Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-10, 19:01
  #1
Medlem
Vill göra hemmagjord sashimi men har inte råd att köpa lax åt hela familjen för 3-400 kr.
Dock fiskar min pappa odlad regnbågslax, hade man kunnat äta denna rå om den fryses innan?
Citera
2018-11-10, 19:07
  #2
Medlem
Krusensnorres avatar
Det ska väl gå bra.
Citera
2018-11-10, 19:31
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zerafinaa
Vill göra hemmagjord sashimi men har inte råd att köpa lax åt hela familjen för 3-400 kr.
Dock fiskar min pappa odlad regnbågslax, hade man kunnat äta denna rå om den fryses innan?

Vilken fisk handlar det om?
Det finns ingen fisk som kallas regnbågslax längre.
Är det odlad regnbåge så behöver du inte frysa den.
Bara ät.
Citera
2018-11-10, 20:09
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
En googling och se vad jag hittade:
https://www.svd.se/ra-lax--inte-sa-farlig-du-tror

Du behöver inte ens frysa in den, fiska upp dem och gör din egen sushi-tallrik samma dag, nemas problemas

Enda sättet det kan bli färskare på är om du slänger upp den på tallriken och börjar äta på den medan den fortfarande sprattlar omkring.
Citera
2018-11-10, 21:35
  #5
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
En googling och se vad jag hittade:
https://www.svd.se/ra-lax--inte-sa-farlig-du-tror

Du behöver inte ens frysa in den, fiska upp dem och gör din egen sushi-tallrik samma dag, nemas problemas

Enda sättet det kan bli färskare på är om du slänger upp den på tallriken och börjar äta på den medan den fortfarande sprattlar omkring.

Fast nu handlar det ju om regnbåge som kan ha gått ett tag i "frihet". Då är det nog vettigt att frysa innan förtäring.
Citera
2018-11-10, 21:43
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Fast nu handlar det ju om regnbåge som kan ha gått ett tag i "frihet". Då är det nog vettigt att frysa innan förtäring.

Enl TS handlar det ju just om odlad lax.

Citat:
Ursprungligen postat av zerafinaa
Vill göra hemmagjord sashimi men har inte råd att köpa lax åt hela familjen för 3-400 kr.
Dock fiskar min pappa odlad regnbågslax, hade man kunnat äta denna rå om den fryses innan?

Vilda fiskar är ju en helt annan femma, de kan bära på lite allt möjligt.

Edit
Vill dock ändå putta in att folk nuförtiden är alldeles för bacillrädda, lite lort rensar magen ju
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-11-10 kl. 21:45.
Citera
2018-11-10, 22:35
  #7
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerafinaa
Vill göra hemmagjord sashimi men har inte råd att köpa lax åt hela familjen för 3-400 kr.
Dock fiskar min pappa odlad regnbågslax, hade man kunnat äta denna rå om den fryses innan?
Livsmedelsverket rekommenderar att man fryser all fisk som skall ätas rå.
Det handlar inte om bakterier utan för att eliminerar ev parasiter som kan finnas i fiskköttet.
http://sjomatsframjandet.se/nyheter/...-sushi-av-den/
Citera
2018-11-10, 23:15
  #8
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Enl TS handlar det ju just om odlad lax.

Fiskar odlad regnbåge, d.v.s. fångar fisk som släppts ut i naturvatten. Det är ju inte så att han fiskar i odlingskassar. Antar att du inte sysslar med fiske.
Citera
2018-11-10, 23:25
  #9
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Fiskar odlad regnbåge, d.v.s. fångar fisk som släppts ut i naturvatten. Det är ju inte så att han fiskar i odlingskassar. Antar att du inte sysslar med fiske.

Inte av den här sorten.

Begränsad erfarenhet av kust och havsfiske. Är mest intresserad av själva "matlagnings"-delen

Edit:
TS inlägg lämnar dessutom väldigt mycket öppet för diskussion. Tänk om hans pappa bara går ut till nån odlingsdamm och plockar på sig några firrar till kvällsmaten?
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-11-10 kl. 23:27.
Citera
2018-11-10, 23:32
  #10
Medlem
Han fiskar i Harasjömåla, enligt deras hemsida ”De flesta av våra besökare kommer för att fiska inplanterad regnbåge och öring”.

Han fiskade den för ca 1v sen och har legat filead i frysen sedan dess, så jag hade kunnat äta den imorgon alltså?
Citera
2018-11-10, 23:41
  #11
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerafinaa
Han fiskar i Harasjömåla, enligt deras hemsida ”De flesta av våra besökare kommer för att fiska inplanterad regnbåge och öring”.

Han fiskade den för ca 1v sen och har legat filead i frysen sedan dess, så jag hade kunnat äta den imorgon alltså?

Ja, inga problem då den har varit fryst. Sen att regnbåge inte alltid smakar mumma är en annan femma men den är säker att äta.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2018-11-10 kl. 23:45.
Citera
2018-11-14, 21:37
  #12
Medlem
bunjackens avatar
Hm vet inte angående säkerheten men det är endast en begränsad del på fisken som det görs sushi på då den delen är lenast i smak resten bör stekas och rökas osv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback