidigare. Hade nån av er provat och göra sådär?

Mvh

Du tycker inte att denna fråga är mer lämpad till din arbetsgivare?
Att få ut lön i förskott är inte olagligt, däremot så kan vissa arbetsgivare vara ytterst kinkiga till detta.

Jag har fått en lön utbetald 4dagar tidigare pga jag skulle åka utomlands för begravning.
Citera
2018-11-12, 21:46
Medlem
maniacs avatar
Du kan ju alltid fråga om du kan få en del av lönen i förskott men som anställd i kommunal verksamhet tvivlar jag på att det går hem.

Var hyfsat vanligt förr i privata verksamheter, men fråga ändå för all del.
Citera
2018-11-12, 22:50
Medlem
Är extremt svårt generellt i större organisationer då de som arbetar med lönerna inte har tid.

Så 99% nej i ditt fall

Mvh AV
Citera
2018-11-13, 07:45
Medlem
Zer0Shits avatar
Kommer med största sannolikhet inte arr gå.

z
Citera
2018-11-13, 19:37
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren79
Är extremt svårt generellt i större organisationer då de som arbetar med lönerna inte har tid.

Så 99% nej i ditt fall

Mvh AV
Det är det inte alls, tar ca 2 minuter att göra. Gör detta ibland till anställda på mitt jobb. Förskottet kvittas sen vid den vanliga lönekörningen (ca 30 sekunders extra jobb). Total tid inkl telefonsamtalet med den som begär förskottet ca 3 minuter.
Citera
2018-11-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Det är det inte alls, tar ca 2 minuter att göra. Gör detta ibland till anställda på mitt jobb. Förskottet kvittas sen vid den vanliga lönekörningen (ca 30 sekunders extra jobb). Total tid inkl telefonsamtalet med den som begär förskottet ca 3 minuter.

Jag ska förtydliga med att "inte har tid många gånger har med att de inte orkar eller inte får för ledningen :--)
Citera
2018-11-14, 14:44
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvetaren79
Jag ska förtydliga med att "inte har tid många gånger har med att de inte orkar eller inte får för ledningen :--)
Givetvis beror detta på personen i fråga och gällande riktlinjer. Rör det sig om en nyanställd/provanställd ska hos oss närmast chef godkänt detta (eftersom förskottet kvittas mot nästa lön så måste prestationerna den månaden stämma rätt bra). TS bör i vilket fall kontakta löneansvarig och kan då få svar på om det går bra alternativt om ytterligare verifikation krävs, det är inte jätte ovanligt med sådana förfrågningar och personligen bryr jag mig inte nämnvärt så länge det finns ett godtagbart skäl (varierar beroende på anställningstid/bakomliggande skäl). Det ligger förövrigt i sakens natur att hjälpa till med sånna förfrågningar, i slutändan slipper man andra problem som kan uppstå för att man inte la ner dem 2-3 minuters arbete (ex löneutemätning är ett jävla meck och något man gärna undviker) och det ger gissningsvis bättre arbetare till chefen (win-win-win).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in