Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-10, 21:45
  #1
Medlem
Med bakgrund till att en annan postare startade en liknande tråd tänkte jag även göra detsamma för att höra vad forumet anser att jag står politiskt.

Jag har tidigare testat en rad olika politiska kompasser både för olika kommuner, på landstingsplan och på riksplanet och i ej följande ordning brukar KD,SD,M vara de partier jag får mest likhet med.

Jag skulle däremot inte säga att jag sympatiserar med något riksdagsparti till fullo men däremot finns det vissa frågor som vissa kandidater från olika partier (oftast M,KD,SD) tar upp i debatten. Det är väldigt sällan något vänsterparti kommer med något stort som jag ser som ''rätt''.

Jag anser att EU som det är idag har flera svaga sidor, dels att de vill bestämma över den migrationspolitik som förs och flera av våra lagar som stiftas. Att vissa av de europeiska länderna har en del gemensamma system kan vara bra, men det behöver det inte heller vara.

Samarbete, diplomati och samförstånd är viktigt och att det finns en arena för det anser jag vara till godo, men jag skulle absolut inte protestera om Sverige valde att lämna EU, men en kraftig reformation av unionen som skulle leda till en större respekt för nationernas suveränitet skulle göra mig mer nöjd än att fortsätta som idag mot mer federalism och globalism.

Invandringen måste stramas åt och det skulle den ha gjorts för länge sedan. Vi har en migrationspolitik som är dyr och helt felprioriterad. Jag förstår poängen med att vi har en åldrande befolkning och en skrämmande befolkningspyramid precis som flertalet andra västnationer men samtidigt betyder det inte att den politik som förs idag är berättigad och effektiv.

Migration behöver de facto inte vara negativt. Schweiz är ett land med väldigt många invandrare och de har inte många utanförskapsområden där det bränns bilar och där upplopp sker.

Jag menar inte att Sverige ska vara totalt isolerade från omvärlden, men när det kommer till invandring bör vi tänka på vad invandraren kan erbjuda oss och hur prospekterna för integration kommer se ut.

Min syn på mångkultur är att olika kulturer som interagerar bör inte per definition vara något negativt, men att värna den egna kulturen behöver inte heller vara något negativt! Kulturkrockar sker och beroende på vilka kulturer som interagerar kan det ske olika ofta eller sällan. Den mångkultur vi har i Sverige är i stora drag negativ och leder till enorma och påfrestande kulturkrockar.

Jag kan själv äta utländsk mat, lyssna på utländsk musik och jag har i det stora hela ett större intresse för kvinnor från vissa länder då det finns fler som delar mina värderingar där än dess svenska motsvarigheter, men jag anser att det finns många fina traditioner i Sverige som bör bevaras, även svensk mat är gravt underskattad.

Att vi satsar pengar på dyra integrationsprojekt är ett tecken till vilket stort misslyckande som skett, då invandrarna som kommit bör kunna integrera sig och vara självförsörjande helst från dag ett samt alla som begår brott har missbrukat lagen och därför bör de i största möjligaste mån utvisas.

Jag tror på en mindre stat som upprätthåller samhällets mest grundläggande funktioner samt skyddar arbetarnas rättigheter. Fackförbund, semesterersättning etc är jag i stor mån positivt inställd till, men ett samhälle där man kan som frisk arbetsför individ leva på socialbidrag är jag starkt opponerad emot. Att man får pengar om man förlorar sitt jobb är jag positivt inställd emot men det ska enbart ske under en begränsad tid och beloppet ska vara lågt samt motkravet är att man aktivt söker jobb.

Det bör även vara så att det är billigare att anställa samt att den personliga inkomstskatten är lägre i landsbygdskommuner.

Jag är även skeptisk till statlig television som är skattefinansierad tillika att det läggs enorma pengar på kultur, vilket i en större mån bör finansieras av donationer från företag eller privatpersoner oberoende från statens skattebas.

Familjen anser jag vara ett av de allra viktigaste politiska områderna. Många länder inklusive Sverige lider av låga fertilitetstal och en åldrande befolkning.

Jag är starkt emot påtvingad kvotering av föräldraförsäkringen och jag tycker att en finansiell kompensation ska finnas för de som väljer att stanna hemma med deras barn längre med kravet att om familjen består av en tvåsamhet så måste en av parterna ha ett jobb.

Skatten bör vara lägre för gifta par och frivillig sambeskattning borde införas.

Jag anser att abort inte är en etisk eller moralisk akt, och därför bör den inte heller finansieras av staten utom om det möjligtvis utgör en fara för moderns liv eller om fallet är incest. Om det visar sig att det gäller en våldtäkt så ska gärningsmannen betala det belopp som aborten kostar. Jag är även för samvetfrihet i vården och att en barnmorska ska kunna av moraliska själ avstå en abort

När det kommer till utbildning är jag skeptisk mot flumskolan och katederundervisning med klassisk bildning, en mer strikt läroplan och krav på eleverna bör införas. Jag är även för att betyg i ordning och uppförande bör träda i kraft. Det bör finnas specialskolor för mer ''missanpassade elever''.

Skolan bör lära eleverna mer om Sveriges och Europas historia samt om alkoholism, droger och dess konsekvenser. Inte en enda krona ska läggas på feminism och genus i undervisningsplanen.

Jag tycker att friskolor är bra, men skolor som gör övervinster är inte bra. Religiösa friskolor är jag principiellt inte emot, så länge de följer den läroplan som finns och självklart om undervisningen erhåller en respektabel kvalitet.

Universitet och högskola bör inte vara reserverat för de allra rikaste utan finnas tillgängligt för den stora massan.

När det kommer till alkohol, tobak och droger har jag inga problem med att det är legalt och att alkoholmonopolet avskaffas, även fast jag själv tycker att dessa substanser är hemska så får folk göra sina egna val. Det ska vara en hög skatt på alkohol, tobak och droger såsom marijana för att kompensera för de kostnader och den belastning det skapar. Självklart är varningsskyltar som användas idag bra.

Att höja importskatterna för att skydda inhemska företag är jag vagt inställd till. Det kan absolut vara bra och vi primärt sätta landets jobb och marknad i fokus, inte andra länders arbetsmarknad och produktion i främsta rummet.

Kriminella människor ska inte ha särfördelar i samhället Att mindreåriga slipper undan någon form av straff, 2/3 frigivning samt lyxen som finns i Svenska fängelser är oanständigt. Kriminella människor ska sitta ut sin tid i fängelset, alternativt utvisas om så är möjligt. Jag tror till viss del på rehabilitering och att det kan fungera på vissa individer, men inte på alla. Straffen måste höjas och säkerheten måste få ett större fokus i politiken

När det kommer till bostäder är jag inte negativ till om de kommunala bostadsbolagen säljs ut. Jag är också för något friare byggregler och mindre byråkrati kring nybyggnationer. Att vi har för få självägarlägenheter är också problematiskt och något som bör ändras, det vore bättre om vi gjorde det liknande som de har i Norge gällande just det.

Religion Man får tillbedja vilket gud man vill eller inte tro alls. Sverige har en lång kristen historia precis som flertalet länder i Europa. Den ''lutherska arbetsmoralen'' är ett begrepp som kanske fler av er känner till, även vårat katolska arv. Kristendomen har format mycket gott i Europa, men det betyder inte att Svenska kyrkan och andra religiösa församlingar bör få skattebetalarnas pengar.

Jag tror på en större valfrihet, därav valfriheten att välja vilken religion/samfund man finansierar

Vart står jag?
__________________
Senast redigerad av helsvensken 2018-11-10 kl. 21:56.
Citera
2018-11-10, 21:47
  #2
Medlem
SD eller KD skulle jag säga.
Citera
2018-11-10, 21:47
  #3
Medlem
Jag brukar läsa partiprogram, lyssna på debatter och överlag hänga med i nyheterna. Kan ju vara ett tips om du vill veta vart du hör hemma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback