Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 14:56
  #2629
Medlem
Blackra1ns avatar
Kolla på dokumentären Going Clear. Finns massor på Youtube åxå.
Citera
2017-05-26, 15:32
  #2630
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Har läst ganska mycket om Scientologi på sista tiden. Undrar hur går det för sekten nu för tiden? Och har några fårgor om sekten som någon kanske kan svara på som är mer insatt?

Jag arbetade på internationella högkvarteret under större delen av 1990-talet, så jag kan svara på det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Är den högsta nivån 9?
Och isåfall vad händer efter när man har läst alla kurser?

Nej, högsta nivån är fortfarande OT VIII, och det lär inte bli någon ytterligare nivå, såvida man inte får för sig att ompaketera tidigare nivåer i ny form eller helt enkelt hitta på något nytt (Hubbard efterlämnade inga tydliga instruktioner om vad nivåerna efter OT VIII skulle bestå av).

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Skrivs de nya kurser eller är alla färdig skrivna redan?

Det sista som presenterades som nytt var Super Power, som presenterades för tre år sedan ungefär, jag kommer inte ihåg exakt när det var. Anvisningarna för dessa kurser och auditeringsnivåer skrevs av Hubbard i slutet av 1970-talet, men det var nog den sista opublicerade kursen/auditeringsåtgärden, men teoretiskt sett så går det att skapa nya kurser baserat på lösa procedurer som passar ihop, och något måste de hitta på att sälja vid varje evenemang eller så skulle medlemmarna kunna börja vakna och se att ledningen ljuger och att det egentligen inte alls går bra för kyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Går folk med i sekten fortfarande när internet är så stort och finns så mycket fakta om denna sekt?

En del gör faktiskt det fortfarande, men det är betydligt fler som lämnar, så det totala medlemsantalet sjunker stadigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Hur går det för Tom Cruise i sekten?

Han klagar inte, så vitt jag vet. Han får ju specialbehandling så att han ska vara nöjd hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Dom gillar inte personer som har näratående som lämnar sekten så hur kan David Miscavige fortfarande vara ledare?

Inte riktigt på det viset. Det är helt enkelt så att dem som lämnar sekten bryter man kontakten med och de blir ”fredlösa”. David Miscavige kan fortsätta att vara ledare därför att han har brutit kontakten med sin bror, sin brorsdotter och sin far, i den ordningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Någon som vet något intressant om den i Malmö?

Tyvärr, har inte varit där på länge.
Citera
2017-05-26, 23:45
  #2631
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag arbetade på internationella högkvarteret under större delen av 1990-talet, så jag kan svara på det mesta.

Vilken lärdom, insikt eller teknik som lärs ut inom scientologin värderar du högst idag? Jag läste din fem år gamla tråd. Intressant!
Citera
2017-05-27, 02:35
  #2632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag arbetade på internationella högkvarteret under större delen av 1990-talet, så jag kan svara på det mesta.



Nej, högsta nivån är fortfarande OT VIII, och det lär inte bli någon ytterligare nivå, såvida man inte får för sig att ompaketera tidigare nivåer i ny form eller helt enkelt hitta på något nytt (Hubbard efterlämnade inga tydliga instruktioner om vad nivåerna efter OT VIII skulle bestå av).



Det sista som presenterades som nytt var Super Power, som presenterades för tre år sedan ungefär, jag kommer inte ihåg exakt när det var. Anvisningarna för dessa kurser och auditeringsnivåer skrevs av Hubbard i slutet av 1970-talet, men det var nog den sista opublicerade kursen/auditeringsåtgärden, men teoretiskt sett så går det att skapa nya kurser baserat på lösa procedurer som passar ihop, och något måste de hitta på att sälja vid varje evenemang eller så skulle medlemmarna kunna börja vakna och se att ledningen ljuger och att det egentligen inte alls går bra för kyrkan.



En del gör faktiskt det fortfarande, men det är betydligt fler som lämnar, så det totala medlemsantalet sjunker stadigt.



Han klagar inte, så vitt jag vet. Han får ju specialbehandling så att han ska vara nöjd hela tiden.



Inte riktigt på det viset. Det är helt enkelt så att dem som lämnar sekten bryter man kontakten med och de blir ”fredlösa”. David Miscavige kan fortsätta att vara ledare därför att han har brutit kontakten med sin bror, sin brorsdotter och sin far, i den ordningen.



Tyvärr, har inte varit där på länge.

Oj har fler frågor som jag hoppas du kan svara på?

När en scientolog har klarat alla kurser vad förväntas hända efter de? I utövans perspektiv.

Har David Miscavige klarat alla kurser?

Hur kan dom förvänta sig att tro på någonting som en känd fantasy och sc-fi författare har skrivit? Borde ringa några varningsklockor att allt är påhitt?

Hur långtid tar en kurs att klara?

Varför klär dom sig i 80-tal kläder?

Hur ser dom på världsreligionerna?

Vad är slutmålet? att alla människor på jorden är sciontologer i slut ändan?
Citera
2017-05-27, 02:40
  #2633
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Vilken lärdom, insikt eller teknik som lärs ut inom scientologin värderar du högst idag? Jag läste din fem år gamla tråd. Intressant!

Ungefär så här:
Det är det som man är omedveten om som kan påverka en mest. Blir man sedan på något sätt medveten om det så kan man bli av med en ovana, oförklarlig rädsla eller ett oönskat beteende.

Men sedan dess har jag naturligtvis lärt mig att det inte bara är scientologin som kan hjälpa någon med sådant.

Och att jag från att ha behövt ta allergitabletter praktiskt taget dagligen blivit av med allergin helt är också något som jag uppskattar.
Citera
2017-05-27, 03:28
  #2634
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
När en scientolog har klarat alla kurser vad förväntas hända efter de? I utövans perspektiv.

Det finns nog ingen som har gjort alla kurserna.
Olika kurser har olika inriktning, men de huvudsakliga kurserna inriktas på hur man auditerar, och att göra alla kurser som inriktas på hur man auditerar kräver omkring 5 år om man studerar 5 dagar i veckan från kl 9.30 på morgonen till kl 21.30 på kvällen (organisationernas studieschema). Och då har jag inte sagt något om den otroliga kostnad som det skulle innebära.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Har David Miscavige klarat alla kurser?

Nej. Han har bara studerat nivåerna 0-IV i mitten av 1970-talet, och blev underkänd. Auditera kan han inte, och därför har hans direktiv ställt till mycket problem.
Han har inte studerat administrationskurserna heller, vilket gör att hans administrativa direktiv också har ställt till mycket problem eftersom de inte följer kyrkans policy särskilt ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Hur kan dom förvänta sig att tro på någonting som en känd fantasy och sc-fi författare har skrivit? Borde ringa några varningsklockor att allt är påhitt?

Ja, men för det första så är han inte så känd som författare av sci-fi som kyrkan vill låta påskina och för det andra så är de första nivåerna faktiskt inte alls konstiga och kan vara riktigt hjälpsamma. Sådana enkla saker som att lösa problem med kommunikation och att kommunicera på samma nivå som en andre personen för att nå fram är sådant som fungerar i verkliga livet. Om någon är sur och tvär så lyssnar denne inte på goda råd om de ges i glad ton, eller varför inte något så enkelt som att föra statistik för att se hur det går i arbetet och vad man kan göra om det inte går så bra.
Att lära sig hantera problem, att bli av med dåligt samvete för saker man gjort som man inte borde ha gjort och liknande.
Innan nivån Clear så finns det inte mycket som är sci-fi.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Hur långtid tar en kurs att klara?

Beror på. Nybörjarkurser tar i stort sett 15-20 timmar att göra, men sedan när man ska börja lära sig auditera så behöver man först studera hur man studerar inom scientologin, och den kursen tar minst 200 timmar. Sedan ska man lära sig auditeringsprocedurens grunder, vilket kräver 160 timmar, varav huvuddelen är övning, övning och övning tills man kan göra det felfritt under minst 2 timmar i sträck. Sedan ska man göra E-meterkursen och den ska officiellt göras på 80 timmar, men det blir oftast det dubbla eller mer, och sedan är man äntligen klar för att kunna börja lära sig att auditera. Klasserna 0-IV tar omkring 80 timmar per klass, och efter avslutandet av klass IV ska man genomgå ett lärlingsskap och auditera heltid tills man kan auditera vad som helst på de klasserna utan att göra något fel (vilket kollas genom videokamera och granskning av anteckningarna).
Därefter följer klassen NED och sedan klass V, som vardera kräver omkring 100 timmar.
Sedan följer monsterkursen Saint Hill Special Briefing Course (klass VI), som är en kronologisk studie av alla böcker som publicerades fram till 1960 och 400 en och en halvtimmes föreläsningar och denna kurs tar ett och ett halvt år om man studerar från kl 9.30 på morgonen till kl 21.30 på kvällen.
Därefter finns klass VII och klass VIII, som är avsedd att göra auditören till en felfri perfektionist. Däröver finns även klass IX, klass X och klass XII (som jag inte vet mycket om).

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Varför klär dom sig i 80-tal kläder?

Det beror på att de flesta som är scientologer på hög nivå idag började under den tiden och sedan inte haft mycket kontakt med ”yttervärlden”.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Hur ser dom på världsreligionerna?

Man brukar säga att scientologin är religionernas religion, och alltså står över alla andra religioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Vad är slutmålet? att alla människor på jorden är sciontologer i slut ändan?

Visst, det är slutmålet. Samma slutmål som i alla andra religioner.
Citera
2017-05-27, 14:12
  #2635
Medlem
Dharmabums avatar
Tack ts för möjligheten att ställa dessa frågor och tack Smeso för att du ger en intressant inblick i en rörelse som från mitt perspektiv ser ut som förnuftsvidrigt ocker med en touch av något undflyende som ändå är intressant.

Ångrar du ditt beslut att satsa så mycket tid och resurser på rörelsen? Finns det någon annan tradition eller religion som du idag ångrar att du inte gick in för istället?

Just det du benämner som viktigast, att lyfta det som är dolt men väsentligt till det medvetna skiktet, brukar kosta tid och pengar även i andra sammanhang... Så kanske har det inte varit bortkastat ändå? Eller tror du att psykoterapi är effektivare?

Bedömer du att man kan använda det material om auditering som finns i omlopp på nätet och en e-meter till att lära sig att bli en auditör på egen hand? Vet du om det finns avhoppade scientologer som praktiserar auditering i en friare och hederligare anda än i scientologirörelsen?

Hur är stämningen emellan kollegorna på internationella högkvarteret? Vad motiverar förutom att man får kurser i utbyte mot arbete? Hur är festerna och synen på utsvävningar? Saknar du det sociala livet eller har du kvar det trots att du inte längre är aktiv inom rörelsen (som jag förstår det)?

Vad tycker du är den vanligaste fördomen om scientologer bland människor som ändå ägnat några timmar åt att försöka förstå vad det hela handlar om? Vad är det som de flesta missar som har gått ett par kurser och varit i när kontakt med andra medlemmar?
__________________
Senast redigerad av Dharmabum 2017-05-27 kl. 14:26.
Citera
2017-05-27, 15:18
  #2636
Medlem
KortStubins avatar
Trådar sammanfogade.
/Moderator
Citera
2017-05-27, 16:36
  #2637
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Ångrar du ditt beslut att satsa så mycket tid och resurser på rörelsen? Finns det någon annan tradition eller religion som du idag ångrar att du inte gick in för istället?

Nej, jag ångrar inte att jag började, men jag borde ha slutat lite tidigare, fast det är sannerligen inte lätt att ta sig ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Just det du benämner som viktigast, att lyfta det som är dolt men väsentligt till det medvetna skiktet, brukar kosta tid och pengar även i andra sammanhang... Så kanske har det inte varit bortkastat ändå? Eller tror du att psykoterapi är effektivare?

Nej, jag tror inte att psykoterapi är effektivare, men en kombination av psypoterapi och e-metern skulle vara fenomenalt. Just hur e-metern används för att hitta de dolda minnen som man behöver ta fram är något som vetenskapen borde titta lite närmare på. Man kan spara mycket tid i terapisessioner om man snabbare kan hitta vilka minnen det är som behöver tas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Bedömer du att man kan använda det material om auditering som finns i omlopp på nätet och en e-meter till att lära sig att bli en auditör på egen hand? Vet du om det finns avhoppade scientologer som praktiserar auditering i en friare och hederligare anda än i scientologirörelsen?

Visst, det finns tillräckligt på nätet för att lära sig hur man gör, och det finns till och med digitaliserade e-metrar som gör att man kan koppla burkarna till ett USB-uttag på en bärbar dator i stället för att använda en faktisk e-meter.

Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Hur är stämningen emellan kollegorna på internationella högkvarteret? Vad motiverar förutom att man får kurser i utbyte mot arbete? Hur är festerna och synen på utsvävningar? Saknar du det sociala livet eller har du kvar det trots att du inte längre är aktiv inom rörelsen (som jag förstår det)?

Stämningen när jag kom dit var fortfarande bra, men det gick sedan snabbt utför och stämningen blev först spänd och sedan robotisk (på grund av att man bara kunde sova ett par timmar per natt).
Fester? Det hade vi inga, i alla fall inte på min nivå. Utsvävningar är det bara Miscavige som kan göra, andra fick skäll för att de köpte en för dyr bil i stället för att köpa föreläsningar för pengarna eller donera till IAS. Men det var väldigt få som egentligen hade några pengar att tala om.
Ibland saknar jag några goda vänner, men samtidigt tycker jag synd om dem som finns kvar. Det har blivit betydligt mer likt Gulag sedan jag lämnade högkvarteret och de flesta som jag arbetade med då finns heller inte längre kvar där, men jag har bara kontakt med några av dem eftersom vi alla finns i olika länder idag, och att hålla kontakt via Facebook gör jag inte eftersom det kan gå flera år mellan mina inlägg på Facebook.

Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Vad tycker du är den vanligaste fördomen om scientologer bland människor som ändå ägnat några timmar åt att försöka förstå vad det hela handlar om? Vad är det som de flesta missar som har gått ett par kurser och varit i när kontakt med andra medlemmar?

Den vanligaste fördomen tror jag är att folk tror att scientologer är lättlurade.
Citera
2017-05-27, 18:59
  #2638
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Den vanligaste fördomen tror jag är att folk tror att scientologer är lättlurade.

Men samtidigt skriver du att man som scientolog, på hög nivå, arbetar under gulag-liknande förhållanden för en ledningsgrupp (för att inte säga despot) som missbrukar sitt förtroende å de grövsta. Om det inte handlar om att du blivit lurad, vad är det då för psykologiska mekanismer och konkreta belöningar som gör att man fortsätter? Jag har själv varit medlem i en organisation med drag av sekt och pyramidspel och jag menar inte att misskreditera dig med min fråga.

Är det så att många som tagit sig in på det internationella högkvarteret hoppas på att avancera ända upp till Sea Org? Man kommer till en viss nivå och får då äntligen lön för allt slit. Är det så?

Vad tror du att David skulle göra om han inte ledde rörelsen? har han kvaliter som skulletagit honom till toppen av ett stort företag eller hade han lyckats inom politiken?

Finns det någon bakom honom som har den egentliga makten inom scientologin eller har det blivit lite av en enmansshow?
__________________
Senast redigerad av Dharmabum 2017-05-27 kl. 19:10.
Citera
2017-05-27, 20:42
  #2639
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Men samtidigt skriver du att man som scientolog, på hög nivå, arbetar under gulag-liknande förhållanden för en ledningsgrupp (för att inte säga despot) som missbrukar sitt förtroende å de grövsta. Om det inte handlar om att du blivit lurad, vad är det då för psykologiska mekanismer och konkreta belöningar som gör att man fortsätter? Jag har själv varit medlem i en organisation med drag av sekt och pyramidspel och jag menar inte att misskreditera dig med min fråga.

Problemet är närmast att man märker att något fungerar och att man fått hjälp av något, och då vill man fortsätta, när sedan något annat inte fungerar så som det påstås göra så tror man att det är en själv som det är fel på, så man sätter så att säga fast sig själv och fortsätter att lura sig själv just därför att det första som man gjorde fungerade och en dela annat också, så man väljer att blunda för det som inte fungerar eftersom det ju ”är ens eget fel” och man förtjänar att bli dåligt behandlad eftersom det ju ”är ens eget fel”.

Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Är det så att många som tagit sig in på det internationella högkvarteret hoppas på att avancera ända upp till Sea Org? Man kommer till en viss nivå och får då äntligen lön för allt slit. Är det så?

Alla på internationella högkvarteret är Sea Org, och det är inte lätt att få komma dit.
Däremot skulle det ha varit mycket bättre på vilken annan nivå som helst eftersom man inte kan ta sig ifrån det internationella högkvarteret hur lätt som helst om man skulle vilja lämna kyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Vad tror du att David skulle göra om han inte ledde rörelsen? har han kvaliter som skulletagit honom till toppen av ett stort företag eller hade han lyckats inom politiken?

Om han inte ledde rörelsen så skulle han förmodligen ha varit chef någon annanstans, men politiker tror jag inte på, fast han skulle möjligen ha kunnat vara fackföreningschef.

Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Finns det någon bakom honom som har den egentliga makten inom scientologin eller har det blivit lite av en enmansshow?

Det finns ingen som viskar i David Miscaviges öra vad han ska göra, och ingen vågar försöka visa sig stark eftersom det är ett säkert sätt att göra sig själv till nästa måltavla.
Citera
2017-06-06, 16:00
  #2640
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag arbetade på internationella högkvarteret under större delen av 1990-talet, så jag kan svara på det mesta.


Nej, högsta nivån är fortfarande OT VIII, och det lär inte bli någon ytterligare nivå, såvida man inte får för sig att ompaketera tidigare nivåer i ny form eller helt enkelt hitta på något nytt (Hubbard efterlämnade inga tydliga instruktioner om vad nivåerna efter OT VIII skulle bestå av).


Det sista som presenterades som nytt var Super Power, som presenterades för tre år sedan ungefär, jag kommer inte ihåg exakt när det var. Anvisningarna för dessa kurser och auditeringsnivåer skrevs av Hubbard i slutet av 1970-talet, men det var nog den sista opublicerade kursen/auditeringsåtgärden, men teoretiskt sett så går det att skapa nya kurser baserat på lösa procedurer som passar ihop, och något måste de hitta på att sälja vid varje evenemang eller så skulle medlemmarna kunna börja vakna och se att ledningen ljuger och att det egentligen inte alls går bra för kyrkan.


Scientologikyrkan har länge sagt att OT IX och OT X snart ska släppas. Vad tror du om det?

Enligt gradkartan (eller en av dem) så ska det finnas 15 OT-nivåer. Finns det någon sanning i det eller är det bara påhitt för att få medlemmar att stanna kvar i hopp om de ska släppas?

Jag har för mig att OT VIII släpptes efter att Hubbard hade dött. Tror du att det var Hubbard själv som skrev den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback