Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 19:37
  #1
Medlem
Farsan har en burk med r5 1500x, gigabyte ab350m gaming 3, rx460 och 16gb ram som här om dagen när han startade den gick in i bios av sig själv, han stängde ner bios och startade om datorn, efter det vägrar den visa bild.

Jag tänkte att det var skärmen eller gpun då allt spinner på i datorn och det lyser ingen error code led på moderkortet. Skärmen funkar med annan dator, likaså gpun. Provade resetta cmos med cmos pinnarna eller vad man nu ska kalla dom, efter det tog jag ut batteriet men gjorde ingen skillnad, bara svart skärm. Provade 1 ramsticka åt gången men inte det heller. Tycker en led borde lysa ifall det är cpu eller ram som spökar?

Därför tror jag det är moderkortet som strular, tänker jag galet? Vad mer kan jag testa och hur går jag tillväga på bäst sätt? Datorn är ~16 månader, moderkortet har 3års garanti.
Citera
2018-11-13, 02:56
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Därför tror jag det är moderkortet
Betydligt vanligare att det är nätagget som tappat en av sina utspänningar, kan föralldel även vara en dåligt itryckt kontakt. Om du har en multimeter, testa så alla utspänningarna finns där. Har nätagget flera 12v rails kan en av dem funka medan en annan är död, så bara för att det t.ex finns 12v på ett ställe innebär det inte att det finns 12v överallt. LED brukar inte lysa om 5v fattas. Kolla matningen till processorn, den 4-8 pin kontakten i övre hörnet av moderkortet också, och den/de 6-8 pin som går till grafikkortet. Är nätagget modulärt är det ganska vanligt att det glappar eller t.o.m pyr/kolar i anslutningarna bakpå nätagget, så ta isär och kolla där isåfall
Citera
2018-11-13, 03:05
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Först tar du ur batteriet, sen gör du reset på BIOS sen sätter du i batteriet.
Med batteriet eller adaptern i blir det ingen reset.
Citera
2018-11-16, 21:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Betydligt vanligare att det är nätagget som tappat en av sina utspänningar, kan föralldel även vara en dåligt itryckt kontakt. Om du har en multimeter, testa så alla utspänningarna finns där. Har nätagget flera 12v rails kan en av dem funka medan en annan är död, så bara för att det t.ex finns 12v på ett ställe innebär det inte att det finns 12v överallt. LED brukar inte lysa om 5v fattas. Kolla matningen till processorn, den 4-8 pin kontakten i övre hörnet av moderkortet också, och den/de 6-8 pin som går till grafikkortet. Är nätagget modulärt är det ganska vanligt att det glappar eller t.o.m pyr/kolar i anslutningarna bakpå nätagget, så ta isär och kolla där isåfall

Tyvärr inte nätagget. Tack ändå!
Citera
2018-11-16, 21:20
  #5
Medlem
Byt kabel
Om du använder hdmi pröva dvi.
Kan ju va värt ett försök
Citera
2018-11-16, 21:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Byt kabel
Om du använder hdmi pröva dvi.
Kan ju va värt ett försök

Har provat dp, hdmi och dvi samt en annan skärm. Funkar tyvärr inte.

Skickade felanmälan till Inet.se får se vad dom säger. Testade idag mitt eget nätagg samt grafikkort men det gjorde ingen skillnad, det enda jag inte kan prova är moderkort ram och cpu så tycker det borde vara något av dessa.
Citera
2018-12-08, 19:35
  #7
Medlem
Fick du ordning på det? Annars kan det vara värt att testa att köra skärmen till moderkortets grafikutg.

Jag hade ett gigabyte moderkort som fick för sig att byta en dag bara, fick koppla in skärmen till mobot och sen ändra i bios till pci-x
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback