Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-08, 17:44
  #3049
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det är bara och Googla, börja här på Esperianims hemsida;
https://esperianism.eu/esperianism-u...perianism.html

Tack, när jag googlade hamnade jag på några andra sidor. Är detta deras officiella hemsida?
Varför är det en .eu och inte en .com-sida? LRH 2.0 är väl amerikan.

Finns det någon Esperianim-grupp i Europa?

Vet du hur många anhängare som finns?
Citera
2023-07-10, 03:50
  #3050
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Är detta deras officiella hemsida?

Sidan är tillräckligt sanktionerad av LRH 2.0 för att räknas som "officiell" i Europa.

Citat:
Tack, när jag googlade hamnade jag på några andra sidor. /.../ Varför är det en .eu och inte en .com-sida?


När jag googlar kommer https://www.esperianisminstitute.com på tredje plats. ".eu"-sidan vänder sig till européer i större utsträckning än ovannämnda ".com"-sida...på ".eu"-sidan nämns också förekomsten av erbjudna språk inom praktiken...

Citat:
LRH 2.0 är väl amerikan.


Det stämmer.

Citat:
Finns det någon Esperianim-grupp i Europa?

Det närmsta man kommer ifråga om vad som presenteras offentligt i dagsläget är ".eu"-sidan.

Citat:
Vet du hur många anhängare som finns?

I oktober 2020 uppgavs det halvoffentligt cirka 400 anhängare, men detta beror antagligen i praktiken lite på hur man räknar...den siffran kan antagligen översiktligt sägas beskriva antalet personer som vid den tidpunkten hade tagit del av vad Esperianer kallar för deras "mental-andliga teknologi" (eller på senare tid även "mental meditationsteknik") på en nivå över att "bara" ha läst en eller flera grundläggande bok/böcker i ämnet...

Jag känner inte till något offentligt eller halvoffentligt uppgivet anhängarantal efter detta datum...
Citera
2023-08-05, 16:56
  #3051
Medlem
XenuOverLords avatar
Hej,

Efter att ha läst denna tråd har jag erhållit ett intresse för Scientologerna.

Var kan man erhålla mer information? Tåls att tilläggas, år 2012 - 2013 gjorde jag ett av dessa personlighetstester i Göteborg.

Skulle någon kunna förklara mer gällande "free Zone"-Scientology? Finns det några advekvata hemsidor?

Vilka böcker/kurser skulle ni rekommendera som ett bra starter pack?
Citera
2023-08-06, 05:01
  #3052
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenuOverLord
Skulle någon kunna förklara mer gällande "free Zone"-Scientology? Finns det några advekvata hemsidor?

https://en.wikipedia.org/wiki/Free_Zone_(Scientology))

I Sverige har det funnits en "Ron's Org"-hemsida ganska nyligen, men den har försvunnit någorlunda nyligen, så det spåret följer man nog bäst genom att kolla in https://www.ronsorg.ch

Den person som tidigare utgett sig för att vara en "oberoende Scientolog" (han kan fortfarande göra anspråk på att vara det, bara att jag inte vet den dagsaktuella inställningen) som heter Stefan Tunedal är mycket möjligt den mest kända "independent-Scientologen" i Sverige...han har också raderat sin blogg, och det spåret kan man ev. följa upp här: https://treylotz.com/

Mariette Lindstein är antagligen den mest kända ex-Scientologen, och sedan vet jag inte om man vill räkna Esperianismen som "Scientologi", men den hittar man utifrån svenskt perspektiv antagligen bäst här: https://www.esperianism.eu

EDIT: Organisationen "Duga" (www.duga.se) i Göteborg är också ett "off-shoot" från Scientologin...
__________________
Senast redigerad av isaso 2023-08-06 kl. 05:21. Anledning: Lade till en länk och rättade till en URL...
Citera
2023-08-06, 05:17
  #3053
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenuOverLord
Vilka böcker/kurser skulle ni rekommendera som ett bra starter pack?

Böcker:

Både Scientologikyrkan, "Ron's Org", "Independent Scientologists" och motsvarande "Free Zone-representanter" skulle antagligen ofta säga att Dianetics: The Modern Science of Mental Health ("Dianetik: Den Moderna Vetenskapen om Mental Hälsa" eller "Dianetik: Hur Tanken påverkar kroppen") är boken man behöver läsa för att bryta igenom i sin förståelse av ämnet, och känns Dianetics: The Modern Science of Mental Health för tung, skulle ovanstående representanter sannolikt ofta föreslå Dianetics: Evolution of a Science (Dianetik: Utvecklandet av en Vetenskap), Scientology: Problems of Work (Scientologi: Arbetets problem) och/eller Scientology: Fundamentals of Thought (Scientologi: Tankens grunder) som alternativa böcker att börja med...

Esperianer skulle mycket möjligt även föreslå Dianetics: Self-Analysis (Dianetik: Själv-analys) och/eller
Scientology: Creation of human Ability (Scientologi: Skapandet av mänsklig Förmåga) som tilläggsböcker, där Dianetics: Self-Analysis är den mer grundläggande boken av dessa två (och innehåller praktik som man kan göra själv utan att behöva ha med Scientologer att göra), och Scientology: Creation of human Ability är den mer avancerade av dessa två...
Citera
2023-08-06, 05:19
  #3054
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenuOverLord
Vilka böcker/kurser skulle ni rekommendera som ett bra starter pack?

Kurser, där får nog varje organisation presentera sitt eget utbud...
Citera
2023-08-06, 05:36
  #3055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XenuOverLord
Hej,

Efter att ha läst denna tråd har jag erhållit ett intresse för Scientologerna.

Var kan man erhålla mer information? Tåls att tilläggas, år 2012 - 2013 gjorde jag ett av dessa personlighetstester i Göteborg.

Skulle någon kunna förklara mer gällande "free Zone"-Scientology? Finns det några advekvata hemsidor?

Vilka böcker/kurser skulle ni rekommendera som ett bra starter pack?
Du kan hitta text samt lärdom av olika övningar som är.förbjudna att använda sig av via Wikileaks doc (Assange. J)

Verkade som Assange hade stort intresse för detta då det upprepande poppade upp en del dokument angående detta.
Citera
2024-03-02, 18:04
  #3056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
"Scientologikyrkans" grundskola Studema måste stänga på grund av bristande kompetens, etc!
Det är för mycket, för skulle domstolen ändra beslutet, då blir Skolinspektionens Beslut att stänga obegriplig!
Även om en Myndighet har fattat ett felaktigt beslut som senare ändras av domstolen, så är felet inom rimliga gränser, således "Scientologikyrkan" kommer inte att vinna i Domstolen!
https://www.skolinspektionen.se/om-o...studemaskolan/

Det kom en Dom från Förvaltningsrätten i torsdags 29–02 som bekräftar min kvalificerade gissning ovan med råge! (eftersom jag då vid tiden inte var insatt i skolförfattningarna, men insatt i andra myndighetsbeslut, och Domar)
Jag har följt skriftväxlingen mellan parterna i förvaltningsrätten under ärendets gång, men inte bilagorna som är många och långa!
Det kom en ny skollag 2010 som ställer mycket högre krav än den tidigare skollagen från 1985. Skolorna och friskolorna fick 5 år på sig att anpassa sig till den nya lagen,det verkar som om dom gjort det, för FAS Föreningen Aktiva Studier huvudmannen för Studemaskolan sade i någon inlaga till Domstolen att den Tematiska tillsynen som Skolinspektionen gjorde år 2022 på flera Friskolor vari Studemaskolan ingick i, var det bara Studemaskolan dom drog in tillståndet för, efter en Riktad Tillsyn!

Så även om dom hade fått godkänt på deras ”studieteknologi”, och fått ha den som kurser för eleverna på lektionerna i Svenska, trotts att dess målsättning inte är förenlig med målsättningen i Läroplanen för Svenska, (på samma sätt som matematik inte är förenlig med Läroplanen för Svenska), så skulle dom ändå dra in tillståndet för skolan, för Studemaskolan har inte anpassat sig till den nya skollagen, dom har helt enkelt kört på som tidigare, för det verkar vara svårt att hitta legitimerade lärare som vill hålla på med Studieteknologin, än svårare att få tag på en sådan Rektor. Skolsköterskan och skolpsykologen ska vara aktiv i skolans förebyggande och hälsofrämjande arbete, men dom har inte haft någon psykolog anställd, och skolsköterskan har bara gett vacciner och pratat med eleverna, men inte deltagit i hälsofrämjande och hälsoförebyggande arbete!

Domstolen gick till 100% på Skolinspektionens linje, Studemaskolan har bara fel!
Det anmärkningsvärda är att Advokaterna ifrågasatte Skolinspektionen på varje punkt trotts att det enligt domen Överklagandet inte hade något som helst juridiskt bärbarhet, men jag tror att Advokaterna visste det från början, men deras svar var klientstyrt, för deras klient som åtminstone 4 stycken är Scientologer tror att ”Överväganden är överordnad mekanik” det vill säga att önsketänkande har bärbarhet på verkligheten. Vilket man kan se på Studemaskolan hemsida att skolan är tillfälligt stängd i avvaktan på nystart, vilket man enligt mitt förmenande (gammal vanlig hederlig planläggning) skriver endast om det är en hög sannolikhet att Skolinspektionens stängningsbeslut kommer att upphävas;
https://www.studema.se/

Peter Pan är en bra rollmodell för Överväganden är överordnad Mekanik, för han var ett barn i skönliterturensvärld som vägrade att bli vuxen, vilket 3 citat illustrerar väldigt bra;

Citat:
02
Share
“The moment you doubt whether you can fly, you cease for ever to be able to do it.”

08
Share
“All the world is made of faith, and trust, and pixie dust.”

13
Share
“Dreams do come true, if only we wish hard enough. You can have anything in life if you will sacrifice everything else for it.”
https://bookroo.com/quotes/peter-pan

Här är Domen i korthet, och om du klickar på att du vill ha en kopia på Domen, är det bara att klicka på det så lägger sig den beställningen som ett färdigt email att skicka i väg till Domstolen, allt har varit gratis hittills;
https://www.domstol.se/nyheter/2024/...ka-aterkallas/
Citera
2024-03-02, 19:30
  #3057
Medlem
Studemaskolan sätter även betyg på ett felaktigt sätt, för dom har ett kvantifierings system som inte visar kvalitetsskillnaderna mellan olika betyg, dom har pratat om F, C, och A, deras system visar inte kvalitetsskillnaderna mellan dessa. Skollagen säger att dom måste utgå från dom nationella betygskriterierna i läroplanen, Studemaskolan verkar inte veta hur man gör, för dom har ingen utbildning.
Enligt Skolinspektionen har dom 9 lärare som inte är legitimerad och utbildad för det dom ska undervisa i, varav 3 av dom inte ens är anställda på skolan men ändå håller i undervisningen i Studieteknologi på svensklektionerna vilket inte är tillåtligt enligt skollagen som föreskriver att endast den som är utbildad i det den ska undervisa i, och legitimerad får vara tillsvidare anställd. Och om man inte är legitimerad men ska undervisa, får man bara vara visstidsanställd max 1 år, då måste man vara så nära som möjligt en behörighetsgivande utbildning, vilken ingen på skolan har enligt skolinspektionen!

Jag har granskat mr.koll och enligt mr.koll så har åtminstone Läraren i NO legitimation, och skolchefen har också legitimation, hon tog lärarexamen 1977. men 10 har inte det, rektorn har bara gymnasieutbildning. Tanken är ju att betygen ska visa elevens kunskap enligt läroplanen, så att när dom söker högre utbildning ska betygen vara rättvisande så att konkurrensen om högre utbildning är på lika villkor;

Citat:
Skolinspektionens bedömning sidan 24;
Betygssättning är en myndighetsutövning som ingår i lärares yrkesutövning. Skolinspektionen bedömer att lärare vid skolenheten inte har nödvändiga insikter i gällande föreskrifter avseende betygssättning samt att bristerna medför att betygssättningen vid skolan inte är rättvisande och likvärdig.

Sidan 28; Den omständigheten att rektorn inte anser sig kunna ansvara för delar av elevhälsan eller för att se till att betyg sätts i enlighet med författningarnas krav, med hänvisning till avsaknad av kompetens, talar också för att rektorn inte har sådan insikt som krävs för uppdraget. Skolinspektionen bedömer sammantaget att rektorn inte uppfyller skollagens behörighetskrav avseende pedagogisk insikt genom utbildning
https://siris.skolverket.se/siris/ri...e?docID=626839
__________________
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-03-02 kl. 19:39.
Citera
2024-03-02, 20:08
  #3058
Medlem
Blackra1ns avatar
Gedigen research! Tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback