Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 04:10
  #1
Medlem
Satt och kikade Lidls reklamblad för nästa vecka och såg att de hade en våg som förutom vikt även mäter "kaloribehov, muskelmassa samt andel kroppsfett, vatten och ben".
( https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=15059 )
Kostar 149 spänn.

En snabb googling gav att dessa vågar "inte är så pålitliga".
Men funkar de "alls"? Blir det ändå hyfsat rätt?
Nu tänkte jag mest bara skaffa en sån för att det är kul att kolla, och även kanske se förändring över tid..

Och det finns säkert "mycket bättre" vågar om man slänger upp någon eller ett par tusenlappar, men jag tänkte mer att jag skulle ersätta min analoga IKEA-våg med en digital våg, och då lika gärna kan skaffa en sån här i budgetklass.
Så vad säger ni? Eller vet ni kanske någon annan modell under 200-lappen som är bättre?
Citera
2018-11-12, 04:20
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixttillbaka
Satt och kikade Lidls reklamblad för nästa vecka och såg att de hade en våg som förutom vikt även mäter "kaloribehov, muskelmassa samt andel kroppsfett, vatten och ben".
( https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=15059 )
Kostar 149 spänn.

En snabb googling gav att dessa vågar "inte är så pålitliga".
Men funkar de "alls"? Blir det ändå hyfsat rätt?
Nu tänkte jag mest bara skaffa en sån för att det är kul att kolla, och även kanske se förändring över tid..

Och det finns säkert "mycket bättre" vågar om man slänger upp någon eller ett par tusenlappar, men jag tänkte mer att jag skulle ersätta min analoga IKEA-våg med en digital våg, och då lika gärna kan skaffa en sån här i budgetklass.
Så vad säger ni? Eller vet ni kanske någon annan modell under 200-lappen som är bättre?

Jag har en "Kjell"-våg inköpt på rean för några år sedan för ynka 50 spänn på Kjell, den väger exakt på hektot rätt jämfört med vårdcentralens våg. Men den väger bara, den gissar inget. En badrumsvåg som mäter fett och muskelmassa funkar inte, absolut inte en för 200:-

(För att ens komma i närheten av en halvkass gissning behöver vågen förutom vikt även minst veta kön och längd på personen, och då blir gissningen bara halvkass alltså.)
Citera
2018-11-12, 04:22
  #3
Avstängd
Fistfullofmetals avatar
Vad tror du själv, varför köpa billigt skit?
Det gäller allt här i livet köp bra kvalitetsprylar, ge iaf fan i att köpa det billigaste det är aldrig bra.
Citera
2018-11-12, 06:39
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Nej, för under 200 kr får du inte dessa mätningar. Åtminstone inte korrekta. Visst kan du köpa en våg i den prisklassen, men siffrorna är inte pålitliga.
Citera
2018-11-12, 07:25
  #5
Medlem
Drama-Llamas avatar
Sådana här vågar funkar inte särskilt bra ens om man hostar upp högre summor för dem:
https://www.consumerreports.org/body...-scale-review/

Investera i ett måttband i stället.
Citera
2018-11-12, 09:11
  #6
Medlem
Krongjorts avatar
Tanita gör väl det bästa på marknaden för privat bruk, åtminstone av det man själv sett och hjälpt till med. En någorlunda börjar vid ungefär 1000kr, som går bra att ha för hemmabruk, utan allt för stor felmarginal. Som ovan skribent redan sagt krävs det att man matar in lite information, för att det inte bara ska bli massa siffror avsedda att lura en konsument.

Annars så fungerar en helt vanlig våg att ha hemma, medan man med jämna mellanrum kan gå till någon plats som erbjuder vägning med riktigt kroppskompositionsvåg. Finns på en hel del större gym, vilka ofta har en dyrare modell av Tanita med än mindre felmarginal än de för privat bruk.

Det med minst felmarginal är såklart en sådan som du sätter dig i, ungefär som en bastutank, men det är inte allt för vanligt att hitta, då dessa är extremt dyra att köpa in. Skulle råda att antingen lägga fram en tusenlapp som minst, för att köpa en för hemmabruk, alternativt att bara köpa en våg för vikt i sig, samtidigt som du gör jämna mellanrum till platser som har en våg för kroppssammansättningen, vilket kanske skulle kosta runt 50kr per gång, beroende på plats.
Citera
2018-11-12, 12:10
  #7
Medlem
Vad anses om calipermätning, för att få reda på fettprocenten som komplement till en vanlig våg.

Hur pålitligt blir det om man gör det själv.
Citera
2018-11-12, 12:13
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Vad anses om calipermätning, för att få reda på fettprocenten som komplement till en vanlig våg.

Hur pålitligt blir det om man gör det själv.
Inte särskilt.
Citera
2018-11-12, 12:52
  #9
Medlem
Jag har en sån där våg med kroppsfettsmätning. Köpte den inte därför men visar väl åtminstone rätt rimliga värden, typ samma som någon formel som utgick från midjemått. Men litar inte på den för det. Man kan väl antagligen lika gärna googla bilder och bedöma sig själv utifrån dessa?
Citera
2018-11-12, 13:42
  #10
Medlem
Det blev intressant när jag deffade ner mig från 97kg till 80kg en gång. Vägde mig innan och efter deffen på Sportlifes våg för nypris 50000kr. Visade helt fel när jag gått ner i vikt. Blev besviken då vågen var kass.
Efter det vill jag inte veta av sådana vågar.
Citera
2018-11-12, 13:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag har en sån där våg med kroppsfettsmätning. Köpte den inte därför men visar väl åtminstone rätt rimliga värden, typ samma som någon formel som utgick från midjemått. Men litar inte på den för det. Man kan väl antagligen lika gärna googla bilder och bedöma sig själv utifrån dessa?

This.
Var ungefär min tanke också, var egentligen bara ute efter en "vanlig" digital våg men..
Och är alla budgetvågar ungefär lika kassa spelar det ju ingen större roll vilken man köper.
Citera
2018-11-12, 20:40
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
BMI är egentligen ett annat rätt "värdelöst mått", uppfunnet av en ekonom (av alla yrken) på 1800-talet...

Men BMI är hyfsat "gratis".. Man behöver en våg (så man vet vad man väger) och så behöver man veta hur lång man är. Sedan kan man också tillägga sitt kön (inte det kön man uppfattar sig som utan det verkliga, kolla vid tveksamheter i brallan)..

Då får man fram sitt BMI, och är rätt hyfsat att mäta om man är "fet" eller "smal", men metoden har givetvis sina felkällor. Men betydligt bättre än en våg som visar "hitte-på-värden" för 150:- på Lidl..

Här är en BMI-kalkylator som verkar vara gratis och funka:
https://www.nhlbi.nih.gov/health/edu.../BMI/bmi-m.htm

Rekommenderar denna metod mer än en "hokus-pokus-våg köpt på Lidl"...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback