Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 16:50
  #1
Medlem
antigasms avatar
Jag har lite frågetecken kring vänsterperspektivet på det långsiktiga miljöperspektivet kontra idén om global affärs- och rörelsefrihet. Det är något som skaver i hela det vänsterorienterade förhållningssättet till en öppen värld och vänsterns miljömedvetenhet.

Det är ju ett allmänt accepterat förhållningssätt att vi måste förhålla oss till miljön på ett sätt som innebär att vi tar miljömedvetna beslut i vår vardag. Man har från politiskt håll exempelvis pratat om värdet i att ta köra mindre bil, byta till fordon med miljömedvetet drivmedelsalternativ (elbilen har ju dock kritiserats hårt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan) osv.

Det jag sällan ser vänstern prata om är dock det långsiktiga värdet i att satsa på landsbygdens produktionsmöjligheter och den ökade självförsörjningsgraden i landet. Hur förhåller man sig egentligen till dagens importbaserade livsmedelsindustri? Borde man inte från vänsterns håll prata sig varm om den nationella sammanhållningens kraft, både vad gäller miljömedvetenhet och produktionsstyrka? Borde det inte finnas en vänsterorienterad nationalistisk strävan?

Hur tänker ni, från båda politiska sidor, kring den framtida överlevnadsmöjligheten med en globalistisk, maktcenterande politik (som den vi bland annat ser nu i den Europeiska Unionen)?
Citera
2018-11-12, 17:44
  #2
Medlem
De är livrädda för nationalism. Alla utom Sverigevänner.
Citera
2018-11-12, 18:20
  #3
Medlem
Jag tycker nog att vänster delarna pratar sig varma hela tiden om ekologiskt och närodlat.

Beroende på hur man ser det så är väl närodlat då väldigt nationalistiskt om inte ännu mer då det bör vara från samma del av landet.

Sen den öppna fria världen som du nämner, där har du alltid tåg eller så kan man gå .... tar lite längre tid om man går till Spanien ..... men men ... Då bränner man kalorier samtidigt så då löser vi fetma problemet i västvärlden också.

Mvh AV
Citera
2018-11-12, 18:44
  #4
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antigasm
Jag har lite frågetecken kring vänsterperspektivet på det långsiktiga miljöperspektivet kontra idén om global affärs- och rörelsefrihet. Det är något som skaver i hela det vänsterorienterade förhållningssättet till en öppen värld och vänsterns miljömedvetenhet.

Det är ju ett allmänt accepterat förhållningssätt att vi måste förhålla oss till miljön på ett sätt som innebär att vi tar miljömedvetna beslut i vår vardag. Man har från politiskt håll exempelvis pratat om värdet i att ta köra mindre bil, byta till fordon med miljömedvetet drivmedelsalternativ (elbilen har ju dock kritiserats hårt vad gäller batteritillverkningens miljöpåverkan) osv.

Det jag sällan ser vänstern prata om är dock det långsiktiga värdet i att satsa på landsbygdens produktionsmöjligheter och den ökade självförsörjningsgraden i landet. Hur förhåller man sig egentligen till dagens importbaserade livsmedelsindustri? Borde man inte från vänsterns håll prata sig varm om den nationella sammanhållningens kraft, både vad gäller miljömedvetenhet och produktionsstyrka? Borde det inte finnas en vänsterorienterad nationalistisk strävan?

Hur tänker ni, från båda politiska sidor, kring den framtida överlevnadsmöjligheten med en globalistisk, maktcenterande politik (som den vi bland annat ser nu i den Europeiska Unionen)?

Jag är höger och finner miljöfrågor viktiga. Jag tycker det är tråkigt att miljöfrågor så tydligt associeras med vänstern. Kanske har vänstern anammat dessa frågor för att de gillar att kritisera företag och kräva höjda skatter för dem? Liksom förutsättningar att kritisera vita högutbildade män då de oftare kör bil etc? Och i o.m. detta har kanske högern släppt miljöfrågan till dem?

Men så skulle det inte behöva vara, t.ex. nationalister borde kunna finna frågor om den svenska naturen skulle passa bra in i ideologin i övrigt. Såväl frågor om självförsörjande som den nationalromantiska natur- och bygderomantik många av dem odlar till exempel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback