Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-10, 20:09
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Där finns Anderssons original fjärrkontroller

Antagligen är "Andersson" en Vestel.
Vestel, together with its subsidiary brands has a significant share in the European market of consumer electronics and home appliances, in particular TV sets.[3] As of 2006, Vestel was the largest TV producer in Europe with more than 8 million units sold, accounting for a quarter of the European market.[

Problemet är nog att Vestel är en OEM-tillverkare/"no-name", som bara "klistrar på" andra varumärken på sina apparater. Netonnet/"Andersson" kan ha egen mjukvara i TV-apparaterna de låtit Vestel tillverka, men fjärrkontroller borde gå att hitta.

Går tydligen att ladda ner en app till sin android-telefon, under förutsättning att ens telefon har en IR-diod, och det har inte alla telefoner, men här är länken till nedladdningsbar fjärrkontroll anyway:
https://play.google.com/store/apps/d...oller&hl=en_US
Citera
2018-11-10, 20:09
  #14
Medlem
Det finns väl en del appar till telefonen, min som ligger i originalapparna funkar på min stereo utan att ens programmera den först.

Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Skitmärke

Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Billig å dålig.
Har du blivit utsatt för övergrepp av en Andersson?
Citera
2018-11-10, 20:12
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria.II
Har för mig att nån försäljare sagt att det är nått kinesiskt lågprismärke och de det är väl i klass med de Turkiska i och för sig.

Men har man hela betäckningen på tv:n så kan man väl söka efter hur man får fram felkoder mm, eller har de slutat med sånt... Eller om man kör total återställning till "fabriksinställning" så bör den väl hoppa i rätt läge.

Andersson var Vestel när jag kollade senast. (Min snåle granne köpte en Andersson, han trodde det var "svenskt", kollade på baksidan av hans TV, "Made in Turkey", men Netonnet kan givetvis ha flera leverantörer till sina "hitte-på-märken"..)

-Min Samsung är för övrigt tillverkad i Ungern..
Citera
2018-11-10, 20:20
  #16
Medlem
Hahaha... Gav bort min gamla gamla Andersson TV! Vilket skräp! Den hade fan inte några inbyggda högtalare, det är jag säker på.... Fick också koppla dit externa högtalare.
Hon som fick TV jäveln hade haft skapliga bekymmer med ljudet som inte fanns... Hon drog dit sin farsa o dom greja o dona!
Blev externa högtalare återigen....
Citera
2018-11-10, 20:22
  #17
Medlem
4yoonlys avatar
Har 2 Andersson faktiskt och som Kraftfoder sade är i alla bägge mina Vestel gjorda (men alla Andersson TV's är inte ifrån Vestel dock). Den ena TV (tidigt 2000 tal) sabbade jag fjärren på... köpte en 150 kr multi/universalfjärr (utan att kolla om den stödde Vestel) men efter lite pillande så fungerar den perfekt (bättre en orginal fjärren). Den andra TV'n (42" platt billig som satan) tabbade jag mig själv på då jag tänkte att den kunde uppdateras lite med ett firmware (inte direkt en "smart TV" men ville ändå uppdatera lite grejor). Så jag forskade lite på vilken Vestel TV orginalet kan vara och hittade ett nyare firmware och laddade upp det... Nu kan jag inte sätta på TV'n utan att dra kontakten ur och in först... Shit happens... mitt fel...

Hur som helst, Vestel är givetvis ett skitmärke (och då även Andersson). Men skiten fungerar fortfarande bra.

Köp du en universalfjärr så kommer det troligen lösa problemet. Fjärren har säkerligen en funktion där den kan gå igenom alla typ av koder den kan och du helt enkelt stoppar den när den hittar rätt (du märker att den byter kanal osv).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback