Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-16, 21:16
  #25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Häftig sak men...


Sådana där datorstyrda vidunder brukar ha en lägre gräns på spänningen för att överhuvudtaget börja ladda. Den jag har kräver att det finns minst 7 volt i batteriet. Finns inte det får jag ta fram min hemgjorda som bara är en trafo och likriktare och med en spik som säkring. Väl uppe i 7 volt byter jag.

@kraftfoder: Ingen dum idé med mätningen där.

Kan tillägga att "elektroniska laddare" är skit på kassa batterier: De elektroniska "vägrar" ladda. Gammal hederlig laddare, som jag på skoj kallar för "Tjernobyl-laddare", dvs. en basic laddare med en gammal trafo och en vanlig likriktare, funkar bäst på gamla och dåliga batterier...

(Tjernobyl-laddare är alltså en ålderdomlig laddare utan någon som helst elektronik, och säkerheten begränsas till eventuell säkring/"propp". I mitt "smeknamn" på laddartypen, förstår ni kanske om ni är smarta att det verkligen kan gå fel "om det går fel"..)

-Sysslade med sådana knep och knåp på 1980-talet, det var ett tag sedan..
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback