Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-13, 09:30
  #181
Medlem
Än så långe har det omöjligt att överdosera på thc. Däremot kommer nog i framtiden någon tillslut dö av cannabis pga av dab trenden då man kan utvinna över 90% rent thc som kan bli potentiellt farligt i väldigt höga doser. Dock fortfarande ett idotiskt uttalande då det är lättare att dö av en kaffe överdos än en cannabis överdos.
Citera
2018-11-13, 10:44
  #182
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag är inte så misstänksam, och har inte svårt att lita på människa. Har verkligen ingen aning om vad jag rökte.

Om cannabis har en frigörande effekt på sinnena så är ju det en anledning till att människor som rökt på kanske tar överilade beslut som kan leda till sin eller andras död. Kanske.
Det är mer tvärtom på cannabis, de som är påverkade har mycket större eftertanke och utsätter sig rätt sällan för någon fara alls.

Samtidigt, vadå för överilade beslut.
Och hur återser vi dessa överilade besluten bland de som dör med cannabis i kroppen.?
Dr. Mikael berättade för mig att 70st dör varje år THC/metaboliter i kroppen av 90000 döda per år i Sverige.
Så frågan är vad har detta ens för betydelse?
Citera
2018-11-13, 10:46
  #183
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är mer tvärtom på cannabis, de som är påverkade har mycket större eftertanke och utsätter sig rätt sällan för någon fara alls.

Samtidigt, vadå för överilade beslut.
Och hur återser vi dessa överilade besluten bland de som dör med cannabis i kroppen.?
Dr. Mikael berättade för mig att 70st dör varje år THC/metaboliter i kroppen av 90000 döda per år i Sverige.
Så frågan är vad har detta ens för betydelse?

70 personers liv hade kanske kunnat räddas om de inte rökt cannabis? 70 personer kanske inte dött om de låtit bli knarket? Det är väl det han menar.
Citera
2018-11-13, 10:50
  #184
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
70 personers liv hade kanske kunnat räddas om de inte rökt cannabis? 70 personer kanske inte dött om de låtit bli knarket? Det är väl det han menar.
Berätta gärna hur du ska nå 70 i en hög med 90000, detta är ett ICKE problem.
Men det betyder ju knappat inte att man ska skita i det, dock har det ingen poäng överhuvudtaget för ämnet dö av cannabis.
Även vet jag inte varför man har denna svartvit syn.
Sen dessa 70st kan samtliga dött av andras oaktsamhet, så vad ska man då göra på cannabis då och ändra nått?
Citera
2018-11-13, 14:38
  #185
Medlem
DR-Drunks avatar
Han skulle ta upp hur många det är som gör tokiga saker på Sprit, Öl, Konjak, Vin, Whiskey och så vidare. Men det pratas det inte om. Känner flera som röker dagligen och det är inget konstigt med dom.

1 som åkt på psyk men han rökt starkaste som gick, hela tiden.

Alkohol är värsta boven av alla droger.
Citera
2018-11-14, 14:15
  #186
Medlem
Någon här måste ju anmäla honom. Det kan ju inte vara lagligt att sitta och påstå saker utan belägg i direktsänd TV. Något sorts förtal måste det ju handla om?
Citera
2018-11-14, 15:38
  #187
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaihela
Någon här måste ju anmäla honom. Det kan ju inte vara lagligt att sitta och påstå saker utan belägg i direktsänd TV. Något sorts förtal måste det ju handla om?

Vad jag vet så har inte TV4 Nyhetsmorgon gått ut och tagit tillbaka Dr Mikaels galna påstående.

Verkar som man kommer att tiga ihjäl fadäsen...
Citera
2018-11-14, 19:03
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om man kollat/forskat på området och missat dessa dödsfall, så har man inte ens snuddat vid ämnet.
Nästa gång du gör påståenden som detta, så säger du inte att du forskat om det.
Och sen missat dessa dödsfall där man hävdar det är av cannabis, det finns liksom inte på kartan och göra ett så stort misstag.
Dock har du inte fel, men du kan inte utelämna dessa exempel, då de bara stödjer dig än mer.

Lär dig nått av oss som har rätt bra kunskapar på området.
Tyskland har 8 fall där man skyller på cannabis och död och pga hjärtproblem(ej överdos, dock påstår man död är resultatet).
Sen har du ett fall i England där en obducent försökte hävda cannabisöverdos och död.

Mitt råd är, överspela inte dina kunskaper, för risken är att du bankas tillbaka i skorna av någon som är mer kunnig och en motståndare till cannabis/droger.
Cannabis är annars ett extremt tacksamt ämne och diskutera, och tack vare alla dessa myter man skapat under åren.

Om jag röker eller inte, det är ingen sakligt argument för nått.
Men måste du veta så har jag rökt en hel del när jag hade ont i ryggen och inte kunde sova på nätterna och vaknade upp till 50ggr per natt pga smärta.
Har inte ont i ryggen idag.

Men det ska väl inte hindra oss vara så sakliga vi kan?

Tja, nu har jag lärt mig av en som har bra kunskaper inom området som du skrev. Här är David Appelgrens " Ordförande i svenska hampaförbundet " svar till/om Dr. Mikaels inlägg på tv4 morgonen.

David Appelgren
12 november kl. 18:41
Dr. Mikael vs. Sanningen
Dr. Mikael briljerade igår med sin okunskap om cannabis på Nyhetsmorgon. Det blev på snudden till tragikomiskt med hur många grodor han lyckades hävda ur sig på en så pass kort tid. Osanningar och myter avlöste varandra i ett smattrande tempo, helt ouppbackade av forskning och vetenskap. Jag förstår att han blivit inringd som en "expert" på ett ämne och måste då snabbplugga och låtsas vara påläst, även om han inte är det. Men att en så pass låg nivå på "expertkunskap" tillåts i svensk media är bara att beklaga. Dr. Mikael du är nog jätetduktig som narkosläkare, men som cannabis och hampaexpert får du nog göra några hundratals fler timmar av research till.

Några grodor som slank ur var bland annat...

• Tusentals eller mer har dött av överdoseringar av cannabis.
Fakta: Genom de tusentals år som människan brukat cannabis medicinskt, för rus och som mat så har noll dödsfall registrerats. Dr. Mikael får gärna publicera sina källor som jag starkt misstänker inte finns.
Här är en källa på att det är siffran noll som gäller:
https://www.independent.co.uk/…/how-...uana-take-to-…

• Kunder som köper CBD-oljor som kostar 2000 kronor om dagen.
Fakta: Ja vart ska man börja? Så Mikael menar att det finns oljor som kostar 60 000 kronor i månaden eller 720 000 kronor om året? Vart har du hittat de här oljorna Dr. Mikael? I Narnia? I Willy Wonkas cbd-fabrik? Som ordförande i Svenska Hampaförbundet kan jag intyga att de flesta oljor kostar mellan 100 och 600 kronor i månaden för de som brukar dessa som kosttillskott. Däremot Sativex som är ett cannabisinnehållande läkemedel som du hyllade till skyarna, kostar dock 4 000- 10 000 kronor i månaden för svenska patienter, utan högkostnadsskydd. Vilket leder till att många svenskar får söka hjälp utomlands, tvingas till tiggeri eller får fortsätta att lida av smärta.
Länk: Här har vi svenskproducerad CBD-olja som inte kostar mer än 200-400 kr i månaden i normaldosering.
https://swedishhemp.se/produkt-kategori/hampadroppar/

En kartong med Sativex kostar 4700 kr och räcker i en månad: https://www.apotekhjartat.se/…/sativ...spray-sprayb…/

• Ruseffekten hos THX
Fakta: Mikael, det heter THC och inget annat, alltså rusämnet som finns i cannabis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrocannabinol

• Det här är knark. Utvunnet ur industrihampa, så nu pratar vi narkotika.
Fakta: Nej industrihampa räknas inte som narkotika, enligt jordburkslagen är det en jordbruksprodukt precis som råg, vete eller morot. Den innehåller små mängder, det vill säga max 0,2% THC och undantas då från narkotikalagstiftningen. Sedan om vi går vidare till att prata om medicinsk cannabis (dvs inte industrihampa) så ses den som just en medicin och inte ett knark runt om i hela världen. Jag trodde uttalanden som detta bara var möjliga från människor som bott under en sten de senaste tio åren. Det är i stort sett bara insnöade människor i Sverige som lever kvar i 70-talets knarkskräckspropaganda och tror att man får hashpsykos av att nudda ett hampalöv. Vi i Sverige är inte skyddade från informationen om hur den här växten går att användas medicinskt, som resten av världen tagit del av.

Som en bonus: Varsegod Mikael, här får du en länk med över tusen studier där forskarna upptäckt de medicinska egenskaperna hos cannabis.
https://theroc.us/research-library

Vill TV4 ha lite riktig information om hampa och cannabis får de gärna höra av sig till mig så berättar jag mer om det jag kan. Lovar att inte ta min fakta från luften, utan använda beprövade faktakällor.
__________________
Senast redigerad av kilimanjarowayup 2018-11-14 kl. 19:06.
Citera
2018-11-14, 20:04
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilimanjarowayup
Tja, nu har jag lärt mig av en som har bra kunskaper inom området som du skrev. Här är David Appelgrens " Ordförande i svenska hampaförbundet " svar till/om Dr. Mikaels inlägg på tv4 morgonen.

David Appelgren
12 november kl. 18:41
Dr. Mikael vs. Sanningen
Dr. Mikael briljerade igår med sin okunskap om cannabis på Nyhetsmorgon. Det blev på snudden till tragikomiskt med hur många grodor han lyckades hävda ur sig på en så pass kort tid. Osanningar och myter avlöste varandra i ett smattrande tempo, helt ouppbackade av forskning och vetenskap. Jag förstår att han blivit inringd som en "expert" på ett ämne och måste då snabbplugga och låtsas vara påläst, även om han inte är det. Men att en så pass låg nivå på "expertkunskap" tillåts i svensk media är bara att beklaga. Dr. Mikael du är nog jätetduktig som narkosläkare, men som cannabis och hampaexpert får du nog göra några hundratals fler timmar av research till.

Några grodor som slank ur var bland annat...

• Tusentals eller mer har dött av överdoseringar av cannabis.
Fakta: Genom de tusentals år som människan brukat cannabis medicinskt, för rus och som mat så har noll dödsfall registrerats. Dr. Mikael får gärna publicera sina källor som jag starkt misstänker inte finns.
Här är en källa på att det är siffran noll som gäller:
https://www.independent.co.uk/…/how-...uana-take-to-…

• Kunder som köper CBD-oljor som kostar 2000 kronor om dagen.
Fakta: Ja vart ska man börja? Så Mikael menar att det finns oljor som kostar 60 000 kronor i månaden eller 720 000 kronor om året? Vart har du hittat de här oljorna Dr. Mikael? I Narnia? I Willy Wonkas cbd-fabrik? Som ordförande i Svenska Hampaförbundet kan jag intyga att de flesta oljor kostar mellan 100 och 600 kronor i månaden för de som brukar dessa som kosttillskott. Däremot Sativex som är ett cannabisinnehållande läkemedel som du hyllade till skyarna, kostar dock 4 000- 10 000 kronor i månaden för svenska patienter, utan högkostnadsskydd. Vilket leder till att många svenskar får söka hjälp utomlands, tvingas till tiggeri eller får fortsätta att lida av smärta.
Länk: Här har vi svenskproducerad CBD-olja som inte kostar mer än 200-400 kr i månaden i normaldosering.
https://swedishhemp.se/produkt-kategori/hampadroppar/

En kartong med Sativex kostar 4700 kr och räcker i en månad: https://www.apotekhjartat.se/…/sativ...spray-sprayb…/

• Ruseffekten hos THX
Fakta: Mikael, det heter THC och inget annat, alltså rusämnet som finns i cannabis.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tetrahydrocannabinol

• Det här är knark. Utvunnet ur industrihampa, så nu pratar vi narkotika.
Fakta: Nej industrihampa räknas inte som narkotika, enligt jordburkslagen är det en jordbruksprodukt precis som råg, vete eller morot. Den innehåller små mängder, det vill säga max 0,2% THC och undantas då från narkotikalagstiftningen. Sedan om vi går vidare till att prata om medicinsk cannabis (dvs inte industrihampa) så ses den som just en medicin och inte ett knark runt om i hela världen. Jag trodde uttalanden som detta bara var möjliga från människor som bott under en sten de senaste tio åren. Det är i stort sett bara insnöade människor i Sverige som lever kvar i 70-talets knarkskräckspropaganda och tror att man får hashpsykos av att nudda ett hampalöv. Vi i Sverige är inte skyddade från informationen om hur den här växten går att användas medicinskt, som resten av världen tagit del av.

Som en bonus: Varsegod Mikael, här får du en länk med över tusen studier där forskarna upptäckt de medicinska egenskaperna hos cannabis.
https://theroc.us/research-library

Vill TV4 ha lite riktig information om hampa och cannabis får de gärna höra av sig till mig så berättar jag mer om det jag kan. Lovar att inte ta min fakta från luften, utan använda beprövade faktakällor.

Fantastiskt vilket givande utlägg! Det borde vara olagligt att stå och ljuga utan källhänvisningar, men så är det ju tv4 vi pratar om också, vilken kanal som helst, förutom tv4 då skulle ju inse sitt fatala misstag och räta till det, genom att låta t ex Appelgren göra en liten intervju.
Citera
2018-11-14, 20:55
  #190
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Jag är inte utbildad läkare och är kanske ingen auktoritet på området. Däremot finns det MASSOR av folk som är minst lika utbildade och erfarna som han, och som säger raka motsatsen.

Skulle du tro att jorden var platt för att en astronom eller geolog sa det?

Jättedålig jämförelse, då denna debatt saknar tydlig konsensus.
Citera
2018-11-15, 08:15
  #191
Medlem
t3x5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaihela
Någon här måste ju anmäla honom. Det kan ju inte vara lagligt att sitta och påstå saker utan belägg i direktsänd TV. Något sorts förtal måste det ju handla om?

Det ska tydligen vara ett flertal som gjort anmälningar mot både honom och kanalen.
Citera
2018-11-15, 08:23
  #192
Medlem
[quote=kilimanjarowayup|65806345]Nyhetsmorgon på facebook fick stänga ner kommentarsfältet. Folk är rätt upprörda där.

"Nyhetsmorgon: Inslaget om cannabis har väckt starka reaktioner hos en del tittare. Så här kommenterar doktor Mikael reaktionerna:
”Det är ett välkänt faktum bland akutläkare att intag av cannabis kan innebära en fara för akut toxicitet, vilket kan leda till bland annat hjärtsvikt, stroke och högt blodtryck om man samtidigt har en annan sjukdom.”

Låter ju nästan som de tror att syntetisk cannabis aka spice och Cannabis är samma sak?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback