Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 10:13
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Jag ber om ursäkt för om detta är OT, men jag vill inte starta en tråd för en så simpel frågas skull.

Vad innehåller dagens (svenska) brandvarnare? Är det fortfarande americium som gäller (isotop 241)?

Jag förstår givetvis att Am kanske inte är lika "skoj" som Pu, men finns det något kul man kan göra med dessa? Jag har inga incitament att tillverka bomber eller andra farliga föremål, eller för den delen försätta min eller andra människors hälsa i fara.

Jag tycker helt enkelt bara radioaktivitet är intressant då jag läst en del kemi/fysik på sistone och fascineras av hur instabila atomkärnor bryts ned och bildar nya grundämnen (så som jag förstått det), även om det såklart inte ger en helhetsbild av hela den "radioaktiva processen".
I de av den joniserande typen är det americium 241 men jag tror som mulpac att den optiska typen är de som säljs mest nuförtiden. I det här testet från 2011 var alla de bästa brandvarnarna av den joniserande typen medan en drös optiska fick riktigt dåligt resultat: https://www.radron.se/tester/boende-...e/?view=tabell

Det kanske inte är så dumt med lite radioaktivitet på rätt ställe då.
Citera
2018-11-16, 11:49
  #14
Medlem
Narkolypsyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
I de av den joniserande typen är det americium 241 men jag tror som mulpac att den optiska typen är de som säljs mest nuförtiden. I det här testet från 2011 var alla de bästa brandvarnarna av den joniserande typen medan en drös optiska fick riktigt dåligt resultat: https://www.radron.se/tester/boende-...e/?view=tabell

Det kanske inte är så dumt med lite radioaktivitet på rätt ställe då.

Min teori är att de optiska brandvarnarna säljer bättre för att de är billigare, och jag slår vad om att många köper brandvarnare ”bara för att”. Således kör man på den billiga optiska varianten för 199kr på Kjell istället för den lite dyrare joniserande för att det är good enough att ha en brandvarnare överhuvudtaget :P

De olika sorterna detekterar dock olika typer av bränder olika bra, så ska man vara riktigt säker så ska man köra en av varje, alternativt en hybrid.
Citera
2018-11-16, 12:26
  #15
Medlem
StormaktRods avatar
Min optiskadetektor går igång för jämnan och den var då inte direkt billig, direkt någon drar fram sin elcigg och börjar röka och jag inte hinner larma av så är det kört.
Citera
2018-11-18, 15:57
  #16
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Jag ber om ursäkt för om detta är OT, men jag vill inte starta en tråd för en så simpel frågas skull.

Vad innehåller dagens (svenska) brandvarnare? Är det fortfarande americium som gäller (isotop 241)?

Jag förstår givetvis att Am kanske inte är lika "skoj" som Pu, men finns det något kul man kan göra med dessa? Jag har inga incitament att tillverka bomber eller andra farliga föremål, eller för den delen försätta min eller andra människors hälsa i fara.

Jag tycker helt enkelt bara radioaktivitet är intressant då jag läst en del kemi/fysik på sistone och fascineras av hur instabila atomkärnor bryts ned och bildar nya grundämnen (så som jag förstått det), även om det såklart inte ger en helhetsbild av hela den "radioaktiva processen".
Ja, det är det som gjorde att jag började experimentera med det. Har typ varit fascinerad av radioaktivitet sen i början av tonåren. Praoade hos sjukhusfysikern när jag var 14 o var med o beredde radioaktiva läkemedel.

Americium är väl på väg bort, o ersättas av optiska brandvarnare. En polare bytte ut alla brandvarnare på nått stort ställe o frågade om jag ville ha de ca 30 st Am-brandvarnarna. Men nä, jag har lovat att inte hitta på dumheter med sådana igen...

Men jag kom o tänka på, i det lilla Am-241 i brandvarnaren, så borde det finnas pytte, pyttelite plutonium. Am-241 α-sönderfaller till Np-237, som sen β-sönderfaller till Pu-237?
Citera
2018-11-29, 10:13
  #17
Medlem
Narkolypsyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ja, det är det som gjorde att jag började experimentera med det. Har typ varit fascinerad av radioaktivitet sen i början av tonåren. Praoade hos sjukhusfysikern när jag var 14 o var med o beredde radioaktiva läkemedel.

Americium är väl på väg bort, o ersättas av optiska brandvarnare. En polare bytte ut alla brandvarnare på nått stort ställe o frågade om jag ville ha de ca 30 st Am-brandvarnarna. Men nä, jag har lovat att inte hitta på dumheter med sådana igen...

Men jag kom o tänka på, i det lilla Am-241 i brandvarnaren, så borde det finnas pytte, pyttelite plutonium. Am-241 α-sönderfaller till Np-237, som sen β-sönderfaller till Pu-237?

Ja, det är någonting särskilt med just radioaktivitet. En fin blandning mellan kemi och fysik

Du är nog mer belevad inom området än jag, men det låter vettigt att du håller fingrarna i styr och åtminstone för tillfället låter bli att bygga privata kärnkraftverk/nukes haha. Du kanske borde plugga till kärnfysiker och ta ett jobb på något kärnkraftverk? Eller Irans "kärnkraftverksprogram" ?

Förresten, kan du förklara för mig hur Np kan sönderfalla till Pu då Pu har atomnummer 94 och Np atomnummer 93? Är inte grejen med radioaktiva ämnens sönderfall att de delas upp i två separata ämnen? Om jag inte har helt fel så sönderfaller uran till torium och helium, då det sammanlagda antalet protoner och elektroner i torium + helium är samma antal protoner respektive elektroner i uran.
Citera
2018-11-29, 13:04
  #18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Förresten, kan du förklara för mig hur Np kan sönderfalla till Pu då Pu har atomnummer 94 och Np atomnummer 93? Är inte grejen med radioaktiva ämnens sönderfall att de delas upp i två separata ämnen? Om jag inte har helt fel så sönderfaller uran till torium och helium, då det sammanlagda antalet protoner och elektroner i torium + helium är samma antal protoner respektive elektroner i uran.
Det finns två sorters β-sönderfall: en som leder till högre atomnummer (fler protoner) och en som leder till lägre (färre protoner).

1. β⁻ : n --> p + e⁻ + ν'
ν' är här en anti (elektron-) neutrino.
n en sönderfallande neutron
p en proton
e⁻ en elektron med hög energi
Denna reaktion händer spontant med fria neutroner, som alltså är instabila, med en halveringstid på ca 10 min.

2. β⁺ : p --> n + e⁺ + v
ν är en (elektron-) neutrino
n och p samma som ovan
e⁺ en positron, dvs en antielektron
Denna reaktion kräver tillförsel av energi för att hända, vilket den kan ta från resten av atomkärnan.

I dessa reaktioner är laddningen bevarad eftersom både neutroner och neutriner är elektriskt neutrala. Leptontalet (0 för n och p, 1 för partiklarna e⁻ och ν, och -1 för antipartiklarna e⁺ och ν') är också bevarat.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2018-11-29 kl. 13:06.
Citera
2018-11-29, 17:12
  #19
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Förresten, kan du förklara för mig hur Np kan sönderfalla till Pu då Pu har atomnummer 94 och Np atomnummer 93? Är inte grejen med radioaktiva ämnens sönderfall att de delas upp i två separata ämnen? Om jag inte har helt fel så sönderfaller uran till torium och helium, då det sammanlagda antalet protoner och elektroner i torium + helium är samma antal protoner respektive elektroner i uran.
nerdnerd har förklarat det fint. Det är vid α-sönderfall som det bildas en heliumkärna (2 protoner o 2 neutroner), då minskar således atomnumret med två, masstalet med 4.

O som ovan skrivit, β⁻söndervall tror jag är vanligast, en neutron omvandlas till en proton (samt en elektron o en neutrino), så att atomnumret ökar med ett, men masstalet blir oförändrat.
Citera
2018-12-01, 03:15
  #20
Medlem
Narkolypsyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det finns två sorters β-sönderfall: en som leder till högre atomnummer (fler protoner) och en som leder till lägre (färre protoner).

1. β⁻ : n --> p + e⁻ + ν'
ν' är här en anti (elektron-) neutrino.
n en sönderfallande neutron
p en proton
e⁻ en elektron med hög energi
Denna reaktion händer spontant med fria neutroner, som alltså är instabila, med en halveringstid på ca 10 min.

2. β⁺ : p --> n + e⁺ + v
ν är en (elektron-) neutrino
n och p samma som ovan
e⁺ en positron, dvs en antielektron
Denna reaktion kräver tillförsel av energi för att hända, vilket den kan ta från resten av atomkärnan.

I dessa reaktioner är laddningen bevarad eftersom både neutroner och neutriner är elektriskt neutrala. Leptontalet (0 för n och p, 1 för partiklarna e⁻ och ν, och -1 för antipartiklarna e⁺ och ν') är också bevarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
nerdnerd har förklarat det fint. Det är vid α-sönderfall som det bildas en heliumkärna (2 protoner o 2 neutroner), då minskar således atomnumret med två, masstalet med 4.

O som ovan skrivit, β⁻söndervall tror jag är vanligast, en neutron omvandlas till en proton (samt en elektron o en neutrino), så att atomnumret ökar med ett, men masstalet blir oförändrat.

Okej, då förstår jag. För att börja med en lite simplare fråga, vad är det som avgör om ett radioaktivt ämne utstrålar alfa, beta eller gamma-strålning? Samt hur skriver man sådana där coola grekiska tecken :P?
Citera
2018-12-04, 15:21
  #21
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Okej, då förstår jag. För att börja med en lite simplare fråga, vad är det som avgör om ett radioaktivt ämne utstrålar alfa, beta eller gamma-strålning? Samt hur skriver man sådana där coola grekiska tecken :P?
Ja... Vad är det egentligen? OBS! Jag kan ha fel, men det styrs väl av den svaga kärnkraften? En av de 4 krafterna, gravitation, elektromagnetism, den starka kärnkraften samt då den svaga kärnkraften, i.a.f. styr den β-sönderfall. α-sönderfall kanske bara beror på att kärnan är tung. γ-sönderfall förekommer mer eller mindre vid alla typer av sönderfall. Det är överskottsenergi som strålar genom en högfrekvent foton. Sen finns det ett några typer till av sönderfall till exempel spontanfission (utöver α-sönderfall).

Sen, det finns säkert nån CTRL+sifferkombination för att skriva α, β, γ o andra coola tecken. Men jag har ett typ Word-dokument, där jag infogat en massa specialtecken, så kopierar jag o klistrar när jag ska använda dem.
Citera
2018-12-06, 07:40
  #22
Medlem
Narkolypsyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ja... Vad är det egentligen? OBS! Jag kan ha fel, men det styrs väl av den svaga kärnkraften? En av de 4 krafterna, gravitation, elektromagnetism, den starka kärnkraften samt då den svaga kärnkraften, i.a.f. styr den β-sönderfall. α-sönderfall kanske bara beror på att kärnan är tung. γ-sönderfall förekommer mer eller mindre vid alla typer av sönderfall. Det är överskottsenergi som strålar genom en högfrekvent foton. Sen finns det ett några typer till av sönderfall till exempel spontanfission (utöver α-sönderfall).

Sen, det finns säkert nån CTRL+sifferkombination för att skriva α, β, γ o andra coola tecken. Men jag har ett typ Word-dokument, där jag infogat en massa specialtecken, så kopierar jag o klistrar när jag ska använda dem.

Hehe, tror nog jag får återkomma när jag kommit underfund med denna hop av kunskap, det vill säga om några år...

Jag ska dock plugga kemi 1 i vår på Komvux, då blir det andra bullar! Även om det känns som att denna diskussion snuddar rätt mycket på fysik.
Citera
2018-12-06, 13:32
  #23
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Hehe, tror nog jag får återkomma när jag kommit underfund med denna hop av kunskap, det vill säga om några år...

Jag ska dock plugga kemi 1 i vår på Komvux, då blir det andra bullar! Även om det känns som att denna diskussion snuddar rätt mycket på fysik.
α = alfa
β = beta
γ = gamma

Sen, alltså, man känner till 4 krafter;
-Gravitation, det känner du säkert till. Men man vet inte riktigt om det finns "gravitoner" som styr den.
-Elektromagnetism, t.ex. radiovågor o ljus (det är samma fast med olika frekvens), även γ-strålning.
-Den starka kärnkraften, den håller ihop atomkärnan. Protonerna i den är ju positivt laddade, men är ändå samlade ihop (de borde ju annars stöta ifrån varandra).
-Den svaga kärnkraften, de styr vissa radioaktiva sönderfall.

Kallas även växelverkan...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fundam...C3%A4xelverkan

Sen har alla instabila (radioaktiva) atomkärnor en viss överskottsenergi, de gör sig av med den genom att skicka ut en högfrekvent foton (i form av γ-strålning). Fotonen är den partikel som utgör all elektromagnetisk strålning, från γ-strålning, synligt ljus till radiovågor. De har bara olika frekvens (våglängd).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektr...str%C3%A5lning

Lycka till med kemin!
Citera
2018-12-06, 13:43
  #24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Okej, då förstår jag. För att börja med en lite simplare fråga, vad är det som avgör om ett radioaktivt ämne utstrålar alfa, beta eller gamma-strålning? Samt hur skriver man sådana där coola grekiska tecken :P?
Tycker att Mulla Krekar svarar bra, så det ska jag inte peta i.

Coola tecken finns det lite olika sätt att komma åt. Om du t ex går in i tråden https://www.flashback.org/newreply.p...=25402667#info och klickar på "Svara" så får du tillgång till ett Mods-meddelande där de snälla modsen har lagt upp en massa tecken som du kan kopiera. Just nu ser den ut så här:

√≤≥≠≡≈→∞∫∑∂∇∈∉∅⊂⊃∩∪ ¬ ⇔⇒
±×·∃∀ ℕℤℚℝℂ ⁰¹²³⁴⁵⁶⁷⁸⁹
αβγδεζηθικλμνξοπρστυφχψω ΓΔΘΛΦΨΩ
ħ ∮ ¬ ⊄ ⊅ ⊆ ⊇ ≪≫ ~ ∝ ≅ ∠ ∟ ►
₀₁₂₃₄₅₆₇₈₉ ₐ ₊ ₋ ₌ ₍ ₎
⁽ ⁾ ⁺ ⁻ ⁼ ⁿ
ᴬᴮᴰᴱᴳᴴᴵᴶᴷᴸᴹᴺᴼᴾᴿᵀᵁⱽᵂ
ᵃᵇᶜᵈᵉᶠᵍʰⁱʲᵏˡᵐⁿᵒᵖʳˢᵗᵘᵛʷˣʸᶻ
ₐₑᵢⱼₒᵣᵤᵥₓ

Om något tecken ser ut som t ex en kryssad fyrkant, så har inte just din dator eller padda eller mobil just det tecknet med den fonten. Just det är nog också ett skäl till att hålla igen lite med de coola tecknen -- alla ser dem inte på samma sätt.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2018-12-06 kl. 13:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback