Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-10, 23:30
  #1
Medlem
Endel har ju tydligen dragit av rundan på omväxlande singelspeed cyklar och snart att även nån herr/damcykel eller till och med militärcykel har tagit sig runt.?

Vad tror Flashback? Rimligt? Hur jobbigt blir det ?
Citera
2018-11-11, 00:31
  #2
Medlem
franges avatar
Har en bekant som cyklat iförd snickarbyxor på en gammal klassisk militärcykel - på en medelbra tid dessutom. Så visst fan går det.
Citera
2018-11-11, 00:39
  #3
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är inga problem. Det görs varje år av flertalet cyklister.
Nej, det är inte så att majoriteten cyklar på tre- eller oväxlade cyklar, som du påstår, utan flertalet – dvs. majoriteten – kör på racercyklar med mellan 10 och 30 växlar.

Men det finns en hel del andra problem än just själva utväxlingen, som är värda att tänka på för TS när han väljer cykel. Man behöver ha en sittställning som man kan uthärda i uppåt 15 timmar under en dag och en sadel som inte gör det outhärdligt att sitta redan efter 3 mil. Axlar, nacke, händer och rygg tar mycket stryk om man hänger för mycket på styret under färd.

Det är definitivt genomförbart på oväxlat för den som är van cyklist och har vana att cykla 20-milsturer över dagen, och då vill köra VR på ett lite annorlunda sätt. Men för den som är ny och bara ska köra just VR, och vill slippa köpa en dyr cykel, så kan det bli värre. Men det beror förstås också – som sagt – på hur mycket man är beredd att plåga sig.
Citera
2018-11-11, 00:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Senaste generationen kör den på elcykel!

Batteriet räcker bara kanske max 5 mil. Då måste du ha en liten släpvagn bakom cykeln med 4 - 5 extrabatterier. Tungt och dyrt blir det. Stanna och ladda hinner du inte.

Självklart klarar man cykla på treväxlad eller en enhjuling om så krävs, frågan är väl bara hur lång tid det tar.
Citera
2018-11-11, 00:42
  #5
Medlem
MagisterBisters avatar
Jo, jag vet ett gäng som cyklade under värnplikten. På militärcyklar, i M59 med kängor. Det tog över 24 timmar. Men det gick.
Citera
Strychnos avatar

Moderatormeddelande

Postat av Strychno 2018-11-11, 06:59
Medlem
I det här forumet diskuteras endast cyklar, alltså fordonet cykeln, och inte cykelsportandet.
Tråd om cykelsport finns i sportforumet: (FB) Den stora tråden om Cykelsport - Girot, Touren och allt annat, använd den för cykelsportdiskussioner.

Inlägg som handlar om cykelsport kommer att raderas som OT.


/Moderator
2019-01-14, 23:31
  #7
Medlem
Skogswalds avatar
Jag var faktiskt inne på att göra mitt livs första VT på en gammal svensk m/30, oväxlad så klart. Fick dock alltmer kalla fötter när jag insåg att ~30 mil faktiskt är en bit att trampa.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vätternrundan
http://vatternrundan.se

Har nu reviderat idén till att kanske inledningsvis se till att ro Vätternrundan i hamn på en MTB eller LVG med skälig utväxling. Lyckas jag med detta så kanske militärcykeln hittar väg in på banan till det nästkommande året.
Citera
2019-01-19, 13:00
  #8
Medlem
rydizs avatar
Det är bara o köra! Men vi får se om målgången fortfarand är öppen när du rullar i mål, hehe
Citera
2019-01-19, 17:42
  #9
Medlem
pollenpers avatar
Läs om stålfarfar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Håkansson
Citera
2019-01-19, 17:51
  #10
Medlem
Ska inte vara något problem, välj singlespeed framför 3-växelnav för de senare stjäl extremt mycket energi sedan bör du korrelera din kadens med färdsträcka. Har du stenkoll på det kan du lugnt cykla ett så platt landskap som vättern runt med förutsägelse på en halvtimme när så länge du klarar tidsgränser.
__________________
Senast redigerad av boilaggagg 2019-01-19 kl. 17:54.
Citera
2019-01-21, 19:41
  #11
Medlem
Antalet växlar är en faktor förstås. En annan är cykelns vikt. Det ska man inte underskatta när man har 300 km framför sig. Ett misstag som jag gjorde och hade en citybike på 19 kg (7-vxl). Ångrade det efter halva loppet, men tog mig ändå i mål med nöd och näppe
Citera
2019-01-21, 20:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Ska inte vara något problem, välj singlespeed framför 3-växelnav för de senare stjäl extremt mycket energi sedan bör du korrelera din kadens med färdsträcka. Har du stenkoll på det kan du lugnt cykla ett så platt landskap som vättern runt med förutsägelse på en halvtimme när så länge du klarar tidsgränser.

Cyklar med fasta växlar, s.k. single speeds är tillåtna endast om de är försedda med fram- och bakbroms samt frinav
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback