Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 07:15
  #1
Medlem
MrKleins avatar
12/11-18: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ing-som-i-kina
Citat:
Datamäklare och företag lagrar uppgifter om ditt surfande. Och bara några klick bort finns information om ditt liv och din ekonomi. Europa närmar sig ett socialt rankningssystem likt Kinas, varnar en forskare – som uppmanar EU att skärpa lagarna innan det är för sent.

I Tyskland kan kunder få rabatt om de ger försäkringsbolag tillgång till hälsoappar i sin telefon. Datan används, tillsammans med andra uppgifter om till exempel cancerkontroller, för att betygsätta kunderna. Parallellt rankas tyskarna i ett kreditvärderingssystem likt det amerikanska, där exempelvis grannars poäng kan påverka de egna. Uppgifter om hur algoritmen sätter betyg är inte offentlig, vilket har väckt kritik om risk för godtyckliga bedömningar.

I många andra europeiska länder ser utvecklingen likadan ut. I Sverige finns till exempel kreditupplysningsföretag där människor får poäng mellan 0 och 100, baserat på en rad olika källor.
..
Citat:
Delarna finns och det är främst tekniken som är begränsningen nu. Kina satsar miljarder på att utveckla en mjukvara för att avanonymisera och integrera all data för varje person och få fram ett betyg, den skulle Europa sedan kunna använda, säger han. (TS anm: Forskaren Gigerenzer)

Gigerenzer, som också är rådgivare åt tyska regeringen, har nyligen släppt en rapport som visar hur omedvetna tyskar är om hur de kartläggs. I själva verket lagras all aktivitet från användare på internet av stora företag, så kallade datamäklare, som Acxiom. De äger enligt egen utsago data om över 700 miljoner människor världen över.

Vad tycker vi om det här då, som professorn varnar om? Jag personligen är inte & har aldrig varit ett dugg rädd för övervakning, primärt för att jag inte har någonting att dölja men även för att jag vet att jag inte övervakas. Det är ingen som bryr sig om att jag lägger ut bilder på toalettstolen efter jag skitit, ingen bryr sig om att jag skriver här och nu från min egen IP att jag är urkass i sängen för jag kan bara hålla mig i 2 minuter, ingen bryr sig om jag från min telefon utan anonymiseringstjänst skriver att jag är påverkad av amfetamin just nu och ska snart ut bland allmänheten.

Däremot blev jag lite nojjig över hur samhället skulle kunna se ut. Hur tycker ni att vi ska göra för att förhindra utvecklingen som vi ser i Kina?
Citera
2018-11-12, 07:43
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
En metod kan ju vara att man ser till att de som kritiserar betygsättningen får sämre betyg, då lär klagomålen säkert minska en del.



I övrigt så vet jag inte riktigt vad man kan göra. Detta lär bli vanligare, och algoritmerna mer komplexa.

Just algoritmernas komplexitet kanske ironiskt nog kan bli räddningen. Om ingen eller väldigt få känner till hur betygsättningen sker så kanske det kan minska dess legitimitet.

Förbud av riktade förmåner och rabatter på okänd grund kanske? Hade kanske kunnat sopa undan en del korruption också.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-12 kl. 07:46.
Citera
2018-11-12, 08:52
  #3
Medlem
BassReevess avatar
Företag (och staten) ska ge fan i att ha koll på mig igenom min telefon och dator!
Citera
2018-11-12, 13:12
  #4
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2018-11-13, 18:10
  #5
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
12/11-18: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ing-som-i-kina

Däremot blev jag lite nojjig över hur samhället skulle kunna se ut. Hur tycker ni att vi ska göra för att förhindra utvecklingen som vi ser i Kina?

Så du är nojig? Ja då lär du bli övervakad för att hålla koll på dig, om du sedan visar de minsta tendenser(verkliga eller en produkt av dålig AI/febrig fantasi hos säkerhetsfolket) så lär du få känna på avigsidorna.
Citera
2018-12-22, 16:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Vad tycker vi om det här då, som professorn varnar om? Jag personligen är inte & har aldrig varit ett dugg rädd för övervakning, primärt för att jag inte har någonting att dölja men även för att jag vet att jag inte övervakas. Det är ingen som bryr sig om att jag lägger ut bilder på toalettstolen efter jag skitit, ingen bryr sig om att jag skriver här och nu från min egen IP att jag är urkass i sängen för jag kan bara hålla mig i 2 minuter, ingen bryr sig om jag från min telefon utan anonymiseringstjänst skriver att jag är påverkad av amfetamin just nu och ska snart ut bland allmänheten.

Däremot blev jag lite nojjig över hur samhället skulle kunna se ut. Hur tycker ni att vi ska göra för att förhindra utvecklingen som vi ser i Kina?

Folk i allmänhet är naiva och kör valsen om att de inte har något att dölja. Tittar man på Kinas system så handlar det inte om huruvida man har något att dölja utan att man ska påverka beteenden genom att alla är övervakade överallt (förutom de korrupta politikerna förstås). Vissa saker är verkligen helt bisarra - som att du inte får spela TV-spel som du själv vill utan bara så mycket som staten bestämt, annars reduceras din social score. Därutöver finns tusen andra saker du inte ska göra, att kritisera makten eller besöka fel sajter är förstås absolut otänkbart. Dricka för mycket, festa för mycket eller annat som är "onyttigt" kan man nog glömma också.

Följden om du gör fel är att du hamnar i det lägsta kastet i detta sjuka och vanvettiga system. Du får inte boka hotell som du önskar, du får inte resa, du får inte jobb, lån eller kreditkort. Personligen tror jag att systemet ökar riskerna att hela den kinesiska staten att kollapsar till slut. Det kommer inte tas väl emot att man lägger sig i mer och mer i folks privatliv och skillnaden mellan öst och väst kommer bli jättestor till slut. Alla i det lägsta kastet blir någon sorts förlorad generation med miljoner människor som inte har något att förlora och vars enda framtid är att fly eller stjälpa systemet.

Det som Kina behöver mer än något annat är en mjuk övergång till något som liknar demokrati för det kommer redan som det är att bli väldigt svårt att för all framtid motivera för en utbildad växande medelklass varför ett gäng korrupta gamla gubbar ska sitta och styra oinskränkt år efter år och berika sig bara för att deras pappor var kompisar med Mao. Särskilt när det blir lågkonjunktur och problem förr eller senare. Det sista man behöver är ett totalitärt system med total övervakning och pekpinnar för allt i vardagen. Det kommer bara innebära att alla topptalanger och smarta personer sticker till väst istället för att inte tala om hur mycket skit man kommer få från omvärlden. Folk kommer sluta köpa kinesiska produkter till slut o.s.v.
__________________
Senast redigerad av kliko 2018-12-22 kl. 17:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback