Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-11, 09:08
  #1
Medlem
I den här tråden kan vi diskutera motionslopp på cykel exempelvis Vätternrundan mm så får den övriga cykeltråden hålla sig till Girot, Touren mm.

Börjar med en Vätternrundan fråga.

Endel har ju tydligen dragit av rundan på omväxlande singelspeed cyklar och snart att även nån herr/damcykel eller till och med militärcykel har tagit sig runt.?

Vad tror Flashback? Rimligt? Hur jobbigt blir det ?
Citera
2018-11-11, 09:29
  #2
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
I den här tråden kan vi diskutera motionslopp på cykel exempelvis Vätternrundan mm så får den övriga cykeltråden hålla sig till Girot, Touren mm.

Börjar med en Vätternrundan fråga.

Endel har ju tydligen dragit av rundan på omväxlande singelspeed cyklar och snart att även nån herr/damcykel eller till och med militärcykel har tagit sig runt.?

Vad tror Flashback? Rimligt? Hur jobbigt blir det ?

Många cyklar inte på race för att få en bra tid.
Själv dragit runt på 8:57

Hur jobbigt det är beror på dig själv, ingen träning så kommer du knappt runt , skavsår efter sadeln brukar säga stopp för många.

Har du 150 mil i bena så tar du dig runt utan skavsår och ha det trevligt.

300mil och uppåt så kan du ligga på hela resan runt med två stopp.
Två kortare pass 8-10mil+ intervaller och ett långpass 15-20 i veckan
Sen kan man alltid ta längre runt 30mil nån gång

Klunga betydligt lättare och fortare.

Väder och vind spelar in väldigt mycket då gäller det att ha ett bra huvud.

Ska man köra klunga så är det alltid bra att träna ihop sig men några motionslopp tex siljanrunt
Citera
2018-11-11, 09:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Många cyklar inte på race för att få en bra tid.
Själv dragit runt på 8:57

Hur jobbigt det är beror på dig själv, ingen träning så kommer du knappt runt , skavsår efter sadeln brukar säga stopp för många.

Har du 150 mil i bena så tar du dig runt utan skavsår och ha det trevligt.

300mil och uppåt så kan du ligga på hela resan runt med två stopp.
Två kortare pass 8-10mil+ intervaller och ett långpass 15-20 i veckan
Sen kan man alltid ta längre runt 30mil nån gång

Klunga betydligt lättare och fortare.

Väder och vind spelar in väldigt mycket då gäller det att ha ett bra huvud.

Ska man köra klunga så är det alltid bra att träna ihop sig men några motionslopp tex siljanrunt

Tack för utförligt och intressant svar. Håller liga i med andra ord.

Vad körde på för typ av cykel ?
Citera
2018-11-11, 12:15
  #4
Moderator
vfs avatar
Övrig sport --> Träning
/Moderator
Citera
2018-11-11, 14:54
  #5
Medlem
TilleyHats avatar
Jag skulle aldrig cykla Vätternrundan på något annat än en racer. Varför? Därför att jag vill inte plåga mig runt i någon sorts machoiver. Jag vill njuta och ha det trevligt. Jag har cyklat flera gånger även om det är ganska många år sedan sist och varje gång varit väldigt bra tränad. Min erfarenhet är att det räcker med några träningsrundor på 10-15 mil, förutom de sedvanliga rundorna på 5-6 mil 4-5 dagar i veckan. Om man snittar, låt oss säga 30 km/h, på 15 mil så kan man mer eller mindre snitta 30 km/h över 30 mil också, om man är bra tränad. Dessutom har du den stora fördelen av att cykla i klungor vilket gör att du sparar mycket kraft och energi. Första gången man cyklar tycker jag att man ska dela upp loppet i etapper. Etapp 1 är till första depån, etapp 2 till nästa och så vidare. Stanna gärna och ta en kaffe och en bulle, pusta ut i fem minuter och dra iväg på nästa etapp coh intala dig att målet är om 3-4 mil (till följande depå). Det blir mentalt lättare. Det tuffa med Vätternrundan är inte banprofilen utan distansen och det monotona nötandet på sadeln.
Citera
2018-11-11, 18:33
  #6
Medlem
Jag skulle heller aldrig köra på annat än racer. Har kört de två senaste åren. Kan tyckas långt om man är ovan men de allra flesta klarar det ju ändå rätt bra. Men klart man bör träna en del. Tror inte man "måste" köra massa långpass över 10 mil väldigt ofta, klart att det är bra men tar mycket tid. Ett par 15milare eller mer är ju såklart bra. Vill du få det så lätt som möjligt är klungkörning viktigt
Citera
2020-01-08, 11:49
  #7
Medlem
Fazerfazers avatar
Hur rekommenderar ni kostupplägget veckan fram till start? ska köra min första VR nu i sommar
Citera
2020-01-08, 12:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazerfazer
Hur rekommenderar ni kostupplägget veckan fram till start? ska köra min första VR nu i sommar

De gånger jag har kört har jag ätit rätt ordentliga mängder hela veckan. Mycket kolhydrater i form av mat (ris, pasta, potatis) samt en del läsk och godis. Kört till Motala på kvällen och fixat lite och sen dragit i mig en stor pastatallrik, gått och lagt mig och ätit något ganska lätt på morgonen. Försökt dämpa min nervositet lite med att äta som fan..

Egentligen tror jag inte det är så viktigt just med kosten veckan innan. Vätternrundan är såpass långt att den mesta energin man använder är dels lagrat fett i kroppen och saker man kan stoppa i sig under loppet. Så jag skulle nog säga att det är viktigare att lägga upp en plan för energi under loppet än innan faktiskt.
Citera
2020-01-14, 21:04
  #9
Medlem
Fazerfazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
De gånger jag har kört har jag ätit rätt ordentliga mängder hela veckan. Mycket kolhydrater i form av mat (ris, pasta, potatis) samt en del läsk och godis. Kört till Motala på kvällen och fixat lite och sen dragit i mig en stor pastatallrik, gått och lagt mig och ätit något ganska lätt på morgonen. Försökt dämpa min nervositet lite med att äta som fan..

Egentligen tror jag inte det är så viktigt just med kosten veckan innan. Vätternrundan är såpass långt att den mesta energin man använder är dels lagrat fett i kroppen och saker man kan stoppa i sig under loppet. Så jag skulle nog säga att det är viktigare att lägga upp en plan för energi under loppet än innan faktiskt.

Godis under VR kan jag köpa.. men veckan innan? varför?
tack för du delade
Citera
2020-01-15, 08:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fazerfazer
Godis under VR kan jag köpa.. men veckan innan? varför?
tack för du delade

Jag tänker som så att om man vill ladda upp inför vad det nu är kan man välja livsmedel med mycket kolhydrater som inte mättar så mycket. Potatis och rotfrukter t.ex. är jättebra mat annars men ger mycket mättnad och det är lite svårt att få sig så mycket energi. Pasta eller vitt bröd är ju då bättre och vissa godissorter ännu bättre. Jag brukar välja godis med mycket glukossirap eftersom man fyller glykogendepåerna med glukos. Stora mängder fruktos är väl ingen vits och fett är ju också meningslöst. Jag menar inte att man ska gå på någon slags godisdiet men om man vill toppa upp lite extra kan det ju vara lättare att äta lite godis på eftermiddagen är stora portioner mat.

Men.. jag tror inte man ska mixtra med något konstigt man inte är van vid. Jag tror som jag skrev innan inte heller att det är så viktigt egentligen hur man laddar innan. Det är då viktigare vad man kan äta under loppet. Och det allra viktigaste är såklart att träna cykel innan.

Edit: Sen finns det ju naturligtvis carboloaders att köpa och allt vad det heter men jag är lite anti sånt.
Citera
2020-04-02, 15:44
  #11
Medlem
TilleyHats avatar
För de som inte redan har noterat det så är Vätternrundan 2020 inställd. Halva avgiften återbetalas enligt reglerna.

Mer info på den officiella sajten: https://vatternrundan.se/sv/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback