Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-24, 01:56
  #13
Avstängd
DRD4s avatar
Det finns starka indikationer på att vissa sorters svartmögel kan leda till cancer.

Man har utvecklat stridsgas ur en sort...men chansa du bara!
Citera
2018-11-27, 08:50
  #14
Medlem
kaffeargotts avatar
Det är sporer helt ofarligt bara skrubba hattarna med tandborste under vattenkranen och nästa gång kolla 2 gånger minst varje dag innan hatten slår ut för släppa sporer så plocka dem och låt resten växa till.
Klorin gör mer skada det räcker med såpa eller diskmedel eller tvätta med alkohol runt boxen och bord om du tar ut dem, sen är det bara dunka med vatten igen och vänta några veckor så är det fullt med vitt nytt mycel och växer nya snart igen.

Dela gärna stammen i 4 delar och hatten i 4 delar så lägger du ut alla som pinnar på papper och hattarna ovanpå och låt en fläkt blåsa svagt över dem men behövs inte för efter några dagar är de relativt torra men låt torka minst en vecka.
__________________
Senast redigerad av kaffeargott 2018-11-27 kl. 08:52.
Citera
2018-11-27, 08:52
  #15
Avstängd
F.Hansens avatar
Golden teacher är nice.

Dock bör du kasta allt. När mögel eller sjukdom är konstaterat i mycelet är det bara att kasta och göra om.
Citera
2018-11-27, 08:56
  #16
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinadoll147
Faktiskt osäker på om detta är just svartmögel, det täckte hela mycelliumet samt svamparna och började bilda stora svarta "moln" längst insidan av odlingspåsen ca 4 dagar innan de skördades. Från att jag såg det för första gången gick det alltså väldigt fort tills de hade tagit över. Efter skördandet så gick det att skrapa bort ganska enkelt, men var som en kolsvart slemmig hinna som såg ut som bläck. Kanske finns andra typer av mögel som är svarta men det var det första jag tänkte på.

Det låter som att det troligtvis är sporer du beskriver. Var det lila-aktigt? När hattarna har slagit ut och börjar bli spretiga ut mot kanterna släpper svampen mycket sporer. Om det du beskriver även skapade former av skivorna på undersidan av hatten så var det troligtvis sporer.

Jag menar sånna här mönster https://www.google.com/search?q=spor...w=1280&bih=882

Dock är det dumt att chansa.
Citera
2018-11-27, 09:07
  #17
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinadoll147
Vet inte hur mycket det påverkar men det är Golden Teachers. Har de för tillfället i en lufttätt container i frysen men har slängt growkitet.

Fick faktiskt reklamera det och har idag fått hem ett nytt growkit GT. Har ni några tips på vad man ska göra för att detta inte ska hända igen?

Funderar på att desinfektera utsidan av påsen med något som klorin eller isopropylalkohol, alternativt något som propylparaben mest för att förebygga men är rädd för att det ska läcka in och förstöra svamparna.


Först och främst bör du skörda svamparna precis när hatten börjar släppa från stammen. Som tidigare skrevs i tråden. Mellan varje flush kan du vattendunka mycelkakan för att rehydrera den och få ut mer i slutändan.

Tips för att minska risken för contamination: När mycelet har täckt allt substrat så kan du lägga påsen i en ren tät behållare och stoppa in i kylskåpet 12-24 h. Coldshocking får mycelet tro att det är höst och att det nu är dags att skapa svampar.

Efter kylskåpet har du mycelet i rumstemp.

Genom att coldschocka så minskar du risken för en utdragen fruktprocess som öppnar upp möjligheten för mögel att infektera. När du har fått första flushen är mycelet ganska tåligt och resistent mot sjukdomar. Rekommenderar att du vattendunkar mycelet mellan varje flush, ner i ren behållare med vatten och lock och in i kylen 12-24 h samt skrapar bort dött mycel på ytan.
Citera
2018-12-05, 17:16
  #18
Medlem
Chinadoll147s avatar
Hörni, jag börjar misstänka att ni som säger att det är sporer har rätt.

Jag fick hem ett nytt kit o såg till att allt var helt steriliserat när jag satte igång det, samt använde destillerat vatten och drog lite phenoxyetanol på en bommulstuss inuti påsen, ingenting alls hände förrän svamparna öppnade sig. Därefter tog det inte mer än 12 timmar innan påsens innehåll var svart igen. Mögel brukar väl ändå inte sprida sig så fort o varför ta sig till plasten om den kan växa på svamparna? Det luktar heller inte mögel överhuvudtaget, men jag har aldrig varit i närheten av svartmögel så vet inte om det har någon specifik doft.

Så jag skördade de och sköljde av det svarta bläcklika, och de såg normala ut igen. Sen dunkade jag kitet i 12 timmar o nu ligger behållaren i påsen igen. Har hållt koll med bilder för att se om "möglet" som är på mycelliet fortsatt utveckla sig men det har inte rört sig en millimeter, o det är vore ju märkligt med tanke på hur det tidigare spred sig.

Det som mest talar för att det skulle vara mögel var att leverantören bekräftade det, man kan ju tycka att ett stort företag som säljer Golden Teachers borde veta hur de beter sig under processen.
Citera
2018-12-05, 17:21
  #19
Medlem
Chinadoll147s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det låter som att det troligtvis är sporer du beskriver. Var det lila-aktigt? När hattarna har slagit ut och börjar bli spretiga ut mot kanterna släpper svampen mycket sporer. Om det du beskriver även skapade former av skivorna på undersidan av hatten så var det troligtvis sporer.

Jag menar sånna här mönster https://www.google.com/search?q=spor...w=1280&bih=882

Dock är det dumt att chansa.

Exakt som du beskriver, dock inte lila utan svart.

Jag ska hålla koll o se om det växer ut nya svampar i denna flush o se om det växer mer "mögel" innan de öppnar sig, annars tror jag definitivt att det är sporer o att jag helt enkelt väntade för länge med att skörda de. Hoppas bara inte odlingskitet är förstört nu.
Citera
2018-12-05, 17:25
  #20
Medlem
Chinadoll147s avatar
Jag googlade precis på "golden teacher spores" o fick upp en bild som ser exakt ut som mina svampar gjorde, wohooo!

https://www.reddit.com/r/shrooms/com...ime_queue_the/
Citera
2018-12-05, 18:08
  #21
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinadoll147
Jag googlade precis på "golden teacher spores" o fick upp en bild som ser exakt ut som mina svampar gjorde, wohooo!

https://www.reddit.com/r/shrooms/com...ime_queue_the/

Nice, GT är precis vad den heter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback