Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-24, 16:57
  #325
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Naturligt var ordet, vi har något som heter endocannabinoida systemet i våra kroppar.
Märkligt va? Våra kroppar är som gjorda för dessa härliga ämnen.
Men precis som allt annat ofarligt som spel, sex, alkohol m.m så kan det missbrukas.
Men det är inte ämnets fel, det är personens självkontroll som kan brista.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Endo...noida_systemet

Nja, riktigt så enkelt är det ju inte. Vi har t.ex. naturligt förekommande myrsyra som kroppen producerar med och behöver för att reglera blodets ph-värde, betyder ju inte att kroppen är som gjort för att tillföra ytterligare utifrån till systemet. Då blir man istället blind eller får andra skador i kroppen.
Problemet med hel- och halvsyntetiskt framställda produkter, som med våra mätintrument och på laboratorium ser likadana ut som kroppseget framställt, så blir det ändå nästan alltid oförutsedda mekanismer i kroppen från preparatet som tillförts utifrån. Gäller även hormoner som påstås vara kroppidentiska men ändå framkallar biverkningar som kroppens egna hormoner inte framkallar.

Ja, mediciner kan göra underverk, men i en hyfsat frisk kropp är det nästan alltid på något plan skadligt att tillföra preparat så som cannabis, hormoner eller annat. Upp till hyfsat god ålder är en frisk persons kropp självreglerande, det saknas inte något av dessa härliga ämnen.
Citera
2021-07-24, 17:06
  #326
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, mediciner kan göra underverk, men i en hyfsat frisk kropp är det nästan alltid på något plan skadligt att tillföra preparat så som cannabis, hormoner eller annat. Upp till hyfsat god ålder är en frisk persons kropp självreglerande, det saknas inte något av dessa härliga ämnen.
Och var kan vi läsa om att det "nästan allt på något plan är skadligt att tillföra preparat så som cannabis"?
Citera
2021-07-24, 17:14
  #327
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Och var kan vi läsa om att det "nästan allt på något plan är skadligt att tillföra preparat så som cannabis"?

Du kan läsa det överallt, doktorsavhandlingar och både kort- och långtidsstudier på skadorna med cannabis. Beroendecentrum ger en bra sammanfattning för skador både från cannabis och alkohol, plus massa andra rusmedel. Det ger i princip samma demensliknande skador som nästan alla ruspreparat ger över tid i olika grader. Dvs. hjärnskador som ger följden att du får sämre minne och sämre kognitiv förmåga. Du blir helt enkelt dummare. Men det gäller ju missbruk för att det ska ge en märkbar fördumning av en, alltså att man intar det regelbundet snarare än vid enstaka festliga tillfällen.

Något man ju märker på folk som "röker på" lite hela tiden till vardags. De framtår ofta som stenkorkade, lite likt alkoholister.
__________________
Senast redigerad av MrMario 2021-07-24 kl. 17:18.
Citera
2021-07-24, 17:18
  #328
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Du kan läsa det överallt, doktorsavhandlingar och både kort- och långtidsstudier på skadorna med cannabis. Beroendecentrum ger en bra sammanfattning för skador både från cannabis och alkohol, plus massa andra rusmedel. Det ger i princip samma demensliknande skador som nästan alla ruspreparat ger över tid i olika grader. Dvs. hjärnskador som ger följden att du får sämre minne och sämre kognitiv förmåga. Du blir helt enkelt dummare. Men det gäller ju missbruk för att det ska ge en märkbar fördumning av dig, alltså att man intar det regelbundet snarare än vid enstaka festliga tillfällen.
Så nu är det inte "nästan alltid" utan nu är det "vid missbruk"? Det borde du ju ha sagt från början.
Vidare så håller jag inte med om att regelbundet intag och missbruk är samma sak. Missbruk är väl definierat i DSM och "regelbunden intag" är inte ett av kriterierna.

Citat:
Något man ju märker på folk som "röker på" lite hela tiden till vardags. De framtår ofta som stenkorkade, lite likt alkoholister.
Nej, det gör du inte. På vissa, absolut. Men verkligen inte på alla.
__________________
Senast redigerad av BigFatCone 2021-07-24 kl. 17:24.
Citera
2021-07-24, 18:01
  #329
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så nu är det inte "nästan alltid" utan nu är det "vid missbruk"? Det borde du ju ha sagt från början.
Vidare så håller jag inte med om att regelbundet intag och missbruk är samma sak. Missbruk är väl definierat i DSM och "regelbunden intag" är inte ett av kriterierna.


Nej, det gör du inte. På vissa, absolut. Men verkligen inte på alla.

Det var två skilda inlägg med helt olika innebörd på vad jag skrev och menade. Ja, skador i något mån får man alltid vid intag av cannabis, det får man av nästan alla preparat som har någon form av euforisk, lugnande eller smärtstillande verkan. Sen så kan ju kroppen oftast reparera sådana skador så länge man inte sätter sig vid ett missbruk och intar cannabis, alkohol, värktabletter eller något i den stilen typ varannan dag eller så. Då kan man utveckla svårläkta eller permanenta skador även om de kommer smygande.

Regelbundet intag, beror på definition, men nu skrev jag ju ganska tydligt dem som röker på vardagligen och inte bara vid fest. Dom drar absolut på sig hjärnskador, det faktumet får du leva med även om det triggar dina försvarsmekanismer. Där skiljer det sig föga från alkoholen, det finns inga "gratis rus" som inte skadar hjärnceller.

Även de som vardagsröker eller vardagsdricker utan att bli berusade men har ett påtagligt sug, de har ett missbruk. De som röker fyra cigg om dagen, de har också ett missbruk av nikotin även om det är ett värre missbruk att röka två pack om dagen...
__________________
Senast redigerad av MrMario 2021-07-24 kl. 18:10.
Citera
2021-07-25, 16:20
  #330
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Yup, och kommer ifrån sjöpungen och deras CB-receptorer vi ärvt ifrån dom.
Och handlar om satans massa miljoner år detta skedde, för mig typ 50 miljoner år sedan.

En del blir väldigt upprörda att att vi ärvt cannabinoidsystemet av sjöpungen, och man får aldrig reda på varför av någon anledning.

Även berättar en biokemist att vi har för lite eget anandamid, och att tillföra lite cannabinoider är viktigt nu när vi har så mycket stress och främmande ämnen att hantera.
Här pratar vi inte om något rekreationell konsumtion, utan mer mikrodoser.

Makes sense, både kuk och pung blir glada av det här,
Senast igår råkade jag få i mig mer än jag väntat, blev liggande en timme orörlig.
Men efteråt och idag mår jag prima.

Jämfört om jag hade en massa vardagstress och oro.. sånt sänker livskvalitén..
Men om man är rätt person för cannabis så är det en underbar grej.
Jag kommer aldrig att sluta, tvärtom!
Ju äldre jag blir desto mer kommer jag att vara i behov, när man blir gammal och har ont och får vanliga äldre depressioner det ska jag röka bort, har jag bestämt mig för.
Citera
2021-08-03, 07:17
  #331
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Det är inte lätt att dö av Cannabis? Om man inte tar väldigt mycket?
Citera
2021-08-03, 07:49
  #332
Avstängd
F.Hansens avatar
Det är ingen som dött av att överdosera thc.
Däremot kan säkert folk ha dött av att göra nått fumligt under påverkan, vilket inte är samma sak som att dö av en direkt överdos.
Citera
2021-08-05, 18:37
  #333
Medlem
Legalisering av cannabis handlar inte bara om att det inte är dåligt för en. Dels, om droger dekriminaliseras så blir det lättare för tidigare missbrukare att inkluderas i samhället igen. Vilket företag skulle vela ha en före detta heroinist med prick av narkotikainnehav i registret. Att slänga knarkare i fängelsen hjälper inte problemet. Som tidigare sagts av någon i denna tråd, det går inte att stoppa folk från att röka på. Men, om staten styr cannabisodling och försäljning kommer även att mycket gängkriminalitet förminskas, då färre droger efterfrågas. Om man använder spice epedimin som exempel, hade legalisering stort förminskat cannabis med spice i, eller andra konstgjorda substanser. Legalisering skulle innebära en mer säker cannabisrökning.
Citera
2021-08-05, 23:11
  #334
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steezers
Legalisering av cannabis handlar inte bara om att det inte är dåligt för en. Dels, om droger dekriminaliseras så blir det lättare för tidigare missbrukare att inkluderas i samhället igen. Vilket företag skulle vela ha en före detta heroinist med prick av narkotikainnehav i registret. Att slänga knarkare i fängelsen hjälper inte problemet. Som tidigare sagts av någon i denna tråd, det går inte att stoppa folk från att röka på. Men, om staten styr cannabisodling och försäljning kommer även att mycket gängkriminalitet förminskas, då färre droger efterfrågas. Om man använder spice epedimin som exempel, hade legalisering stort förminskat cannabis med spice i, eller andra konstgjorda substanser. Legalisering skulle innebära en mer säker cannabisrökning.
Nu är jag visserligen inte heroinist men jag har flera prickar i mitt register för narkotika och jag jobbar.
Att man har åkt fast för ringa narkotika är på intet sätt ett tecken på att man är missbrukare.

Dessutom så gallras ju det offentliga registret.

Och jag har väldigt svårt att se något dåligt med att folk blir en del av samhället.
I Portugal så jobbar heroinister som vanligt folk.
Citera
2021-10-17, 12:20
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steezers
Legalisering av cannabis handlar inte bara om att det inte är dåligt för en. Dels, om droger dekriminaliseras så blir det lättare för tidigare missbrukare att inkluderas i samhället igen. Vilket företag skulle vela ha en före detta heroinist med prick av narkotikainnehav i registret. Att slänga knarkare i fängelsen hjälper inte problemet. Som tidigare sagts av någon i denna tråd, det går inte att stoppa folk från att röka på. Men, om staten styr cannabisodling och försäljning kommer även att mycket gängkriminalitet förminskas, då färre droger efterfrågas. Om man använder spice epedimin som exempel, hade legalisering stort förminskat cannabis med spice i, eller andra konstgjorda substanser. Legalisering skulle innebära en mer säker cannabisrökning.

Staten ska fan inte styra cannabisodlingen vid en ev lagändring.
Citera
2021-11-23, 01:08
  #336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kilimanjarowayup
Asså vad är det han sitter och säger i direktsänd tv??? Om en människa dör av heroin överdos och har thc i kroppen så räknas det fih inte!!


Påminner lite om Collin Powells död. Han var 84-85 år, hade cancer och Parkinson men det var Corona som tog hans liv🤷🏼‍♂️.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback