Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 12:02
  #1
Medlem
strategasiats avatar
Jag har använt mig av mycket och många psykadelika substanser och upplevt många snedtrippar på höga doser som jag kunnat skaka av mig lätt men vid ett tillfälle när jag tog jag en rekorddos upplevde jag en helt ny nivå, jag vet inte ens hur jag ska börja förklara upplevelsen, det är som att förklara en dröm man har på tungan men inte får ut. Jag tänker på just denna upplevelsen så gott som varje dag och det hände för jävligt länge sen nu, finns det någon som kan hjälpa mig förklara detta tillstånd och som förstår vad jag är ute efter? Var detta "bara" det som beskrivs som ego död? Känns som att det gick djupare än så
Citera
2018-11-12, 12:58
  #2
Medlem
Hur kändes det då? Jag blev av med all karaktärs och kroppskänsla fast allt runtomkring upplevdes mkt starkare. Kan nästan beskrivas som att ha dött på riktigt och tiden stod som stilla. Kändes skönt då man kom tillbaks.
Citera
2018-11-12, 17:37
  #3
Medlem
Jag ser inte riktigt varför du likställer detta med en "psykosupplevelse", även om man inom västerländsk psykiatri har svårt att förhålla sig till omskakande mystika upplevelser. Är en kundaliniupplevelse "psykos" eller handlar det om något annat? När sufier upplever att de sammansmälter med Gud, är det "psykos"? Detta handlar om ett område som västerländsk vetenskap har svårt att hantera.

Däremot finns det modern forskning som menar att de upplevelser som man kan ha på psykedelia uppfyller alla kriterier för att betraktas som "genuina" mystika upplevelser av ett slag man även kan ta del av via mer "konventionella" tekniker, som yoga, meditation, bön, fasta etc. Jag tror att det kan vara bra att ha sådant här i åtanke innan man stämplar något som en "psykosupplevelse" och faktum är att man inom västerländsk medicin åtminstone på pappret gör det.

Psykedelia kan alltså leda till upplevelser som starkt påminner om vad en yogi med livslång erfarenhet kan vara med om. Detta är också ett dilemma kring psykedelia som t ex den kände teologen Huston Smith tog upp, om jag inte missminner mig redan på 60-talet. Han menade att den psykedeliska upplevelsen är så lik omskakande religiösa sådana att han inte kan se någon skillnad mellan dem, men menade också att det finns vissa problem med att näst intill vem som helst ta del av sådana upplevelser med hjälp av ett "piller". Medan en person som använder andra tekniker kan ha många års erfarenhet av dessa innan denne upplever exempelvis en egoupplösning, så kan det ske allra första gången en person använder psykedelia, även om denne inte har någon som helst andlig erfarenhet sedan tidigare. Detta är både på gott och ont.

Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Jag har använt mig av mycket och många psykadelika substanser och upplevt många snedtrippar på höga doser som jag kunnat skaka av mig lätt
Vad var det som gjorde att du klassade dem som "snedtrippar" trots att du med lätthet kunde skaka av dig dem? Eller menar du att du i efterhand kunde lägga det hela åt sidan?

Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
[...]jag vet inte ens hur jag ska börja förklara upplevelsen, det är som att förklara en dröm man har på tungan men inte får ut.
Detta är ganska typiskt för mystika upplevelser och då även när det handlar om helt andra tekniker som inte inkluderar någon drog. Det "obeskrivliga" är ett av kriterierna som man använder sig av när man försöker utvärdera om en upplevelse kan betraktas som en mystik upplevelse. Vårt språk är helt enkelt inte riktigt lämpat för att beskriva dessa upplevelser och då de flesta ofta använder språk även när vi tänker, så tror jag att det även kan påverka hur vi i efterhand ser på upplevelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Jag tänker på just denna upplevelsen så gott som varje dag och det hände för jävlgt länge sen nu, finns det någon som kan hjälpa mig förklara detta tillstånd och som förstår vad jag är ute efter? Var detta "bara" det som beskrivs som ego död? Känns som att det gick djupare än så
Eftersom du inte kan riktigt beskriva händelsen, ja faktiskt inte överhuvudtaget ger oss en ledtråd till vad som hände, så är det såklart inte lätt att svara på det Att mystika upplevelser (och det känns som du var med om något sådant) stannar kvar hos folk är inte särskilt märkligt, oavsett om det upplevdes genom psykedelia eller någon annan metod. Forskning har visat att en överväldigande majoritet av de som upplevt något sådant efter intag av psykedelia tenderar att ranka händelsen som en av de mest betydelsefulla i deras liv. Med det sagt så kanske inte du upplever det på det viset, men det ger kanske ändå ett hum om vilket starkt intryck sådana upplevelser kan lämna.

Egoupplösning, en term jag själv tycker är mer passande än "egodöd", är något som dyker upp inom allehanda andliga och religiösa traditioner. Det framställs gärna som åtminstone ett delmål, en sammansmältning med Gud/Alltet/etc. Huruvida egoupplösning nödvändigtvis är "djupare" än andra tillstånd lämnar jag öppet, men att det kan lämna ett starkt intryck på personen som upplevt det är givet. I mitt fall har det i regel fungerat som ett slags "nollpunkt" där alla mina värderingar i princip sätts i pausläge, inklusive uppfattningar som prackats på mig av samhället och folk i min omgivning.

Personligen värderar jag nog "egoförsvagning" lite högre, då jag inte blir som ett kolli som bara sitter och gapar, utan kan resonera och grubbla kring just det här med varför jag tycker och tror som jag gör. Jag tror att både en "försvagning" och "upplösning" kan ha ett stort psykologiskt värde då det kan få en att se saker man tidigare tagit för givet i ett nytt ljus.
__________________
Senast redigerad av mand71 2018-11-12 kl. 17:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback