Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-15, 10:18
  #193
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3x5
Det ska tydligen vara ett flertal som gjort anmälningar mot både honom och kanalen.

Hur går man vidare med en anmälan?
Citera
2018-11-15, 10:28
  #194
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilimanjarowayup
Asså vad är det han sitter och säger i direktsänd tv??? Om en människa dör av heroin överdos och har thc i kroppen så räknas det fih inte!!
Han ljuger medvetet, han är en köpt, profitkorrumperad regimlakej. Han har säkert gott samvete av att ljuga på det här sättet, när hundratusentals dör varje år av alkohol, men nej, det är cannabis som är boven. Cannabis, som ingen har dött av.

Hade vi levt i ett seriöst, pro-sanning samhälle, då hade han blivit av med hans läkarlicens.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-11-15 kl. 10:31.
Citera
2018-11-15, 12:30
  #195
Medlem
t3x5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Hur går man vidare med en anmälan?

Jag har inte den blekaste faktiskt, läste bara på Facebook att det var ett flertal som gjort anmälningar.
Citera
2018-11-15, 13:29
  #196
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3x5
Jag har inte den blekaste faktiskt, läste bara på Facebook att det var ett flertal som gjort anmälningar.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/arti...4a37b442002cdd

Dr. Mikael verkar vara totalt oförmögen att hänvisa till studier, i det han skriver (hans förtydligande ovan*) och att TV4 är såpass korkade att inte kunna faktagranska det han säger, via en second-opinion ifrån andra läkare påvisar återigen hur pass vinklat reportaget är och hur pass dåligt insatta TV4 är.

En läkare skall kunna hänvisa till länkar ifrån PubMed alternativt andra vetenskapliga tidskrifter där studierna är publicerade, detta görs inte i hans förtydliganden i länken ovan.

Istället kommer hans egna spekulationer om "stora mörkertal" relaterade till att cannabis detekterats i blodet.
Det är inget orsakssamband överhuvudtaget, och där korrelationen mellan hjärtsvikt och cannabis är någonting man inte hört talats om i större tidskrifter.

Ett par citat av hans felaktiga påståenden;

"Dessa dödsfall registreras dock som hjärtdöd och inte som dödsfall till följd av missbruk. Det finns mängder av sådana patientfall publicerade i fram för allt amerikansk facklitteratur."

Patientfall är anekdoter, och har ingenting att göra med evidensbaserade studier där man klarlägger alla orsaksmöjligheter. Att dra abnorma slutsatser och påstå att det är något så vitt som "missbruk", som är ett begrepp som kan innefatta allt ifrån centralstimulantia, opioider, bensodiazepiner är att blanda ihop väsentliga skillnader i drogkategorier och deras respektive farmakologi och verkningsmekansim.

Centralstimulanter kan ge takykardi, opioider kan ge andningsdepression och bensodiazepiner kan leda till dödsfall i kombination med alkohol.

I och med att begreppet "missbruk" är ekvivalent vid allt bruk av droger (enligt Dr Mikael), oavsett kategori, så är premisserna felaktiga i och med att det blir vilseledande att påstå att alla patientfall där missbruk av droger, leder till påverkan på hjärtat, inte minst när det gäller cannabis och dess aktiva endocannabinoider då cannabis i paritet med centralstimulanter har en negligerbar påverkan på hjärtat.

"Vidare har man inom rättsmedicinen funnit indikationer på att THC är en bidragande dödsorsak. Vid rättsmedicinska undersökningar av dödsfall tittar man bland annat på förekomst av narkotika i blodet. I ca 70 fall/år i Sverige enbart hittas THC som enda detekterbar substans. "

Ett antal felaktiga premisser baseras här, där det existerar en a priori postulation om att all narkotika är en bidragande dödsorsak, vilket är felaktigt.

Påkomsten av narkotiska metaboliter i kroppen har ingenting att göra med fastställandet av en dödsorsak, då LD50 för flertalet substanser, är extremt varierande. Cannabis (THC, och andra endocannabinoider) LD50 är exceptionellt hög, praktiskt tagit omöjlig nivå av överdosering, vilket gör att fastställandet av dödsorsak till 70-fall av metaboliter av THC är totalt irrelevant.

Det handlar snarare om metodologiska brister i resonemanget, där man inte sett över andra orsaksförklaringar till dödsfallen, och inte sett över andra paneler av biologiska ämnen man testar för, som hade bland annat kunnat vara den korrekta orsaken till dödsfallet.

Metafor
En som har cancer, och dör, och som häver i sig 0.5 liter vodka och 100g cannabis veckorna innan dödsdagen för att kväva sin dödsångest, har inte dött till följd av alkohol-förgiftning eller av cannabis-berusning.

Indikationer är ingenting annat än det, det är ungefär som indicier inom rättsmål, av marginell betydelse om man inte djupare undersöker de relevanta bakgrundsfaktorerna som ger upphov till indikationerna.

Summerat är det skrämmande att Socialstyrelsen, och att TV4 tillåter Dr Mikael propagera för rena felaktigheter som leder till en djupt ogrundad okunskap och onödiga farhågor kring cannabis, där argumenten och presentationen av dessa ifrån Dr Mikales sida inte är på den nivån som en läkare skall upprätthålla.

Dr Mikael är en skam för läkarkåren, och får Sverige internationellt sett att framstå som en dinosaurie i kunskapsnivå gentemot övriga världen.

Skam.
Citera
2018-11-15, 14:19
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Han ljuger medvetet, han är en köpt, profitkorrumperad regimlakej. Han har säkert gott samvete av att ljuga på det här sättet, när hundratusentals dör varje år av alkohol, men nej, det är cannabis som är boven. Cannabis, som ingen har dött av.

Hade vi levt i ett seriöst, pro-sanning samhälle, då hade han blivit av med hans läkarlicens.

Antalet döda av alkohol i Sverige ligger på cirka 2000 per år. Den siffran kan dock vara mycket högre om man valde att titta på hur mycket av den cancer med dödlig utgång som kommer från alkohol (vilket man döljer i vissa fall av praktiska anledningar, tydligen).

Runt om i världen ligger siffran på cirka 2.5 till 3 miljoner ! inte hundratusentals... Det är miljoner....
Tobaken dödar cirka 5000-6000 i Sverige enbart....

Men ja naturligtvis är det cannabis som är boven, det behövs nämligen en syndabock eller två för att folk i ett ''narkotikafritt'' land ska kunna knarka dödsdroger utan att vara knarkare...
Citera
2018-11-15, 14:28
  #198
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wantitnow
Antalet döda av alkohol i Sverige ligger på cirka 2000 per år. Den siffran kan dock vara mycket högre om man valde att titta på hur mycket av den cancer med dödlig utgång som kommer från alkohol (vilket man döljer i vissa fall av praktiska anledningar, tydligen).

Runt om i världen ligger siffran på cirka 2.5 till 3 miljoner ! inte hundratusentals... Det är miljoner....
Tobaken dödar cirka 5000-6000 i Sverige enbart....

Men ja naturligtvis är det cannabis som är boven, det behövs nämligen en syndabock eller två för att folk i ett ''narkotikafritt'' land ska kunna knarka dödsdroger utan att vara knarkare...
Sorry, tror jag blandade ihop det med den amerikanska dödsstatistiken för alkohol, var ett tag sedan jag kollade sådan statistik, men har för mig att alkohol låg på 450 tusen dödsoffer per år i USA, eller kanske var det cigaretter. Bra att du rättar mig hur som helst.

Har sagt det förr och säger det igen: det som är bra (cannabis/industrihampa, veganism, elbilar osv) måste antingen förbjudas eller säljas mycket dyrare, medan det som är dåligt och verkligen skadar både människor och planeten (alkohol, cigaretter, lagliga, livsfarliga droger, animalisk kost, bensin osv), det görs inte bara lagligt, det uppmuntras och säljs till ett mycket billigare pris. Sjuk värld vi lever i. För mycket profitkorruption.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-11-15 kl. 15:20.
Citera
2018-11-16, 23:09
  #199
Medlem
Kakap0s avatar
Tagit oerhört många olika droger, varenda drog jag tagit har jag haft full kontroll på mig själv förutom en drog, där jag förvisso hade kontroll men där min verklighet var vriden och jag reagerade så som jag hade reagerat om den verklighet jag upplevde (som var hallucinationer) var riktig.
Drogen i fråga var såklart LSD.

Dock alla andra droger jag tagit har jag aldrig slagit någon, våldtagit någon, rånat någon etc, dvs jag har fungerat som vanlig (dock med höjda sinnen på det ena eller andra planet) människa.

Att säga att man kan köra ihjäl någon på cannabis är så jävla idiotiskt så jag vet inte vad jag ska säga..
Alkohol då? Dags att illegalisera?
Nehe.. kultur ok!

Att köra bil påverkad har inget med drogen att göra, det har med DIG att göra, är du så dum i huvudet att du sätter dig påverkad bakom ratten är det DIG det är fel på, inte drogen...

Men det här med att låta staten bestämma vilken substans du får eller inte får ha i din kropp, jag kan aldrig släppa det, så sjukt korkat..

Staten ska ha kontroll över följande: Infrastruktur, militär, sjukvård, polis & brandkår.
Lämna resten till befolkningen, vi kommer kunna hantera det med passion & glöd för vad vi älskar.

Jävla stat att lägga sig i allt, blir spyfärdig..
__________________
Senast redigerad av Kakap0 2018-11-16 kl. 23:14.
Citera
2018-11-20, 09:31
  #200
Medlem
Undrar om man kan gå till veterinären och fråga om dom kan avliva hunden med hasch?
Citera
2018-11-21, 12:55
  #201
Medlem
R.Bloodworths avatar
Såg också det klippet, så jävla bisarrt! Svenskar är i regel väldigt open minded som människor, men när det kommer till Cannabis så har man fan samma attityd till det som man har i Saudiarabien. Den äldre svenska generationen är fortfarande helt övertygade om att Cannabis är något som är likt Heroin, det är en faaarlig drog och man kan dö på det!
Finns en stooor anledning till att flera länder, många i-länder, börjar bli mer toleranta mot cannabis och vissa stater/länder har ju legaliserat det helt, t.ex Kanada som är ett mycket välfungerande och stabilt land.
Citera
2018-11-24, 14:35
  #202
Medlem
När ska den här masspsykosen vara över?

Detta är ju på snudd till skrattretande, bara för att Mikael är "expertdoktor" på tv så finns det många människor som faktiskt sväljer alla ord med hull och hår.

Vad som är bra är att dessa osanningar kommer fram i ljuset, det ska vara motigt att ljuga för allmänheten.
Citera
2018-11-25, 12:10
  #203
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
När ska den här masspsykosen vara över?

Detta är ju på snudd till skrattretande, bara för att Mikael är "expertdoktor" på tv så finns det många människor som faktiskt sväljer alla ord med hull och hår.

Vad som är bra är att dessa osanningar kommer fram i ljuset, det ska vara motigt att ljuga för allmänheten.
Som jag förstod det när jag fick det, så var nog detta mail ett massutskick.
Men här är detta utskick, någon som fått samma?

Hej

Tack för ditt mail och dina synpunkter! Nedan har du ett förtydligande från Dr. Mikael gällande söndagens program.



”Då jag av vissa uppfattats som otydlig i mitt resonemang avseende dödlighet och Cannabisanvändning, vill jag gärna förtydliga mitt resonemang.

Precis som vid alla former av missbruk av droger inklusive Alkohol, Cannabis, Opiater uppkommer en ökad dödlighet både i det korta som långa perspektivet. Vad gäller den akuta toxiciteten, minuter till timmar, är risken för dödsfall för i övrigt friska individer mycket liten vid rökning av Cannabis. Precis som den är vid alkoholbruk. Men det är väl känt att ett Cannabisrus kan ge både blodtryckssänkning och höjning samt en höjning av hjärtfrekvensen, vilket kan vara förödande för en patient med känd och i synnerhet okänd hjärtsjukdom. Dessa dödsfall registreras dock som hjärtdöd och inte som dödsfall till följd av missbruk. Det finns mängder av sådana patientfall publicerade i ffa Amerikansk facklitteratur.

Vidare har man inom rättsmedicinen funnit indikationer på att THC är en bidragande dödsorsak. Vid rättsmedicinska undersökningar av dödsfall tittar man bland annat på förekomst av narkotika i blodet. I ca 70 fall/år i Sverige enbart hittas THC som enda detekterbar substans. Jag vill dock vara tydlig och säga att enbart röka sig till en dödlig överdos inte låter sig göras annat än vid extrema omständigheter. Den akuta toxiciteten är INTE dödlig, men som utlösande faktor för patienter med kronisk sjukdom finns ett mycket stort mörkertal.



Dessutom är dödsfall av karaktären olyckor och suicid också överrepresenterade vid missbruk av droger inklusive Cannabis. Det är välkänt men här diskuteras självklart orsakssambanden mycket.

Att säga att ”ingen dött av Cannabis ” stämmer lika lite som att säga att ”ingen dött av alkohol”.

Tyvärr är det ofta så att debatten ofta hamnar om vilken drog ”som är bäst”, när det egentligen handlar om att alla droger är potentiellt farliga. Allt är en dosfråga och till och med vatten är dödligt i för hög dos.



Mvh Mikael...



Önskar dig en fortsatt trevlig dag!



Vänligen,



D****e
Nyhetsreceptionen



Finner det hysteriskt roligt vissa formuleringar, som den om att det gör bara röka till sig död genom extrema omständigheter.
Som falla ur ett flygplan??? eller vad? för han kan knappast prata om cannabisen.
Citera
2018-11-25, 12:37
  #204
Medlem
R.Bloodworths avatar
Att dö av cannabis, enbart cannabis i ens system, ska väl ändå vara i princip omöjligt? Om inte personen ifråga skulle vara extremt jävla svag i kroppen......om ens då. Jag är ingen expert, läkare eller forskare, men enda anledningen till att man kan dö av cannabis borde vara ifall man skulle va väldigt allergisk mot det.

Ändå ganska skrämmande att Sverige, ett av de mest utvecklade länderna i världen med extremt openminded människor, har en medeltida syn på cannabis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback