Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 13:56
  #1
Medlem
Skrulfs avatar
Har ett Telia-abonnemang och en gammal "Teliabox" (Motorola VIP1003) och kan se de flesta program även någon vecka efter se sänts, bara att leta upp Play i menyn, leta upp kanalen och sedan programmet. Så startar det direkt

En bekant har ett Viasat-abonnemang med en "Viasatbox" (Samsung 5140), där går det också se de flesta program någon vecka efter, bara att leta upp i Play-menyn, leta upp kanalen och sedan programmet - MEN då ska den börja ladda hem programmet en bra stund innan det ens går att starta... (ett helt program på 1h kan ta cirka 4h att ladda ner)

Någon som vet om det ska vara en sådan skillnad mellan boxarna?
Citera
2018-11-21, 15:11
  #2
Medlem
Waterlilys avatar
Det du upplever är två skilda tekniker.

Telia: Programmet ligger lagrat på en server hos Telia. Du kopplar upp dig och servern strömmar programmet till din box som konverterar det för att kunna visa det på din TV. Kräver att du har en hyffsad snabb uppkoppling till Telia.

Viasat: Programmet laddas ned till din box och lagras där. Sedan kan du se det från boxen utan att den har kontakt med Viasat. Nedladdningen kräver ingen snabb uppkoppling. Äldre teknik då uppkopplingen var långsam.

Vänlgen Näckrosen
Citera
2018-11-24, 00:15
  #3
Medlem
Skrulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Det du upplever är två skilda tekniker.

Telia: Programmet ligger lagrat på en server hos Telia. Du kopplar upp dig och servern strömmar programmet till din box som konverterar det för att kunna visa det på din TV. Kräver att du har en hyffsad snabb uppkoppling till Telia.

Viasat: Programmet laddas ned till din box och lagras där. Sedan kan du se det från boxen utan att den har kontakt med Viasat. Nedladdningen kräver ingen snabb uppkoppling. Äldre teknik då uppkopplingen var långsam.

Vänlgen Näckrosen

Aha! Det förklarar ju saken! Gäller det alltid med Viasats eller är det relaterat till just den boxen? Boxen fick min bekant från Viasat för cirka 1 månad sedan. Är det bara Telia som strömmar programmen eller vilken teknik använder övriga leverantörer?


Jag har haft min Telia-box i flera år. Visst den är lite seg att bläddra i menyer, men när man väl startat programmen flyter det på fint!
Citera
2018-11-25, 14:12
  #4
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrulf
Aha! Det förklarar ju saken! Gäller det alltid med Viasats eller är det relaterat till just den boxen? Boxen fick min bekant från Viasat för cirka 1 månad sedan. Är det bara Telia som strömmar programmen eller vilken teknik använder övriga leverantörer?


Jag har haft min Telia-box i flera år. Visst den är lite seg att bläddra i menyer, men när man väl startat programmen flyter det på fint!

Jag har ingen aning om vilka tekniker de olika operatörerna använder sig av. Tidigare då uppkopplingshastigheterna inte var så höga var det nedladdning som gällde. Speciellt då man betalade per styck för en film. Då laddades filmen ned till ens box och man kunde i lugn och ro se filmen under en viss tid utan att lasta den långsamma uppkopplingen man hade. Lite som efterträdaren till hyr-VHS.

Numera med snabba bredband både på tråd och 4G upplever jag behovet mycket mindre att behöva ladda ned filmen innan man kan se den. Nu för tiden är strömningstjänsterna som jag ser det helt dominerande över nedladdning. Nedladdning används mera då man vet att man inte kommer att ha någon uppkoppling t. ex. på flyget eller långt ute i glesbyggd. I dagens (söndag 25 nov) DN jämförs olika strömningsutbud och de tar även upp detta med nedladdning.

Vänligen Näckrosen
Citera
2018-12-01, 21:35
  #5
Medlem
Jag trodde faktiskt alla leverantörer streamade numera , iallafall Telenor och ComHem gör detta. Det finns en hel del hushåll som haft internet-tv via Adsl som blivit tvångsuppsagda pga att kopparkabel inte klarar den nya tekniken.
Citera
2018-12-02, 13:15
  #6
Medlem
Skrulfs avatar
Har ringt kundtjänst och frågat och de säger att är tillfälligt problem med långsam nedladdning i bl.a. Telias öppna fibernät. Har även kollat på viasats hemsida och där står att det varit strul sedans september(!)

https://www.viasat.se/kundservice#hu...ategoryId:6639

Citat:
2018-12-02 10:10 - Problemet kvarstår och vi ber dig som är drabbad av detta att avvakta.

2018-09-04 20:10 - För närvarande har vi en driftstörning som påverkar nedladdningshastigheten för playtjänster i boxen. Detta kan drabba fiber-tv-kunder med HD-boxar. Vi ber dig som upplever detta problem att avvakta. Felsökning pågår.

Påverkade stadsnät:

Telia Öppen Fiber
Open Universe
Öresundskraft
Wexnet
Utsikt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback