Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-10, 01:47
  #1
Medlem
Jag genomlevde precis värsta chocken när jag kollade på priserna för apples egna tangentbord och mus. Närmare 2 000 kronor för de båda tillsammans! Det känns lite...vrickat.

Så jag tänkte att jag kanske inte behöver vara helt och hållet trogen företaget när det gäller dessa små assosiarer och köpa någonting annat som dock fungerar bra med äppeltangenten och andra klassiska apple-tricks!
Har ni något att rekomendera?
Trådlöst, gärna bluetooth!

Mvh
Citera
2018-11-10, 01:56
  #2
Medlem
Jaroskuths avatar
Beror ju på vad man vill ha. Vill du ha kvalitet så kostar det en bit. Bara mitt tangentbord kostade närmare 2000 och musen runt 1000-lappen.

Det finns säkert någon tangentbord + mus-combo under 500-lappen. Men frågan är om du vill ha det, det är verkligen en stor skillnad mellan olika tangentbord och möss. Sedan är mycket personlig preferens också.

Hade dock inte lagt 2k på tangentbord och mus ifrån apple, de suger, överprisat skit helt enkelt som är dessutom väldigt obekväma om man inte har väldigt feminina händer vilket är de som apple iofs riktar sina produkter till. Dvs teknikhandikappade med feminina drag.

Vet inte ens vilken budget du har.
Citera
2018-11-10, 11:29
  #3
Medlem
Jag använder själv föregångaren till Apple's Magic Keyboard, lilla modellen utan numerisk del. Fantastisk skönt att använda, förutom att det är snyggt ihop med andra Apple-prylar. Vill minnas att det kostade runt 700 kronor, nya Magic Keyboard kostar nästan 1200, då börjar det kännas mycket.

Å andra sidan kan du använda "vilket tangentbord som helst", men är det inte anpassat för Mac så blir en del tangenter lite konstiga. Kolla in på Dustin och Macoteket och se vad de har att erbjuda.

Och Jaroskuth: Nej, jag har inte små feminina händer, snarare skogshuggarvarianten, och de passar perfekt på Apple's tangentbord.
Citera
2018-11-11, 14:49
  #4
Medlem
Tack för svaren oavsett mans eller kvinnohänder

Jag ska mest ha datorn med tangentbord för musikproduktion och att skriva samt lite bildbehandling någongång då och då, samt vanlig internetanvändning.

Tänkte just att det gärna ska vara behagligt och samtidigt passa bra till mac-kommandon. Skulle ett tangentbord i 500-klassen vara tillräckligt bra?
Citera
2018-11-11, 15:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LevaIharmoni
Skulle ett tangentbord i 500-klassen vara tillräckligt bra?

Det är omöjligt att svara på den frågan. Det finns inget strikt samband mellan pris, skrivkänsla och kvalitet. Det bästa är att åka runt till några butiker, Elgiganten, MediaMarkt och kanske någon riktig Mac-butik och prova hur tangentborden känns. Eller tränga dig in hos alla dina kompisar och se och känna på vad de har. Kanske kommer det något riktigt bra förslag här i tråden också.
Citera
2018-11-11, 18:50
  #6
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LevaIharmoni
Jag genomlevde precis värsta chocken när jag kollade på priserna för apples egna tangentbord och mus. Närmare 2 000 kronor för de båda tillsammans! Det känns lite...vrickat.

Så jag tänkte att jag kanske inte behöver vara helt och hållet trogen företaget när det gäller dessa små assosiarer och köpa någonting annat som dock fungerar bra med äppeltangenten och andra klassiska apple-tricks!
Har ni något att rekomendera?
Trådlöst, gärna bluetooth!

Mvh

"Kära bullen!
Jag har köpt en designerdator till överpris och ser till min förskräckelse att även tillbehören till designdatorn till överpris är... för dyra...!"

Detta är apples "magic" tangentbord med Svensk layout.
https://imgur.com/a/2tDSWFL

Det kostar 1000 kronor.

Microsoft gör en copypaste med windowstangenter för 800.
https://www.netonnet.se/art/dator/da...7/?siteType=2#

200 kronor hit eller dit spelar dock nästan ingen roll.

Här är ett från deltaco för 200.
https://imgur.com/a/lnzZqga

https://www.inet.se/produkt/8906766/deltaco-tb-631-mini

Det som skiljer dem åt layout mässigt är är att designertangentbordet har en aluminiumplatta runt tangenterna och vilken ordning som funktion och super tangenterna har. Lär om eller gå loss på det med tippex och spritpenna.

Skall du däremot ha ett mekaniskt tangentbord med bra taktil feedback så är de inte gratis, å andra sidan säljer inte Apple något sådant öht.

Sånt här t.ex.
https://www.dustinhome.se/product/50...one?ssel=false

Känner inte till något trådlöst mekaniskt tangentbord, men ändå.
Rent tekniskt kostar det med att göra ett tangentbord med mekaniska brytare.
Citera
2018-11-12, 03:41
  #7
Medlem
BugsyFloyds avatar
Hursom hamnar du på runt 500-800kr för ett bra trådlöst tangentbord med upplysta tangenter. Mus kan du hitta bra runt 5-600kr.
Citera
2018-11-13, 19:54
  #8
Medlem
Tack för tipsen!
Det blev deras egna trots allt och detta inlägg är åtminstone ett bevis på att det i alla fall både går att skriva på tangentbordet och klicka med musen...
Citera
2018-11-13, 21:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaroskuth
Beror ju på vad man vill ha. Vill du ha kvalitet så kostar det en bit. Bara mitt tangentbord kostade närmare 2000 och musen runt 1000-lappen.

Det finns säkert någon tangentbord + mus-combo under 500-lappen. Men frågan är om du vill ha det, det är verkligen en stor skillnad mellan olika tangentbord och möss. Sedan är mycket personlig preferens också.

Hade dock inte lagt 2k på tangentbord och mus ifrån apple, de suger, överprisat skit helt enkelt som är dessutom väldigt obekväma om man inte har väldigt feminina händer vilket är de som apple iofs riktar sina produkter till. Dvs teknikhandikappade med feminina drag.

Vet inte ens vilken budget du har.
Är inte det konstigt att musar kostar dyrare än tangentbord?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback