Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 15:25
  #1
Medlem
BamBam77s avatar
Köpte hem en begagnad KX250F och när jag skulle strippa den så märkte jag att muttern som håller fast kåpan i tanken verkar va gängpaj, kåpan sitter fast och det går att skruva den åt båda hållen men den vill inte röra sig ut eller in. . Tips på åtgärd?
Citera
2018-11-12, 15:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBam77
Köpte hem en begagnad KX250F och när jag skulle strippa den så märkte jag att muttern som håller fast kåpan i tanken verkar va gängpaj, kåpan sitter fast och det går att skruva den åt båda hållen men den vill inte röra sig ut eller in. . Tips på åtgärd?
Skaffa en mutter till och skruva dit den mot den gamla.
Tag en skiftnyckel som täcker bägge muttrarna och skruva av..
Citera
2018-11-12, 15:52
  #3
Medlem
BamBam77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Skaffa en mutter till och skruva dit den mot den gamla.
Tag en skiftnyckel som täcker bägge muttrarna och skruva av..

Är inte skallen på muttern som är dålig, verkar vara gängorna på muttern/gängorna i hålet som har gett upp. Som sagt får tag på skallen och kan snurra men den vill inte få något bett och jobba sig ut :/
Citera
2018-11-12, 21:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBam77
Är inte skallen på muttern som är dålig, verkar vara gängorna på muttern/gängorna i hålet som har gett upp. Som sagt får tag på skallen och kan snurra men den vill inte få något bett och jobba sig ut :/

Du får gå upp ett snäpp när det gäller gängor, gänga om och in med en ny passade skruv.
Citera
2018-11-15, 20:57
  #5
Medlem
Helicoil eller rump,?
Citera
2018-11-15, 21:09
  #6
Medlem
jipeesss avatar
bänd/bryt ut den samtidigt som du skruvar loss, så brukar den ta gäng..

alt skruva/dra med en hovtång
Citera
2018-11-16, 18:06
  #7
Medlem
BamBam77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
bänd/bryt ut den samtidigt som du skruvar loss, så brukar den ta gäng..

alt skruva/dra med en hovtång
testade och det visade sig att gängan bara snurrade runt i plasten/tanken, blev att dra ut gängan, borra upp större hål i tanken och limma dit gängan med 2parts epoxy, lär ju va starkt nog för att hålla i kåpan?

Tackar för alla svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback