Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-10, 12:06
  #1
Medlem
Vi använder oss av ett modem vi fick nyligen av Comhem som heter comhem wifi hub. Jag är lite skeptiskt till säkerheten på den. Då det finns mycket känslig information som ingen annan ska få snoka på. Samt minska risken för att råka ut för bedrägeri om någon skulle hacka sig in och nå känslig information.

Jag läste att man ska köpa en router och köra igenom den som ska vara mycket bättre.
Har vi någon kunnig som kan ge mig råd. Det uppskattas otroligt mycket! Eller kan jag vara lugn med denna pryl av comhem? Googlade lite och fick intryck att det var osäkert därför skapa jag tråden

Ha en fortsätt trevlig helg
__________________
Senast redigerad av Babyspenat 2018-11-10 kl. 12:09.
Citera
2018-11-10, 12:29
  #2
Medlem
MrKleins avatar
Trevlig helg till dig med!

Länk till manualen: https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7...uide_BB216.pdf

Det här är vad jag kan se en så kallad "Default gateway", så du behöver inte köpa en router av den enkla anledningen att det är samma sak. En default gateway är en väg från ditt lokala nätverk (LAN) till internet (WAN), och en router är just en default gateway.

Enheten kommer även med WiFi påslaget som standard och det är lösenordsskyddat med lösenordet som står på en lapp på enheten. Den stödjer även WPS som jag pratar om mer nedan.

Jag kan försäkra dig om att denna enhet är så säker som du behöver ha den, du har ingenting att oroa dig för. Däremot så går den att hacka, och enklaste sättet är genom WPS. WPS är en funktion där du slipper använda lösenord för att ansluta, men du kräver då istället fysisk tillgång till enheten. Detta går att utnyttja genom en attack mot den så kallade PIN-koden tillhörande WPS, och vi kan skydda oss 100% genom att logga in på routern och stänga av WPS. Det är 99% sannolikt att du aldrig använt WPS och aldrig kommer använda, och prestandan påverkas inte övht om den är på eller av. Första steget är alltså att stänga av WPS. Logga in och klicka runt!

Lösenordet är starkt nog, men om du vill kan detta uppdateras till ett eget lösenord. Välj då ett som inte går att gissa, och lägg till ett nummer efteråt. Heter er hund Robin, så kan ni sätta lösenordet till "Batman" (Robins kumpan) och hundens födelsedatum baklänges. Detta duger gott och väl men som sagt så är standardlösenordet bra nog.

Edit: Snabbkurs i lösenord:
Vanliga lösenordet för routers brukar se ut som "Js62ksK70i". Om du ändrar lösenordet till "Batman1000" så hade det tagit en vanlig PC för 5000:- ca 0.5 sekunder att hacka. Om lösenordet var "Batman1000!" så hade denna tid gått från 0.5 sekunder till ett halvår. Om det var "!Batman0001!" så hade en ny istid kommit innan den där datorn hackat lösenordet, och är det "Js62ksK70i" så är det ingen idé.

Om NSAs superdatorer ska hacka lösenordet så går det såklart ännu snabbare, dom kan knäcka extrema lösenord på sekunder. "Bajskorvflashback2000" kan dom knäcka på någon sekund, men lägg till ett enkelt utropstecken mitt i, "Bajskorv!flashback2000" så tar det genast ett antal tiotusentals gånger längre tid - på riktigt.

Bästa lösenorden innehåller små och stora bokstäver med specialtecken och siffror. Om det är svårt att komma ihåg lösenord så hittar man på något enkelt och kort, men skriver det flera gånger. "Comh3M" är sisådär starkt, men "Comh3MComh3MComh3MComh3M" är i princip oknäckbart samtidigt som det är lika enkelt att komma ihåg.
__________________
Senast redigerad av MrKlein 2018-11-10 kl. 12:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback