Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 17:12
  #1
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Funderar på att skaffa valp. Tänkte först att det var rätt självklart att ha en tik. Men det behöver ju inte bli så. En fertil hanne skulle jag inte orka med. Hur är en kastrathanne? Jag antar att den snaskar på sin snale lika mycket som en okastrerad? Har den någon sexualdrift? (En del av mina kastratkatter har haft det.) Rider de eller beter sig sexuellt på något annat vis? Står inte ut med sådant.
Citera
2018-11-12, 20:46
  #2
Medlem
Alla andra hanhundar vill sätta på min som är kastrerad. Lat är han också.
Citera
2018-11-12, 20:58
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vännerna lät kastrera sin hanhund för att de ansåg att han var besvärlig.

Inte faaaaaaaeeeen blev han mindre besvärlig för det, snarare mer besvärlig då han är konstant hungrig och tigger och försöker stjäla mat hela tiden.
Citera
2018-11-12, 22:38
  #4
Medlem
tjockballes avatar
Ingen bra idé.

En hanhund med normala sexuella drifter reagerar när han kommer i kontakt med piss från löptikar eller löptikar själva. Annars är han inte sexuellt besvärlig.

Det som ibland tolkas som "översexuell" är om hunden är frustrerad. Brist på stimulans ger en frustrerad hund. Frustrationen kan sedan yttra sig på olika sätt. Att hunden biter sönder grejer i hemmet, att den är överdrivet aggressiv eller att den juckar på allt och alla.

Botas bäst genom att gå ut med hunden på nya ställen, med nya dofter och nya övriga intryck.

Man kan också spåra. Be någon kompis knyta en bit korv till ett snöre och sedan släpa korvbiten efter sig, lite i kringelikrokar. Låt kompisen sen gömma korven i någon skreva. När han är klar låter du hunden spåra upp korven och till slut äta upp den gömda biten.

Allt eftersom försvårar ni spårningen genom att då och då lyfta upp korvbiten från backen, så att det blir luckor i spåret.

Din hund kommer bli en nöjd och uttröttad hund.

Finns ingen anledning att kastrera hunden.
Försöker han jucka på dig är det en slags utmaning. Normal del av hundens pubertet. Säg åt på skarpen och hjälper det inte, ge hunden en örfil. Men bara i direkt anslutning till "brottet". Alternativt brotta ner och markera som att du kan bita honom i halsen.

Efter en utskällning eller bestraffning ska du se till att reparera förhållandet mellan dig och hunden, genom att tex ropa in den, ge den kommandot sitt, eller ligg, och sen berömma hunden för att den var så duktig. Hunden kommer då snävt koppla bestraffningen till brottet (att han juckade på dig) och inte till att du tycker illa om honom i allmänhet. Hunden vill att du ska tycka om honom och kommer undvika beteenden som du bestraffar.

Du kan också jucka på hunden, som ses som en dominanshandling. Men gör det bara när ni är ensamma eftersom folk förmodligen kommer missuppfatta vad du håller på med.
Citera
2018-12-08, 15:44
  #5
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Känns som en tik är det jag behöver då. De är ju normala i huvudet utom under löpen. Sedan känns det som att det är enklare att hunden ska hälsa på andra hundar om man har en tik. Gick ut mitt på dagen varje dag med en kompis hanhund och det gick ju inte att säga om den skulle bli förbannad eller glad av en annan hund. Machohund mot machohund är direkt ingen höjdare.
Citera
2018-12-08, 16:41
  #6
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Känns som en tik är det jag behöver då. De är ju normala i huvudet utom under löpen. Sedan känns det som att det är enklare att hunden ska hälsa på andra hundar om man har en tik. Gick ut mitt på dagen varje dag med en kompis hanhund och det gick ju inte att säga om den skulle bli förbannad eller glad av en annan hund. Machohund mot machohund är direkt ingen höjdare.

Det är ju långt ifrån alla hanhundar som beter sig på det sättet.

Överlag är det ganska omöjligt att svara på "hur en kastrerad hane är" eftersom det är ytterst individuellt.
Vissa hannar förändras inte alls utan fortsätter ha sin sexualdrift trots kastration, medan andra blir helt annorlunda. Vissa kan bli mer aggressiva och osäker, medan andra blir lugnare och tryggare.

Jag står själv i valet och kvalet huruvida jag ska ha tik eller hanne som nästa hund. Jag fick kastrera min tik i somras då hennes löp samt skendräktighet eskalerade så kraftigt att hon i princip enbart var "sig själv" under några få veckor om året.
Tikar är ju generellt jävligt mycket mer vresigare än vad hannar är, och en hormonell tik är inte att leka med!

Lutar åt eventuellt en tik som kastreras tidigt. Har länge trott att risken för juvertumörer försvinner när dem kastreras, men har nyligen fått lära mig att om dem kastreras efter andra löpet så minskar i princip inte riskerna någonting alls, vilket är rätt värdelöst. Däremot risken för Pyo försvinner ju visserligen.
Det finns ju dock bra många fler fördelar att kastrera en tik än en hanne. Men ja.. Är väl själv inte så jättepepp på en okastrerad hanne heller faktiskt.

Svårt val tycker jag
Citera
2018-12-09, 03:29
  #7
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det handlar ju mycket om individuell personlighet, ras och allmänt lynne hos hunden. Min hund, en icke kastrerad hane, är motsatsen till sexuell och aggressiv. Mycket behaglig hund som bara vill leka eller chilla. Det enda jag tror mig ha märkt är att han vill nosa längre på varje ställe ibland, har då tänkt att det kan bero på att en löptik varit på samma ställe.

Som någon skrev så har överdriven juckning eller slickning i skrevet generellt att göra med understimulering. Det gör att risken ökar ju mer motions- och psykiskt krävande en hund är.

Jag skulle aldrig skaffa en tik. Upplever dem som mycket tråkigare och framför allt mycket mer ilskna mot andra hundar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback