Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-10, 19:47
  #1
Medlem
I de flesta idrottshallar finns det mängder med ribbstolar. Vad är meningen att dessa ska användas till?
Kan inte minnas att jag någonsin har använt någon till något vettigt.
Citera
2018-11-10, 19:48
  #2
Medlem
regndroppens avatar
Gympalektioner minns jag att vi använde dem vid i skolan. Kan användas till att stretcha med.
Citera
2018-11-10, 19:50
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Det är ju bra klättring för mindre barn. De passar även ypperligt att fästa stretchband och andra saker i.
Citera
2018-11-10, 20:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Vad tittade ni på MrChow ?


Jag misstänker att de tittade på pojkarna i parallellklassen samtidigt som de runkade av varandra.


O som redan sagts använde man ribbstolarna mycket på gymnastiken i skolan, bland annat till lekar men även att hänga tavla på vid undervisning.
Citera
2018-11-10, 21:09
  #5
Medlem
Isnatts avatar
Jag fastnade med benet i en sån en gång när jag klättrade som en apa i dom, jag föll men benet kilade fast liksom.
På äldre bilder har jag sett pojkar i långkalsonger som hänger med ryggen mot ribbstolarna och håller sig hängande med armarna rakt uppsträckta ovanför huvudena och så håller dom benen uträckta rakt framför sig. Verkar jobbigt.

Det var mycket sånt i skolan. Ribbstolar, romerska ringar, svettiga mattor, gå balans på en från taket nedsänkbar stock, hoppa plint och gå en snitslad bana med en risfylld äcklig tygpåse på huvudet
Den rispåsen kunde man för övrigt kasta med full kraft på töntarna i klassen
Citera
2018-11-10, 22:05
  #6
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
I de flesta idrottshallar finns det mängder med ribbstolar. Vad är meningen att dessa ska användas till?
Kan inte minnas att jag någonsin har använt någon till något vettigt.

Det är bara att googla "ribbstol övningar" så får du flera exempel på användningsområden.

Här är en sökning på videoklipp med olika övningar: https://www.google.se/search?q=ribbs...w=1366&bih=662
Citera
2018-11-10, 22:15
  #7
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Vad tittade ni på MrChow ?

Trodde att det var underförstått. Jämnåriga tjejer medan de bytte om.
Citera
2018-11-10, 23:09
  #8
Medlem
Denna trådstart borde gjorts redan vid flashbacks födelse.

Frågan är relevant; varför tusan sitter det ribbstolar monterade i varenda kommunal idrottshall?

Användningsområdet är mycket begränsat. Kostnaden förmodligen hög. Märkligt...

Finns förmodligen något större bakom detta. Vem har sålt in dessa ribbstolar till kommunerna? Någon har ju tjänat ohyggliga pengar.

Någon jäv-situation/nepotism ligger förmodligen till grund för offentliga upphandlingar av ribbstolar till kommunala idrottshallar.

Kan någon flitig grävare ta reda på vilket/vilka företag som sålt in ribbstolarna till våra kommuner och till vilken kostnad? Borde vara offentliga uppgifter.
Citera
2018-11-10, 23:15
  #9
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dom användes ganska mycket för, en mängd olika, gymnastikövningar, i varje fall i de lägre klasserna.

Men redan när jag gick i skolan så spelades det oftast bollspel på lektionerna.
Vilket betydde att redskapsgymnasiken, redan då, var satt på undantag.
Citera
2018-11-11, 12:07
  #10
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Du kollade alltså på nakna barn ?

Barn tittar på barn av olika anledningar -- speciellt om de är nakna eftersom de är nyfikna.
Citera
2018-11-11, 14:08
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Denna trådstart borde gjorts redan vid flashbacks födelse.

Frågan är relevant; varför tusan sitter det ribbstolar monterade i varenda kommunal idrottshall?

Användningsområdet är mycket begränsat. Kostnaden förmodligen hög. Märkligt...

Finns förmodligen något större bakom detta. Vem har sålt in dessa ribbstolar till kommunerna? Någon har ju tjänat ohyggliga pengar.

Någon jäv-situation/nepotism ligger förmodligen till grund för offentliga upphandlingar av ribbstolar till kommunala idrottshallar.

Kan någon flitig grävare ta reda på vilket/vilka företag som sålt in ribbstolarna till våra kommuner och till vilken kostnad? Borde vara offentliga uppgifter.

Verkar inte som att någon flashbackare tagit sig an uppdraget att granska kommunala ribbstolshärvan ännu.

Nåväl, det är ju bara söndag. Antar att rutinerade Flashback-grävare har is i sina magar och inväntar vardag för att kunna ringa till kommunerna och höra efter hur dessa ribbstolar egentligen införskaffats.
Citera
2018-11-11, 14:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Gympalektioner minns jag att vi använde dem vid i skolan.

Jaså? Vem kunde ana...

Spontant kommer jag på ett användningsområde och det är en magövning när man har ryggen emot och liksom hänger sig i ribbstolen och lyfter upp med sträckta ben. Som någon skrev, användningsområdet känns väldigt begränsat.

Ibland står det bänkar nedanför ribbstolen och dessa används ju tom oftare som ex: sittplats, för att göra dips eller som "sarg".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback