Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-18, 12:15
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi har bra mer problem med ålen än dessa länder
Frankrike har ett fiske som förstör ålen nästan fullständigt själva, då de fiskar upp glasålen.

Och sen har jag för mig det är ett par ämnen som gör att de får stora svårigheter att hitta tillbaka till Sargassohavet.

Och fiska ål kan du göra själv och lagligt, allt du behöver göra är att vara 3 stopp ifrån havet.
Så är det bara fiska på, och inte speciellt svårt och få ål.
Dagar då ålen ska återfinnas i överflöd på våra julbord, så måste tex Fransoserna stoppas och glasålfisket(Som är ett av VÄLDIGT många problem för ålen).
Vad menas med detta, vara 3 stopp ifrån havet?
Citera
2018-11-18, 12:19
  #38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad menas med detta, vara 3 stopp ifrån havet?
Vattendragen, ålen är fridlyst när det är mindre stopp och fiska själv.(Med en brasklapp om man nu inte ändrat lagarna det senaste).
Stopp är då vandringshinder, som vattenkraftverk och liknande.
Citera
2018-11-18, 21:41
  #39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi har bra mer problem med ålen än dessa länder
Frankrike har ett fiske som förstör ålen nästan fullständigt själva, då de fiskar upp glasålen.

Och sen har jag för mig det är ett par ämnen som gör att de får stora svårigheter att hitta tillbaka till Sargassohavet.

Och fiska ål kan du göra själv och lagligt, allt du behöver göra är att vara 3 stopp ifrån havet.
Så är det bara fiska på, och inte speciellt svårt och få ål.
Dagar då ålen ska återfinnas i överflöd på våra julbord, så måste tex Fransoserna stoppas och glasålfisket(Som är ett av VÄLDIGT många problem för ålen).
Oh my god. Sluta citera mig, din fullblodsgalning. Jag talar om ålfiske i Östersjön, inte Nordsjön!
Citera
2018-11-18, 23:16
  #40
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Oh my god. Sluta citera mig, din fullblodsgalning. Jag talar om ålfiske i Östersjön, inte Nordsjön!


Östersjön är inte helt klarlagt, man vet bara genom forskning att det beror på människan.
Dioxinpölen är ju sisådär fräsch. Ät helst inte strömming vilket den sjön har bjudit på i oändlighet historiskt sett. Men men... times they are changing.

Den ålförsäljning som vi i Sverige ännu kan erbjuda är odlad ål främst från Asien. Marginellt fr Sverige.
Och visst, det sitter lite glada drömmare och fångar ål helt privat därute i Hanöbukten.
Och visst nappar det... ibland.
För husbehov och grannar. Högaktanig ål.

I övrigt,
Östersjön, vattenplatsen för dioxin, är döende. På flera sätt.
Strömming/sill, lax, ål, torsk och att bada i då algblomningen kommer tidigare för varje år.
Avlivar husdjur såsom hund om dom dricker av vatten med alggifter.
En jävla sorg!
Ännu längs hela kusten från syd t norr förbannade fiskare, förbannade av fel skäl, utan kunskap.
Förda bakom ljuset, men måttligt intresserade, så har dom aldrig protesterat. Bara kört sitt eget race.
Vilket dom har gemensamt. Hela högen. Och nu har vi facit.



Höga Kusten lär sjunga högt när strömmingen till den fermenterade (jästa) strömmingen dödar surströmmingsnäringen pga av att man utan att ha brytt sig ett skit eller funderat på vad som sprutar rakt ut i Östersjön längs hela kusten med flera tusen liter "avfall" i timmen är. Varje dag.

Citera
2018-11-19, 00:51
  #41
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Fisk från Östersjön bär mig emot. Den sjön är ju de facto en kemisk soptipp.
Förr var strömming klockrent därifrån.
Inte ens det längre. En plats med vatten att skölja tankar i + det vi själv "planterat".

Inte mycket lever väl i Östersjön bl.a. den översköljning av Dioxin i sjuka mängder m.m. och vad det sen utvecklar....

Nä, det finns väl en anledning till att man inte ska äta fet fisk från Östersjön mer än en gång om året. Alla jag känner som är från östkusten har krämpor av olika slag, frugan inräknad.

Men vafan, jag är ju frisk. Och gubbens lax är sjukt god, så jag svullar varje gång jag är där nere
Citera
2018-11-19, 13:59
  #42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Oh my god. Sluta citera mig, din fullblodsgalning. Jag talar om ålfiske i Östersjön, inte Nordsjön!
Jag pratade inte ens om Nordsjön.
Citera
2018-11-19, 16:41
  #43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag pratade inte ens om Nordsjön.
Så du påstår alltså att fransmän fiskar ål i Östersjön? Get real.
Citera
2018-11-19, 19:05
  #44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Så du påstår alltså att fransmän fiskar ål i Östersjön? Get real.
Om du tror detta, så är du rätt lagom okunnig(= helt).
Så det är bara du som påstår, verkar som du inte ens förstår det är en vandringsfisk.
Citera
2018-11-19, 19:48
  #45
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om du tror detta, så är du rätt lagom okunnig(= helt).
Så det är bara du som påstår, verkar som du inte ens förstår det är en vandringsfisk.


Men @LuluBrooksie....
Tänker du på fullt allvar att någon i detta ål-utdöende-land hyser höga tankar om... Nordsjön?
Ta det lugnt och andas stilla... du upprör dig över ett hittepå/missfördstånd.

Stilla dig.
Verkligheten är illa nog.

Citera
2018-11-20, 00:43
  #46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om du tror detta, så är du rätt lagom okunnig(= helt).
Så det är bara du som påstår, verkar som du inte ens förstår det är en vandringsfisk.
Det jag VET (till skillnad från...) är att I SVERIGE är ålen rödlistad och får bara fiskas enligt hårda kvoter i Östersjön.
Citera
2018-11-20, 07:01
  #47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det jag VET (till skillnad från...) är att I SVERIGE är ålen rödlistad och får bara fiskas enligt hårda kvoter i Östersjön.
Det går fiska ål 3:de vandringsstoppet upp, där är den inte längre rödslistan, utan fri att fiska för oss fritidsfiskare.

Även så kan fisk befinna sig i grön, gul OCH röd-listad SAMTIDIGT.
Vi i Sverige har insett att ålen håller på att utrotas, bara för andra länder inte anser ålen är värd att skyddas i vår närhet.
Innebär inte att vi ska öka hastigheten på utrotningen.

Dock en av stora problem med Frankrikes glasålsfiske, det är ett hårt slag för ålen.(Och givetvis inte det enda problemet.)

Även gäller ålförbudet/kvotering på mer ställen än Sverige.
Även finner jag det intressant att du pratar som om att det är för jävligt att vi kvoterar och reglerar ålfisket.
Är regleringar av ålen dåligt?, eller varför ger du oss denna känsla om att det är hemskt att vi begränsar ålfisket?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback