Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 09:31
  #1
Medlem
Hej på er!
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Jag läser kemi 1 och har fastnat på en uppgift om hexan.

Frågan lyder "Hexan är en av många alkaner. Användning och produktion av alkaner leder till att olika typer av milöproblem uppstår.

Identifiera något användninsområde och miljöproblem kopplat till hexan. Förklara och diskutera varför problemet uppstår."

Jag har sökt runt på alla ställen jag kan tänka mig men har inte hittat något om vad hexan används till eller i. Jag vet att det finns en låg koncentration hexan i bensin vars miljöproblem jag känner till men jag tolkar frågan som att jag ska koppla miljöproblemet till just hexan.

Finns det nån vänlig själ som skulle hjälpa mig med detta?
Citera
2018-11-12, 10:27
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Då är du extremt dålig på att söka. Om man bara googlar på hexan är en av de första träffarna den svenska Wikipediaartikeln om ämnet. Där klickar man sig förslagsvis vidare till den engelska artikeln som är mer utförlig: https://en.wikipedia.org/wiki/Hexane

Där står ju om användningsområdena. Jag skulle inte säga att hexan utgör något stort miljöproblem men däremot ett hälsoproblem för dem som jobbar med det i industrier som inte har så bra skydd som de borde. Jag gissar att de största punktkällorna för utsläpp av hexan är utvinning av matoljor av alla de slag där hexan används för att få ut så mycket olja som möjligt ur råvaran. Det mesta av hexanet i sådana processer återanvänds men det blir ändå en del utsläpp. Totalt sett är det nog lite i förhållande till mer spridda utsläpp från miljoner privatpersoners användning av lim och färg som innehåller samma ämne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback