Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-11, 09:57
  #1
Medlem
Jag kan börja med att säga att jag är rätt osäker på hur vården fungerar. Har ytterst sällan haft kontakt med den och då var det en enkel visit för att få penicil mot borelia eller några stygn efter mindre olycka - då har jag endast betalat den där "självrisken" på ca 400, resten var ju subventionerat eller vad det nu heter.

Men nu har jag funderat på två mindre "skönhets"-behandlingar: dels för att behandla acne som jag även nu, i 25-års åldern och efter massor med egna försök, har problem med, men även ta bort två stora födelsemärken på huvudet som gör det omöjligt för mig att klippa håret kort (då de kan synas väldigt tydligt) - och med mitt styva hår ser det förjävligt ut i halvlångt.

Dock när jag kollar hudkliniker kan det röra sig om en nota på flera tusen privat. En klinik har tipsat mig om att kontakta min läkare (vadå min läkare? Har inte hälsat på en på åratal ) och få en remiss så betalar jag bara standardavgiften/får frikort/whatever.
Frågan är då: kan jag faktiskt få remiss för det? Det är ju trots allt inget farligt tillstånd och kan enkelt klassas som ego-boostande skönhetsingrepp. Sådant kan man väl inte få subventionerat, eller?
Citera
2018-11-11, 10:50
  #2
Medlem
vadsadusadus avatar
Acne kan jag inte hjälpa dig med, men det finns ju en massa mediciner man behöver recept för som läkare säkert kan hjälpa dig med.

Födelsemärken kan de ta bort på VC eller skicka remiss till hudklinik om det är så att man lider av de, eller de ser misstänkta ut och behöver kollas. Har själv tagit bort flertalet, pga att de kliat eller varit stora och "i vägen". Födelsemärken bör man med jämna mellanrum kolla om de förändras eller är besvärande.
Det är bara att boka tid hos din VC och säga att du har födelsemärken som besvärar dig och som du är orolig över för att de tex växer, kliar eller liknande.
Varje år i maj tror jag det är har alla hudkliniker också en drop in dag då man kan gå dit och få kollat sina födelsemärken.
Citera
2018-11-11, 15:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Acne kan jag inte hjälpa dig med, men det finns ju en massa mediciner man behöver recept för som läkare säkert kan hjälpa dig med.

Födelsemärken kan de ta bort på VC eller skicka remiss till hudklinik om det är så att man lider av de, eller de ser misstänkta ut och behöver kollas. Har själv tagit bort flertalet, pga att de kliat eller varit stora och "i vägen". Födelsemärken bör man med jämna mellanrum kolla om de förändras eller är besvärande.
Det är bara att boka tid hos din VC och säga att du har födelsemärken som besvärar dig och som du är orolig över för att de tex växer, kliar eller liknande.
Varje år i maj tror jag det är har alla hudkliniker också en drop in dag då man kan gå dit och få kollat sina födelsemärken.
Tack för svaret. Det blir nog ett besök på VC ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback