Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-12, 15:30
  #25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamlag
Precis!
Jag skulle jättegärna ha en diskussion med någon som inte vill att det ska legaliseras! Höra deras argument för saken och inte bara nå jävla gnällande om att "man inte ska knarka" eller som dr Mikael sa på nyhetsmorgon alldeles nyss: Släpp inte ett till berusningsmedel fritt.

Det är såna dumma argument och när man försöker diskutera saken vägrar någon ändra åsikt. Det gäller båda hållen, det är för många kids jag har pratat med som säger att det inte är nå farligt med att röka gräs, vilket det finns många studier för att det är för unga.

Ge inte fel info, var på dom som säger att cannabis är lösningen på allas problem samma känga som dom som säger att cannabis är döden själv. Ta ner dom på jorden.
Det roliga är att legalisering handlar om det omvända, och reglera och göra det svårare att få tag i för dom som inte.
Det är väldigt vanligt att motståndaren har samma tankar som du, men de åtgärder den förespråkar betyder det omvända än vad dom tror.
Citera
2018-11-12, 15:49
  #26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Ja, det blir lite löjligt när man kör med argumenten "men alkohol är ju lagligt så cannabis måste va lagligt också!!" eller "cannabis botar allt!11" - ofta sagt av någon nyfrälst rökare.
Att prata om alkoholens status, det uppfyller en sak.
Och det är det hyckleri man kör med, då hyckleriet kring berusning blir extremt när man kör denna jämförelse.
Och därför motståndarna hatar den så mycket, då deras hyckleri blir exponerat.

Men cannabis botar allt, det är rolig, speciellt då det inte botar nått alls nästan.

Dock borde man förstå efter 40 års förbud av detta slaget, att det inte fungerar då konsumtion ökar såpass kraftigt.
Men såklart det vill man inte berätta för folket, då man väljer mörka dessa siffror man gav och ändrade till lägre.
Sen har vi inte fått nya, detta var redan 2012.
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Helt rätt. Vi måste höja nivån. För några år sen så var det någon i gruppen AKC på Bookface som tyckte att man skulle dela ut buds från industrihampa under en demonstration. Det är typexempel på saker som gör att "rörelsen" ser dum och barnslig ut.

Hearts and minds gott folk, hearts and minds. Vi vill få sympati för vår sak. Att vanliga människor ser att vi faktiskt också främst är "vanliga människor". Det är klart att cannabis finns bland även tyngre missbrukare och livsstilskriminella, men det är ju världens näst mest använda rekreationsdrog. Det finns kort sagt överallt och alla vi som är "vanliga" och röker cannabis vet ju att dom flesta andra som gör det, också är jävligt vanliga.
Vi saknar en stabil frontfigur och som folk har svårt och ifrågasätta.
Vi såg innan hur nivån höjde sig, och hur diskussionerna blev sakliga och att man gav mer tid än dessa 2 min.
Där aldrig några svar hann ges, och hur legalisering/avkriminaliseringen helt plötsligt kunde föra fram sitt budskap.
Detta såg vi en ökning av och kraftigt, sen verkar det som all media ringde till varandra och sa nu ska vi inte längre diskutera sakligt eller ens ta diskussionen.

Jag anser på en del plan har vi gått tillbaka de senaste 1-3 åren, speciellt att få föra en saklig diskussion där svar och motsvar ges.(dessas vinner vi nästan alltid på cannabis, cannabis är ett extremt tacksamt ämne och prata om också).
Citat:
Ursprungligen postat av kontempleraren
Jag tycker det ska legaliseras men att det ska vara en åldersgräns på ca 20 år, pga av att det finns forskning som visar att rökning under tonåren gör att hjärnans logiska centrum inte utvecklas ordentligt.

ex.
https://www.drugabuse.gov/publicatio...-effects-brain

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3930618/
Den studien som du lyfter där och Nya Zeeland(Dunedin-studien), den säger att man inte längre kan påvisa detta med personer som haft sin cannabis debut vid 18 år ålder eller senare.
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nä det är ju klart att du inte tror mig

Men du skulle ju kunna börja med att hantera forumet med ryggrad. Ta bara den här tråden:
Dr. Mikael på TV4 morgon säger att flera tusen har dött av överdos från cannabis
Det är ju förtal redan i rubriken. Det stämmer ju inte alls.

För övrigt så är det inget fel han säger faktamässigt av det som har med hans profession att göra. Men han har ett svagt åsiktsuttryck i inslaget också. Har han inte rätt att ha det utan att man fäller alla dessa ogrundade kommentarer som finns i tråden om honom?

Jag tror du är lite blind för ena sidan på den här forumdelen är jag rädd.

Nu vågar jag inte kommentera mer här...för jag känner hur varningen ligger i luften.
Det stämmer ju exakt med vad han sa, varför försöker du hävda annat för?
Varför ljuger du?
Undrar du då har 100% fel med vad han säger, allt du behöver göra är ju att titta och lyssna.

Varningar kommer först när du ljuger om att Dr Mikael inte sa detta om cannabis, och att du sen forcerar nått sånt med en massa skit.

Sen vad som Dr. Mikael säger, det handlar om väldigt få procent, vi pratar om storleksordningen ~4%(Källa:NIDA) som har en problematisk konsumtion av cannabis.
Men han pratar om dessa ~4% som om det vore 100%, och då blir det fel när man försöker att säga detta gäller samtliga 100%.
Och detta ser vi hela tiden i den officiella debatten om cannabis, där man ignorerar fakta som detta.
Citera
2018-11-12, 15:58
  #27
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamlag
Stört mig ett tag när jag läser igenom flashback som jag gör mer sällan nu för tiden.
I USA ser vi hur akademiker och politiker kan komma med riktiga argument, detta gör så att dom ses som seriösa och blir tagna på allvar! Det är en stor anledning till att det faktiskt har legaliserat i stora delar av landet just nu.

Men vad fan har vi här i Sverige? Vi har nerrökta tomtar som spottar ut för mycket skitsnack om hur jävla underbart cannabis är, att det inte finns något dåligt med det.
Ska ni diskutera cannabis, var då riktiga i era påståenden, säg inte att det är ofarligt och säg inte att allt media säger är myter. Jag själv förespråkar cannabis och tycker det borde vara lagligt för rekreationellt bruk, av många anledningar.

Det blev en lite halvslarvig post men jag hoppas att nån jävel faktiskt ser att det finns en baksida på det. Och om ni tvunget ska göra en tråd, tänk på grammatiken och stavning! Det är faktiskt fler än vad ni tror som kommer just till detta forum för att få en annan syn på det hela och jag tror att många har svårt att ta det seriöst när dom som har skrivit trådarna inte vet hur man stavar en mening korrekt.

Peace

Vad snackar du om?
Det har snarare att göra med att livstidsbruket i USA är betydligt högre i USA än i Sverige?

https://en.wikipedia.org/wiki/Adult_...use_by_country
Citera
2018-11-12, 16:09
  #28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi saknar en stabil frontfigur och som folk har svårt och ifrågasätta.
Vi såg innan hur nivån höjde sig, och hur diskussionerna blev sakliga och att man gav mer tid än dessa 2 min.
Där aldrig några svar hann ges, och hur legalisering/avkriminaliseringen helt plötsligt kunde föra fram sitt budskap.
Detta såg vi en ökning av och kraftigt, sen verkar det som all media ringde till varandra och sa nu ska vi inte längre diskutera sakligt eller ens ta diskussionen.

Jag anser på en del plan har vi gått tillbaka de senaste 1-3 åren, speciellt att få föra en saklig diskussion där svar och motsvar ges.(dessas vinner vi nästan alltid på cannabis, cannabis är ett extremt tacksamt ämne och prata om också).
Jag är böjd att hålla med. Framför allt att vi inte har någon bra förgrundsfigur.
Citera
2018-11-12, 16:17
  #29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag är böjd att hålla med. Framför allt att vi inte har någon bra förgrundsfigur.
Det bör vara något rätt oväntad och för ha en maximal effekt tror jag.
Jag tror det är vårt extremt effektiva stigmatisering som hindrar oss att utveckla oss på området.
Och folk är fega, även jag tyvärr.
Citera
2018-11-12, 16:22
  #30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det bör vara något rätt oväntad och för ha en maximal effekt tror jag.
Jag tror det är vårt extremt effektiva stigmatisering som hindrar oss att utveckla oss på området.
Och folk är fega, även jag tyvärr.
Den stora frågan är ju vem i hela friden det skulle vara. Tyvärr så är ju stigmatiseringen av cannabisbrukare hårt rotad i den svenska själen.
Citera
2018-11-12, 16:27
  #31
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Den stora frågan är ju vem i hela friden det skulle vara. Tyvärr så är ju stigmatiseringen av cannabisbrukare hårt rotad i den svenska själen.

Det är inte bara cannabis, utan allting som är bortom dem gängse kollektivistiska normerna är stigmatiserat.
Svensken vill ha så, som syns på att hälften röstar vänster.

Sen whinar folk om att landet går åt helvete haha
Citera
2018-11-12, 16:28
  #32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Den stora frågan är ju vem i hela friden det skulle vara. Tyvärr så är ju stigmatiseringen av cannabisbrukare hårt rotad i den svenska själen.
Det är en bra fråga, men det skulle nog skynda på det lite.
Jag är inte så förtjus i Bard på området, även om det han säger är rätt.
Så känner jag han är för aggressiv och annorlunda för gå hem i hemmen, tycker han är mest till för de som redan tagit steget och ändrat åsikt.

Vi borde aktivt jaga upp folk som är reda ta detta till offentligheten och med saklighet.
Men vart letar man ens?
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det är inte bara cannabis, utan allting som är bortom dem gängse kollektivistiska normerna är stigmatiserat.
Svensken vill ha så, som syns på att hälften röstar vänster.

Sen whinar folk om att landet går åt helvete haha
Nu är ju vänstern för avkriminalisering, så där fallerar det rätt bra.
En sak vi ska lära oss om narkotikapolitik, och det är ett unisont konsensus om detta i partierna.
Det är bara Vänstern som är för avkriminalisering, så varför demonisera vänstern att vara emot droger när det inte stämmer till fullo?
Detta är inget politiskt problem, detta är ett stigmatiseringsproblem på droger som har en FULLSTÄNDIG konsensus i politiken i Sverige.
Och detta har man bevisat i decennier.
__________________
Senast redigerad av klyban 2018-11-12 kl. 16:31.
Citera
2018-11-12, 16:29
  #33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det är inte bara cannabis, utan allting som är bortom dem gängse kollektivistiska normerna är stigmatiserat.
Svensken vill ha så, som syns på att hälften röstar vänster.

Sen whinar folk om att landet går åt helvete haha
Förvisso men just människor som använder droger är mer demoniserade än nazister. Faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är en bra fråga, men det skulle nog skynda på det lite.
Jag är inte så förtjus i Bard på området, även om det han säger är rätt.
Så känner jag han är för aggressiv och annorlunda för gå hem i hemmen, tycker han är mest till för de som redan tagit steget och ändrat åsikt.

Vi borde aktivt jaga upp folk som är reda ta detta till offentligheten och med saklighet.
Men vart letar man ens?
Håller med dig. Det är svårt det här.
Citera
2018-11-12, 16:46
  #34
Medlem
Jag gör det kort, jag håller med dig nivån måste höjas. (Jag är för legalisering)
Citera
2018-11-12, 16:47
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamlag
Jag har sagt det i tidigare inlägg, jag är inte här för att ta någon diskussion om huruvida det ska vara lagligt eller inte, det är fel forumdel.

Ja mina svar är väldigt svepande eftersom jag inte vill djupdyka i ämnet i denna tråd, det finns redan så många såna ämnen på det här forumet dit du kan spotta ut dig din filosofi om att gräs är ofarligt. Stay on topic.

#1
"Ska ni diskutera cannabis, var då riktiga i era påståenden, säg inte att det är ofarligt och säg inte att allt media säger är myter. "
Du säger att man ska vara riktig i sina påståenden. Jag frågar vad du validerar som riktig fakta som man behöver för att göra sina påståenden. Är du på riktigt när du säger att jag går från ämnet?

Du gör även själv ett påstående om att det är farligt då du säger att man inte ska säga att det är ofarligt. Det är högst oseriöst att inte kunna tala om vad som är giltig fakta då man faktiskt gjort ett påstående, ville du inte att man skulle va seriös?

Du verkar inte vilja att man spräcker din bubbla om att det är farligt då du inte vill diskutera ämnet och spottar ur dig påståenden.
Citera
2018-12-03, 23:17
  #36
Medlem
Tw1steds avatar
Dem flesta här inne verkar vara besserwisser. Det går att snacka mycket men få lite gjort i verkstaden därför borde någon av oss gå ut på stan med en skylt hållandes högt och synligt med texten ” Legalisera Weed ”
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback