Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-10, 11:12
  #1
Medlem
Häromdagen låg jag på en väg, en körsträcka som var enfilig med trafik i båda körriktningar, vid sidan av vägen trottoar med otroligt höga kanter. Detta i/strax utanför en mindre stad, 50km/h som hastighetsbegränsning. Inga av och påfarter förutom en rondell en bit fram. Med andra ord: INGEN möjlighet att vika av.
Plötsligt kör en bil upp i arslet på mig och helljusblinkar. Tänker att det är väl en idiot, jag kan inte vika av och det är mötande trafik så hen får vänta. Det är mörkt och ösregnar så ser inte vad det är för bil. Senare vid väglykta ser jag att det är en polis som ligger bakom. Jag funderar på hur jag ska kunna släppa förbi men då det inte går att vika av och det konstant är mötande trafik ser jag ingen möjlighet att hjälpa förrän vid rondellen då jag stannar och släpper före.

Hur är det tänkt att man ska göra i sådana här situationer??
Citera
2018-11-10, 11:20
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Utan blåljus behöver du inte göra något. Bara för att det är en polis betyder det inte att de har rätt att göra hur de vill. Men har de blåljus på ska du göra vad du kan för att släppa förbi dem. Förmodligen vill de att du ska köra upp på kanten och totalkvadda dina fälgar också men det har de inte stöd för i lagen. Du får dessutom inte heller öka farten för då skriver de gärna ut böter.
Citera
2018-11-10, 11:37
  #3
Medlem
Man ska naturligtvis tvärbromsa för den fiktiva älgen som sprang över gatan.
Se till att luta ditt huvud mot nackstödet innan bara så du slipper få whiplash när polisbilen brakar in i dig.

Eller sakta ner till 30 km/h eftersom du trodde det var fel på din bil som bilen bakom försökte uppmärksamma dig på med allt helljusblinkande.
Citera
2018-11-10, 11:45
  #4
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det är tänkt att du ska fortsätta följa trafikreglerna, dvs fortsätta köra på körbanan och inte överskrida den föreskrivna maxhastigheten.
Citera
2018-11-10, 12:16
  #5
Avstängd
MrMadoffs avatar
Du ska hålla rådande hastighetsbegränsning och gärna ge snabb högerblink när det fär fritt fram att köra om utan möte som väntar framöver, du gör allt detta för att hjälpa omkörning då det kan va svårt för han att se under rådande omständigheter (regn osv)
Citera
2018-11-10, 12:26
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om du saktar in så blir det enklare för polisen att köra om dig. Det är så de tänker. Förstår inte vad som skulle vara så komplicerat med det?
Citera
2018-11-10, 12:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebmar
vid sidan av vägen trottoar med otroligt höga kanter. Detta i/strax utanför en mindre stad, 50km/h som hastighetsbegränsning. Inga av och påfarter förutom en rondell en bit fram. Med andra ord: INGEN möjlighet att vika av.
Plötsligt kör en bil upp i arslet på mig och helljusblinkar. Tänker att det är väl en idiot, jag kan inte vika av och det är mötande trafik så hen får vänta. Det är mörkt och ösregnar så ser inte vad det är för bil. Senare vid väglykta ser jag att det är en polis som ligger bakom. Jag funderar på hur jag ska kunna släppa förbi men då det inte går att vika av och det konstant är mötande trafik ser jag ingen möjlighet att hjälpa förrän vid rondellen då jag stannar och släpper före.

Hur är det tänkt att man ska göra i sådana här situationer??

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om du saktar in så blir det enklare för polisen att köra om dig. Det är så de tänker. Förstår inte vad som skulle vara så komplicerat med det?

I scenariot som TS beskriver, så hade en sänkning av farten hindrat polisen ytterligare. Att hålla sig vid absoluta hastighetsbegränsningen till att en möjlighet för omkörning hade visat sig hade varit det optimala i situationen.

Fast utan blåljus har man inga skyldigheter att behjälpa någon att ta sig fram fortare än andra.
Citera
2018-11-10, 12:37
  #8
Medlem
Det har skrivits om detta i media tidigare. Det var en bilist som gasade på för att underlätta för polisen och som tack för det fick han böter. Rådet är att följa trafikreglerna eftersom myndigheterna vill ha det på detta sätt.
Citera
2018-11-10, 16:33
  #9
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Det har skrivits om detta i media tidigare. Det var en bilist som gasade på för att underlätta för polisen och som tack för det fick han böter. Rådet är att följa trafikreglerna eftersom myndigheterna vill ha det på detta sätt.
I vissa fall har det låtit på några förare som att det varit frågan om att polisen har hetsat de att köra för fort. Sen kan man ju diskutera hur rätt eller fel det är att man överskrider hastigheten i sådana situationer (man kan ju tro det är någon som är nödställd bakom eller så vill man bara inte vara en stoppkloss som är ivägen).
Citera
2018-11-10, 18:02
  #10
Medlem
Som flera redan skrivit så kan polisen inte ”kräva” att du ska bryta mot trafikregler, för att kunna det måste de antingen ha blåljus eller stå och aktivt dirigera dig.

De som åkt dit för fortkörningsböter när de ökat farten över gällande med blåljus efter sig, har oftast undlåtit sig att lämna vägen fri (köra åt sidan) vid första bästa tillfälle.

Själv låg jag en gång i svarta natten och lunkade i 90 på 90väg med min gamla Ford Sierra 2,9i -89 på tvåfiligt som strax skulle gå ihop till enfiliga en sträcka innan ny tvåfilig. Upptäckte plötsligt blåljus i backspegeln som närmade sig fort, så fort att de blev tvungna att bromsa in rejält hårt bakom mig, såg hur deras strålkastare dippade ner ordentligt. Tänkte, vad fan, jag är ju ivägen och klev på fullt på femman och den gamle Sierran satte ner rumpan och brölade iväg som en halvgalen älgtjur genom natten. Såg hur bilen bakom lyfte nosen när de klev på gasen igen, lysena gick uppåt, men de tappade rejält då jag lät bilen gå nästan till varvstopp på femman vilken är ca 240kmh, då var den enfiliga sträckan på ca 800-1000m strax slut och blåljusen bakom var låååååångt efter.... Jag släppte på gasen och gjorde en bestämd inbromsning ner till 90 igen och inväntade ambulansen som jag trodde låg bakom. Den närmade sig nu snabbt och svischade om i rejäl fart. Men det var en polisbil i full mundering och hjärtat stannade men innan jag hann tänka mer så blinkade de höger/vänster som tack fär hjälpen och susade vidare...... Jodå, nog blev jag lite skärrad allt när jag i såg att bilen som kom ikapp var en polisbil, som jag fläskade ifrån och toppade runt 240 innan jag saktade ner.....
Citera
2018-11-11, 12:58
  #11
Medlem
En här i stan som fick ambulansen bakom sig. Enfiligt med vajerräcke. Han gasade på som fan tills det blev tvåfiligt. Tog då ned farten igen och ambulansen passerade. Låg dock en polis mc bakom ambulansen som stannade han och gav han böter.

Du får aldrig bryta mot någon trafikregel även om de har blåljus.
Citera
2018-11-11, 13:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reedValveFlash
Det har skrivits om detta i media tidigare. Det var en bilist som gasade på för att underlätta för polisen och som tack för det fick han böter. Rådet är att följa trafikreglerna eftersom myndigheterna vill ha det på detta sätt.

Är det samma fall som när en ambulans ville ha fri väg och personbilen framför gasade på utav bara helvete?
Det visade sig att personen hade haft över 100 tillfällen att gå in snabbt till höger o släppa förbi ambulansen
Blev rättegång o grejor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback