Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-10, 14:56
  #1
Medlem
Tjena alla fb:are!

Nu är det så att jag höll på att söka till BLCU (tanken är att jag ska ta ett uppehåll från mina pågående studier och åka till Kina och läsa kinesiska där i ett år). Men sedan så läste jag att Tsinghua University är väldigt högt rankat. Det är färre utlänningar som läser där vilket kanske gör att man blir mer tvungen att lära sig kinesiska.

Blcu är dock mer specificerade inom språk och har ett intensivt program där man läser 30h/vecka. Tsinghua erbjuder bättre och renare boende än de BLCU erbjuder. Det är ingen stor skillnad i priset.

Nu har jag några frågor till er som har läst på ett av dessa universitet, skulle uppskatta det så mycket om någon kunde svara på några eller alla!

1) Det intensiva eller det vanliga programmet på BLCU?
2) (BLCU) Vilket hus är bäst att bo på? vill inte bo med många vita då vi kommer säkert prata engelska hela tiden men jag har hört att hus där kineser bor är väldigt dåliga, stämmer det?
3) Vad tycks om Tsinghuas kinesiska program?
4) Hur är lägenheterna som Tsinghua erbjuder?
5) Här i Sverige har jag redan läst gått på två 20 timmars kvällskurser och går nu på en till, enligt medborgarskolan så ligger mina kunskaper nu på A1 nivå, vi har en grym lärare också. Tror ni att jag kommer få gå på en nybörjarklass i Kina eller kommer jag få läsa med en lite högre klass där man inte börjar från noll. Jag påstår inte liksom att jag kan förstå mycket men jag tycker inte heller att jag inte kan något.
Citera
2018-11-15, 00:47
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nrkp96
Tjena alla fb:are!

Nu är det så att jag höll på att söka till BLCU (tanken är att jag ska ta ett uppehåll från mina pågående studier och åka till Kina och läsa kinesiska där i ett år). Men sedan så läste jag att Tsinghua University är väldigt högt rankat. Det är färre utlänningar som läser där vilket kanske gör att man blir mer tvungen att lära sig kinesiska.

Blcu är dock mer specificerade inom språk och har ett intensivt program där man läser 30h/vecka. Tsinghua erbjuder bättre och renare boende än de BLCU erbjuder. Det är ingen stor skillnad i priset.

Nu har jag några frågor till er som har läst på ett av dessa universitet, skulle uppskatta det så mycket om någon kunde svara på några eller alla!

1) Det intensiva eller det vanliga programmet på BLCU?
2) (BLCU) Vilket hus är bäst att bo på? vill inte bo med många vita då vi kommer säkert prata engelska hela tiden men jag har hört att hus där kineser bor är väldigt dåliga, stämmer det?
3) Vad tycks om Tsinghuas kinesiska program?
4) Hur är lägenheterna som Tsinghua erbjuder?
5) Här i Sverige har jag redan läst gått på två 20 timmars kvällskurser och går nu på en till, enligt medborgarskolan så ligger mina kunskaper nu på A1 nivå, vi har en grym lärare också. Tror ni att jag kommer få gå på en nybörjarklass i Kina eller kommer jag få läsa med en lite högre klass där man inte börjar från noll. Jag påstår inte liksom att jag kan förstå mycket men jag tycker inte heller att jag inte kan något.

Generellt så lär man sig kinesiska på annat sätt i Kina jämfört i västvärlden. Tsinghua är en av de bästa universiteten i Kina så det kan vara bra att söka sig dit. Har en del kompisar som läste på BLCU och alla verkar ha hängt med andra utbytesstudenter eller utlänningar. Tror det inte spelar någon större roll utan du måste själv aktivt försöka umgås med kineser för att verkligen lära dig, speciellt uttalet, där många utlänningar har problem trots att de studerat kinesiska i flera år.
Citera
2019-08-21, 19:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nrkp96
Tjena alla fb:are!

Nu är det så att jag höll på att söka till BLCU (tanken är att jag ska ta ett uppehåll från mina pågående studier och åka till Kina och läsa kinesiska där i ett år). Men sedan så läste jag att Tsinghua University är väldigt högt rankat. Det är färre utlänningar som läser där vilket kanske gör att man blir mer tvungen att lära sig kinesiska.

Blcu är dock mer specificerade inom språk och har ett intensivt program där man läser 30h/vecka. Tsinghua erbjuder bättre och renare boende än de BLCU erbjuder. Det är ingen stor skillnad i priset.

Nu har jag några frågor till er som har läst på ett av dessa universitet, skulle uppskatta det så mycket om någon kunde svara på några eller alla!

1) Det intensiva eller det vanliga programmet på BLCU?
2) (BLCU) Vilket hus är bäst att bo på? vill inte bo med många vita då vi kommer säkert prata engelska hela tiden men jag har hört att hus där kineser bor är väldigt dåliga, stämmer det?
3) Vad tycks om Tsinghuas kinesiska program?
4) Hur är lägenheterna som Tsinghua erbjuder?
5) Här i Sverige har jag redan läst gått på två 20 timmars kvällskurser och går nu på en till, enligt medborgarskolan så ligger mina kunskaper nu på A1 nivå, vi har en grym lärare också. Tror ni att jag kommer få gå på en nybörjarklass i Kina eller kommer jag få läsa med en lite högre klass där man inte börjar från noll. Jag påstår inte liksom att jag kan förstå mycket men jag tycker inte heller att jag inte kan något.

Är ju en väldigt gammal post så du kanske redan har åkt iväg men om inte så kanske detta kan hjälpa till lite och är du redan där så kanske det får dig att buta universitet. Jag pluggade i Peking för ganska exakt 10 år sedan och hade samma tankar som dig att jag inte ville hamna med en massa västerlänningar. BLCU är just för västerlänningar och det blir väldigt koncentrerat med västerlänningar där och lätt att man hänger med dem.

Tsinghua är som sagt Kinas toppuniveristet då det kommer till teknologi, jämför med att studera på MIT.

Jag ansökte själv och kom in på Tsinghua men fick sen stipendie till ett annat universitet i Peking (Jiaotong) så valde det istället (gratis är gott). Just deras språkdel var kanske inte den bästa men få västerlänningar vilket var bra. Samtidigt så är det kinesiska sättet att studera annorlunda och bygger på ren repetition så deras kurser oberoende av universitet är ändå ganska lika.

Det viktigaste är dock att umgås med så många kineser som möjligt som är tillräckligt dåliga på engelska så att man inte lockas att använda det istället. Det mycket upp till en själv vilka man väljer att hänga med, det är bla en orsak att jag valde att inte bo på universitetsområdet för att träffa fler kineser samt att jag kände mig tillräckligt vuxen att jag ville ha ett eget boende än att dela ett studentrum...

Om du verkligen vill lära dig kinesiska och välja ett bra universitet så rekommenderar jag Beijing Normal University, där går kinesiska lärarstudenter som gärna hjälper till och kör extraklasser för att själva få öva att lära ut. Hade ett par klasskompisar som bytte dit och de sa att det var mycket hårdare, högre tempo och bättre lärare. Sen ligger det mycket bättre till i Peking än vanliga universitetsområdet (Wudakou) där Tsinghua och BLCU ligger.

Bästa är som sagt att hänga med kineser, skaffa dig en kinesisk flickvän/pojkvän som inte kan engelska och börja öva. Jag lärde mig nog mest då jag var på resa i sydkina och ex liftade med några kineser som kunde 7 ord engelska så bara att köra med kinesiska.

Så till dina frågor:
1) Spelar nog ingen större roll, det viktiga är att du hänger med kineser utanför studierna, det kräver dock en viss nivå kinesiska.
2) Du får inte bo i salarna där kineserna bor och det vill du heller inte. De bor 6-8 stycken i ett rum (våningssängar) som är typ 25 kvm. Västerlänningar och kineser hålls alltså avskilt, på mitt universitet var det även låst mellan korridorerna för att säkerställa att ingen skulle smita över.
3) Se svar ovan
4) Vet inte men antar att de är som på andra universitet, man delar rum med en annan (går att betala för två sängar för att få det själv). Rummen är ok med kinesiska mått med egen toa och dusch, jämför dock inte med svensk standard men helt ok.
5) Hade nog också läst de två första omgångarna på Medborgarskolan samt en termin på Stockholms universitet innan jag åkte dit. Du får göra ett test då du börjar (100% kinesiska) och om du endast har kunskaperna från medborgarskolan så kommer du hamna i en nybörjarklass (nivå 1 eller 2). Det är nog dock rätt nivå för sen går studierna i ett ruggigt tempo. Du kan byta om du tycker det är barnsligt enkelt eller om du lyckas hamna i nivå 3 så kan du byta ner om det är svårt. JAg bytte ner från 4 till 3 då det var för mycket grundkunskaper jag saknade.

Lycka till och passa på att res runt mycket, det är ett häftigt land att vara i och kan säga att det var bästa året i mitt liv (än så länge). Bara att skriva nån rad i pm eller här i tråden om du har några fler funderingar.
__________________
Senast redigerad av lisong 2019-08-21 kl. 19:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback