Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 14:34
  #1
Medlem
Hej!

Detta är egentligen inget jag direkt som påverkar mig i vardagslivet annat än en sak jag rentav stör mig på.

Jag har på sistone märkt att håret verkar falla på hjässan, av bilder att döma (man ser skalpen igenom håret på hjässan). Jag är snubbe, 27 år gammal så jag har åldern inne för det om det nu skulle ligga något genetiskt bakom det. Men jag har i nuläget ganska medellångt hår och folk i min närhet tycker jag överdriver när jag yttrar mig om min begynnande tunnhårighet och drar paraleller till att jag ju har världens kalufs. Till saken hör den att jag på sistone börjat märka att långa hårstrån faller i duschen (vilket ju sägs vara ett första tecken på tunnhårighet). Jag har dock inga nämnvärda vikar i pannan.

Jag tänkte inte ta upp tunnhårigheten egentligen utan tänkte bolla lite åsikter om vad som gör att jag inte lyckas få någon form på håret? Finns det andra som upplever samma sak med sitt hår?

Jag är vanligtivs en brukare av hårvax eller gelé och brukar lägga frisyren i en slags pompadour, dvs mer volym fram och lite bakåt på sidorna. Det har fungerat ganska bra under tidigare år men jag lyckas nu inte längre få håret att hållas på plats särskilt bra. Det faller ner i pannan efter en stund trors att jag lagt till det, och trots att jag använder gelé eller produkter som sägs vara "maximum strong hold". Många kanske skulle anse att lugglängden är för lång, men så är inte fallet. Jag har sett folk med längre lugg kunna få håret tillrättalagt och stanna så.

Och detta är då anledningen till att jag valde att ta upp det eventuellt begynnande håravfallet. Finns det någon anledning att misstänka att hårkvalitén (kalufsen till trots) tunnats ut och därför inte går att få någon stadga? Eller finns det andra orsaker? Finns det något jag kan göra (annat än att raka skallen då)?

Jag vill ogärna börja använda daxvax som ju är en ren omöjlighet och skadligt för håret, och som inte går att få ur på något bra sätt utan deras egna specialschampoo. Men jag betvivlar dock inte dess hållbarhet.

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Cal45 2018-11-12 kl. 14:37. Anledning: y
Citera
2018-11-12, 14:44
  #2
Medlem
Tunnhårighet börjar märkas i din ålder. Men det är inget som går raketfort, utan det kommer smygande. Tar faktiskt ett par år innan det märkt av utomstående för de flesta.

1. Propecia, 1 tablett om dagen. Hjälper mot håravfall för drygt 90% av patienterna enligt studierna/FASS. Skrivs ut mycket enkelt av alla läkare.

2. För volym och stadga --> be din frisör om saltvattenspray. Spraya i håret och föna torrt. Alternativt lite Dust-it i torrt hår. Både Dust it och saltvattenspray kan torka ut hårbotten, vilket inte är bra vid håravfall). Satsa därför på biologiska och mer skonsamma produkter av dessa slag.

3. Använd inte mjällschampoo, utan använd återfuktande. Dessa är inte samma sak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback