Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-10, 12:47
  #13
Medlem
Jag håller med.

Ibland har till och med jag svårt att höra vad de säger och då har jag extremt bra hörsel.

Tänk då hur de äldre som hör sämre har det .... tydligast på SVT tycker jag.

Mvh AV
Citera
2018-11-10, 13:06
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag har haft den här frågan obesvarad länge.

Kollar man på filmer från 50 talet, 60 talet eller egentligen vad som helst innan 2000 talet så märker man en tydlig skillnad i hur otroligt duktiga de är på artikulera. Det går att höra varenda ord och ton som skådespelaren yttrar.

Kollar man på filmer idag så är det nästan omöjligt att höra vad de säger, de flamsar med orden och är så dåliga på artikulera att jag hör inte vad de säger.

Kollar nästan alltid med undertexter på Svenska filmer på grund av detta.

Någon som har svar på det här?


Uppmuntrande att någon annan faktiskt har observerat samma fenomen.
Personligen tror jag att det är ett direkt resultat av det generella förfall av nutida produktioner rent allmänt, såsom att skådespeleri generellt har blivit betydligt sämre och, på något vis, även mer dekadent. Det har slagit mig flera gånger de senare åren att nutidens skådespelare - av någon anledning främst de kvinnliga, alltså skådespelerskorna - helt enkelt inte längre kan agera och de är i regel också är extremt ocharmiga på duken jämfört med forna tiders aktriser. Tag produktionerna från de senaste sisådär två decennierna från både den svartvita eran, 70-talet och fram till så sent som tidigare 90-tal och jämför dessa med de nutida; det är en helt annan nivå. Det är inte direkt Greta Garbo, Ingrid Bergman eller karen Black vi talar om.

Kort sagt är jag övertygad att alla typer av försämringar av nutida produktioner, inklusive det otydliga "mumlandet" av många karaktärer, är en direkt följd av en ny och sämre generation av producenter och regissörer med en helt annan agenda än de forna filmskaparnas.

Jag rekommenderar som lösning att bojkotta majoriteten moderna produktioner, med ett och annat undantag, och enbart se film från tidigare 90-tal tillbaka till och med den gamla svartvita tiden. Detta sänder även ett budskap till nutida producenter om fler slutar konsumera deras moderna alster.
__________________
Senast redigerad av Genderbender 2018-11-10 kl. 13:12.
Citera
2018-11-10, 14:22
  #15
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag har haft den här frågan obesvarad länge.

Kollar man på filmer från 50 talet, 60 talet eller egentligen vad som helst innan 2000 talet så märker man en tydlig skillnad i hur otroligt duktiga de är på artikulera. Det går att höra varenda ord och ton som skådespelaren yttrar.

Kollar man på filmer idag så är det nästan omöjligt att höra vad de säger, de flamsar med orden och är så dåliga på artikulera att jag hör inte vad de säger.

Kollar nästan alltid med undertexter på Svenska filmer på grund av detta.

Någon som har svar på det här?
Det kan bero på att det sceniska, skådespelsmässiga idealet är att mumla fram replikerna. "Prata som om man hade en slips i munnen." För att det ska vara "naturligt".

Jfr. det tidigare, klassiska Dramatenidealet då man talade väldigt tydligt. "Teater," javisst, men nog f-n hörde man vad som sas. På scen och i film.

Sedan kom 60-talet och Keve Hjelm och progg och allt blev en sluddrig gröt. Man skulle "snacka," inte "tala". Gatusnack och jargong blev det nya idealet.

My two cents.
Citera
2018-11-10, 16:26
  #16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är inget nytt problem. Jag har svårt för filmer om de saknar undertexter. Jag fattar bara hälften vad som mumlas fram.

Det gäller dock inte bara svenska filmer.
Citera
2018-11-12, 11:10
  #17
Medlem
Stenad-af-Ograss avatar
Stellan Skarsgårds engelska uttal blir bara sämre och sämre för varje film man ser han med, borde väl gå åt andra hållet?
Citera
2024-02-03, 21:46
  #18
Medlem
sxephils avatar
Jag tycker snarare svenska skådespelare överartikulerar allt och därför låter som de står i Dramaten när de ska spela någon smärtsam scen i film. Att överartikulera är viktigt i teater, inte film.

Därför är svenska skådespelare aldrig trovärdiga när de spelar på svenska.
Citera
2024-02-04, 14:01
  #19
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Det gäller inte bara skådespelare utan en jäkla massa annat löst folk också.
Ja, för var hittar man sångare idag som kan artikulera lika väl som Zarah Leander, Brita Borg och Frank Sinatra gjorde?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback