Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-10, 12:07
  #181
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Skulle man valt bil med hjärtat och inte med förnuftet utan några begränsningar så skulle det nog ha stått en Ferrari eller Aston Martin på P-platsen där det nu står en V70, men kombin har trots allt en del fördelar. Var slänger man t.ex in en blöt hund med leriga fötter och vassa klor i en sportkupe med gräddfärgad läderklädsel?
Volvo använde ju 850-kombin i BTCC, och det lär vara kombimodellen som utvecklades först, även om sedanmodellen blev den som lanserades först.
Bara för att få spekulera lite.
Jag tror faktiskt att Volvo satsar på kombi i första hand för att sedan bygga sedaner på kombin även om de lanserar sedanen först. Titta bara på S60. Den kom först men ganska snart kom biltypen som Är Volvos signum. En kombi som heter V60 o som säljer som smör.
Citera
2014-06-10, 16:37
  #182
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubb
Grejen med sådana insynsskydd är att det signalerar att om ägaren bemödat sig att faktiskt dra för insynsskyddet för att du inte ska se vad som finns i så är det nog något dyrt och viktigt värt att stjäla där i. På en sedanmodell så är ju bakluckan alltid nerfälld oavsett innehåll så det skickar inte samma signaler.

Jag har alltid mitt insynsskydd fördraget även om skuffen är tom, men det kanske inte tjyvarna vet? Medans jag skriver detta inser jag hur idiotiskt det låter...
Citera
2014-06-10, 19:10
  #183
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Börja med Kitesurfing istället, det är roligare än att springa. Då behöver du en kombi
Haha ja! Om jag gör det får jag helt enkelt svälja stoltheten och gå över till kombi
Citera
2014-06-10, 20:05
  #184
Medlem
kezz89s avatar
Audi A3 Sedan eller Audi A5 Sportback =

Sen är även Volkswagen Touareg en fantastisk bil.
Citera
2014-06-10, 20:17
  #185
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Kombi, Sportswagon, Herrgårdsvagn, Avant, Touring, Variant, Caravan...kärt barn har många namn. Kombi har allra oftast ett snyggare linjespel i designen och är helt enkelt mer praktisk, det blir en riktig bil. Visst håller du med? Och hur tänkte du som valde en sedan egentligen?
kombis är definitivt snyggare än sedanerna till 99%, men SUV är snyggast.
(undantagen som bekräftar kombiregeln är Saab 9.5 och senaste V70, fulare bland konkurrenterna får man leta efter. Virak!)
__________________
Senast redigerad av araka 2014-06-10 kl. 20:23.
Citera
2014-06-10, 20:54
  #186
Medlem
Nej tack. Snygg taklinje och släpkärra för stora prylar är det som gäller...
Citera
2014-06-10, 21:18
  #187
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Bara för att få spekulera lite.
Jag tror faktiskt att Volvo satsar på kombi i första hand för att sedan bygga sedaner på kombin även om de lanserar sedanen först. Titta bara på S60. Den kom först men ganska snart kom biltypen som Är Volvos signum. En kombi som heter V60 o som säljer som smör.
Intressant tanke, men då Sverige bara är typ 10% av Volvos totala marknad så tror jag inte riktigt att det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Haha ja! Om jag gör det får jag helt enkelt svälja stoltheten och gå över till kombi
Börja Jag tror det för många är så att det är först när de skaffat en kombi som man inser hur praktiskt det är.


Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Nej tack. Snygg taklinje och släpkärra för stora prylar är det som gäller...
Just den snygga taklinjen är en sak som gör att sedanen inte riktigt hänger med designmässig.
Citera
2014-06-10, 22:24
  #188
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Intressant tanke, men då Sverige bara är typ 10% av Volvos totala marknad så tror jag inte riktigt att det stämmer.

Börja Jag tror det för många är så att det är först när de skaffat en kombi som man inser hur praktiskt det är.


Just den snygga taklinjen är en sak som gör att sedanen inte riktigt hänger med designmässig.
Volvo säljer på två saker.
1. De gör förbannat bra kombibilar.
2. Deras säkerhet även om konkurenterna kommit ifatt.

Skulle Volvo börja konkurrera med Tyskarnas o deras toppbilar kommer snart Volvo vara lika lyckade som Saab. Är lite som Subaru o deras fyrhjulsdrift.
Citera
2014-06-11, 18:38
  #189
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Volvo säljer på två saker.
1. De gör förbannat bra kombibilar.
2. Deras säkerhet även om konkurenterna kommit ifatt.

Skulle Volvo börja konkurrera med Tyskarnas o deras toppbilar kommer snart Volvo vara lika lyckade som Saab. Är lite som Subaru o deras fyrhjulsdrift.
För svenska marknaden stämmer säkert detta, men den är ganska liten för Volvo totalt. Sant att konkurrenterna kommit ifatt säkerhetsmässigt, men Volvo odlar det kärnvärdet bra, och jag skulle nog vilja påstå att de fortfarande har ett litet försprång, bl.a. fick deras V40 det högsta betyg som delats ut någonsin i Euro NCap. Inte illa av en så liten aktör. Tyvärr har de ju tagit upp fighten i premiumsegmentet där de bland annat ska slå tyskarna. För att klara det måste det vara något i hästeväg de kommer med i nästa modellprogram. Hoppas de lyckas, men det blir ingen lätt resa. Subaru, har inte de mest nöjda ägarna?
Citera
2014-06-11, 20:33
  #190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Just den snygga taklinjen är en sak som gör att sedanen inte riktigt hänger med designmässig.

Snyggast är halvkombi. Typ A5 sportback, Passat CC, Opel Insignia.

Kombibilar har i regel på tok för mycket glas...
Citera
2014-06-13, 16:08
  #191
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
För svenska marknaden stämmer säkert detta, men den är ganska liten för Volvo totalt. Sant att konkurrenterna kommit ifatt säkerhetsmässigt, men Volvo odlar det kärnvärdet bra, och jag skulle nog vilja påstå att de fortfarande har ett litet försprång, bl.a. fick deras V40 det högsta betyg som delats ut någonsin i Euro NCap. Inte illa av en så liten aktör. Tyvärr har de ju tagit upp fighten i premiumsegmentet där de bland annat ska slå tyskarna. För att klara det måste det vara något i hästeväg de kommer med i nästa modellprogram. Hoppas de lyckas, men det blir ingen lätt resa. Subaru, har inte de mest nöjda ägarna?
Ja deras senaste S80 känns ju som en ordentlig flopp. Den tidigare modellen hade faktiskt mer premium-känsla än den senaste. Lite konstigt då den senaste var ännu mer uttalad att ta upp kampen med de tyska premium-bilarna. Känns fruktansvärt plastiga jämf med tyskarna.
Åkt ny Volvo lch ny Dodge, Volvon påminner på tok för mkt om budget-jänkaren enl mig. De har verkligen sänkt sig senaste generationen 07 och framåt så har inga förhoppningar alls på Volvo längre.

Nej skulle jag vara tvingad att köpa en ny kombi så skulle det nog bli en WV Passat då de ser hyfsade ut och har väldigt bra kvbalité.

Skulle jag köpa med hjärna och hjärta så lååågmilad 745/945 el V70 050-07
__________________
Senast redigerad av volvo 240 2014-06-13 kl. 16:13.
Citera
2014-06-13, 16:13
  #192
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Volvo säljer på två saker.
1. De gör förbannat bra kombibilar.
2. Deras säkerhet även om konkurenterna kommit ifatt.

Skulle Volvo börja konkurrera med Tyskarnas o deras toppbilar kommer snart Volvo vara lika lyckade som Saab. Är lite som Subaru o deras fyrhjulsdrift.
Och glöm inte Subarus boxermotorer. Jag har inte råd, men om jag hade det så skulle jag köpa en Subaru Outback imorgon..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback