Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-12, 16:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kan väl inte ligga särskilt mycket säkerhet i det, vad kan egentligen hända mellan kontrollen vid gaten och flygplanets dörr? Eller sitter någon uppe vid gaten och viskar "Nisse på 7B på väg" och de i flyget kollar så att ingen ej uppropad kommer ombord? Borde väl räcka att man räknar efter "boarding completed"?
Men visst, skulle en obehörig komma ombord och sedan upptäckas innan avgång så finns det en teoretisk risk att ett olämpligt föremål har lämnats ombord.
Asså jag bara återger mina funderingar, då jag tänkt på det varje gång det händer, allt som oftast dessutom. Ska börja lägga på minnet om olika bolag gör olika.
Tänker mej att cabin crew är ett team och gaten är ett annat team. Rent teoretiskt skulle någon i en stressad situation kunna slinka igenom gaten ner på rampen, alternativt på bussen, utan att fått sitt boardinkort scannat. Då slinker inte hen ombord iaf, om cabin crew kollar igen. Så visst blir säkerheten högre?
Citera
2018-11-12, 16:32
  #14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Asså jag bara återger mina funderingar, då jag tänkt på det varje gång det händer, allt som oftast dessutom. Ska börja lägga på minnet om olika bolag gör olika.
Tänker mej att cabin crew är ett team och gaten är ett annat team. Rent teoretiskt skulle någon i en stressad situation kunna slinka igenom gaten ner på rampen, alternativt på bussen, utan att fått sitt boardinkort scannat. Då slinker inte hen ombord iaf, om cabin crew kollar igen. Så visst blir säkerheten högre?
Jo, ökat avstånd (buss/promenad) mellan gate och flygplan ökar väl risken lite. Samtidigt så tittar de väl bara ganska snabbt (rätt logga, kanske rätt flightnr) på kortet ombord, så det kommer nog inne stoppa en angripare som tänkt igenom situationen. Och räknar man passagerarna efteråt (vilket väl görs?) så borde inkräktare upptäckas.
Frågan är väl hur vanligt det är att räkningen inte stämmer (då måste man i värsta fall kontrollera samtliga ombord, vilket tar lång tid) och hur mycket längre tid boardingen tar (vid varje flyg) om alla ska kollas då.
Citera
2018-11-12, 16:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, ökat avstånd (buss/promenad) mellan gate och flygplan ökar väl risken lite. Samtidigt så tittar de väl bara ganska snabbt (rätt logga, kanske rätt flightnr) på kortet ombord, så det kommer nog inne stoppa en angripare som tänkt igenom situationen. Och räknar man passagerarna efteråt (vilket väl görs?) så borde inkräktare upptäckas.
Frågan är väl hur vanligt det är att räkningen inte stämmer (då måste man i värsta fall kontrollera samtliga ombord, vilket tar lång tid) och hur mycket längre tid boardingen tar (vid varje flyg) om alla ska kollas då.
Intressant! Ska fråga en FA jag känner flyktigt. Det är alltså Service Vs. Säkerhet. Kanske en kombo, och en möjlighet för FA att göra en liten koll på statusen på sin pax naturligtvis...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2992227

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback