Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-11, 10:15
  #1
Medlem
Har inte tränat på många år men var på gymmet för ett par dagar sen. Gjorde där axel- och ryggövningar, bland annat rodd-övningar och lyft över huvudet i maskin som såklart också aktiverade triceps. Även efter träningen upplevde jag att triceps var ganska slut.

Två dagar efter träningen har en smärta uppenbarat sig, intensiv till den grad att jag inte kan lyfta armarna till ansiktet (alltså böja armen ordentligt). Framförallt vänster är i dåligt skick. Kan det ha att göra med någon slags inflammation eller blir träningsvärk så illa när man är i dåligt skick? Det är i muskelfästet kring armbågen som smärtan är som intensivast - men den strålar upp längst armens baksida. Har lågintensiv smärta då jag klämmer på muskeln. Är nu på dag 3 efter träningstillfället och smärtan är något bättre i höger arm men knappast i vänster.

Har någon egna erfarenheter. idéer om vad det kan vara, eller övriga tips? Vill mest av allt kunna gymma igen snart, vilket är omöjligt i mitt tillstånd.
Citera
2018-11-11, 10:33
  #2
Medlem
HaveFuns avatar
Du har kört får hårt, säkert bara överansträngt kring lederna i armbågen/triceps. Har du otur är det skada/bristningar, men eftersom du inte har så jätteont så kommer jag anta att du endast har något som liknas vid överjävlig träningsvärk. Vila en vecka och se vad som händer.
Citera
2018-11-11, 10:39
  #3
Medlem
Killer-queens avatar
Förmodligen är det bara träningsvärk då det uppstod 1-2 dagar efter träningen och inte akut. Det kan även vara dåligt grepp när du pressar, om handleden böjer sig mycket bakåt kan det ge problem runt armbåge och triceps, men jag tror det är det förstnämnda. Vänta några dagar och se om det blir bättre.
Citera
2018-11-11, 11:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Du har kört får hårt, säkert bara överansträngt kring lederna i armbågen/triceps. Har du otur är det skada/bristningar, men eftersom du inte har så jätteont så kommer jag anta att du endast har något som liknas vid överjävlig träningsvärk. Vila en vecka och se vad som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Förmodligen är det bara träningsvärk då det uppstod 1-2 dagar efter träningen och inte akut. Det kan även vara dåligt grepp när du pressar, om handleden böjer sig mycket bakåt kan det ge problem runt armbåge och triceps, men jag tror det är det förstnämnda. Vänta några dagar och se om det blir bättre.

Amen tack hörni, känns lite tryggare. Eftersom höger arm känns lite bättre (möjligtvis bättre sen igår t.om.) känns det ganska troligt att det är träningsvärken som är boven - rimligtvis är högerarmen något starkare än vänster då jag är högerhänt.

Kan vara värt att nämna att jag drack en del i fredags och spelade några spel biljard också, har egenheten att stöta med vänster arm vilket säkert också hade sin inverkan på återhämntningen. Hade jag skadat muskelfästet eller orsakat bristning så misstänker jag att det inte hade varit fråga om några spel biljard mer än ett dygn efter träningen.

Hursomhelst är jag lite hypokondriskt lagd och uppskattar era svar. Får ta det lite lugnare med träningen så här i startfasen och avvakta några veckor med att ta på mig hårdhanskarna!
Citera
2018-11-11, 14:00
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Du är väl otränad och gått ut på tok för hårt. Din kropp mår alltid bäst av att gå ut lite lugnare än vad du behöver.

Det kanske tar 2-3 veckor längre tid innan du kommer upp i samma vikter som om du hade gått ut lite hårdare. Men skaderisken försvinner vid ett lugnare intro och det borde väl vara viktigare? Har du inte tränat på "många år" så borde det inte spela någon roll om du kommer upp i vikt 2-3 veckor senare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback