Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-13, 21:39
  #145
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är imponerande att få till det alls ja, men att få det att funka så bra att det är vettigt att använda, nja, går inte.
Där har du en poäng. Om man tänker på de tekniska framsteg som gjorts sedan 1952 (då Autronic Eye introducerades) är inte funktionen på automatiskt helljus imponerande idag. Generellt verkar man dras med liknande problem nu som då.
Citera
2018-11-15, 18:16
  #146
Medlem
copes avatar
Hur tänkte TS nu? Om det är mörkt med minst två ljus pekande mot mig så är chansen att jag skulle se märke/modell mycket liten. Ännu mindre då att veta om pappskallen är en ren idiot som litar 100% på sina automatiska finesser eller om personen bara glömt blända av.

Blir jag bländad så blir jag och då signalerar jag det.
Citera
2019-07-23, 19:34
  #147
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Men jänkare gör inte bra grejer, dom gör grejer som dom ska kunna lista när dom prackar på en stackare en bil. Det ska till att ett riktigt premium-märke som Merca, BMW eller Audi tar tag i det och utvecklar det ett tag för att det ska funka bra.

Trodde jag kunde lita på att helljusassistans funkade som tänkt i den nästan nya Audi Q5 jag haft i ett par år utan att jag märkt något missnöje från medtrafikanter. Men så en natt i juni i år på E4 i norra Sverige. Plötsligt stannar tradaren framför mig på en enkelfilig sträcka. Efter någon minut kommer han snabbt gående mot min bii (iförd endast shorts) och börjar halvt blindgalen skrika okvädnings ord o att jag bländat honom, och då hade jag endast legat bakom en kort stund.

Förstår att man kan bli irriterad av sådant men en saftig överreaktion får man nog säga att det var. Som proffschaffis måste man nog lära sig stå ut med misstag av privatbilister annars blir det nog överslag ganska snabbt. Misstänker att denna chaffis intagit något preparat och/lr varit vaken för länge i streck. Uppenbart var iaf att han inte gillade s.k helljusassistansfunktion som jag trodde fungerade så att bländningstisk inte skulle kunna uppstå, uppenbarligen icke så.
Citera
2019-07-23, 19:41
  #148
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
https://youtu.be/qqgcnXtCPPk

https://youtu.be/nHR-0Z_k73M

Så då är denna finess i bilarna jag äger bara skit då eller ??

Bara betacucks som är så lata och så söliga så dom tror att deras reaktionsförmåga och förmåga att bedöma ljus är lika bra som en teknik som inte ens har lämnat förlossningssalen.

Jag skiter fullständigt i vad du kör, blir jag bländad så kommer du att märka av det.
Citera
2019-07-23, 19:48
  #149
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Trodde jag kunde lita på att helljusassistans funkade som tänkt i den nästan nya Audi Q5 jag haft i ett par år utan att jag märkt något missnöje från medtrafikanter. Men så en natt i juni i år på E4 i norra Sverige. Plötsligt stannar tradaren framför mig på en enkelfilig sträcka. Efter någon minut kommer han snabbt gående mot min bii (iförd endast shorts) och börjar halvt blindgalen skrika okvädnings ord o att jag bländat honom, och då hade jag endast legat bakom en kort stund.

Förstår att man kan bli irriterad av sådant men en saftig överreaktion får man nog säga att det var. Som proffschaffis måste man nog lära sig stå ut med misstag av privatbilister annars blir det nog överslag ganska snabbt. Misstänker att denna chaffis intagit något preparat och/lr varit vaken för länge i streck. Uppenbart var iaf att han inte gillade s.k helljusassistansfunktion som jag trodde fungerade så att bländningstisk inte skulle kunna uppstå, uppenbarligen icke så.

"Kraftig överreaktion"

1. När man blir bländad så förstörs ens nattsyn, vilket kan betyda att man klipper en älg i 120km/h tex.

2. Att du är så lat så du tror att någon satans usel uppfinning fungerar bättre än din egna förmåga att blända av så har du inget i en bil att göra.

Sund att du inte fick en omgång av honom, då hade du kanske lyssnat på honom?
Citera
2019-07-23, 20:48
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Trodde jag kunde lita på att helljusassistans funkade som tänkt i den nästan nya Audi Q5 jag haft i ett par år utan att jag märkt något missnöje från medtrafikanter. Men så en natt i juni i år på E4 i norra Sverige. Plötsligt stannar tradaren framför mig på en enkelfilig sträcka. Efter någon minut kommer han snabbt gående mot min bii (iförd endast shorts) och börjar halvt blindgalen skrika okvädnings ord o att jag bländat honom, och då hade jag endast legat bakom en kort stund.

Förstår att man kan bli irriterad av sådant men en saftig överreaktion får man nog säga att det var. Som proffschaffis måste man nog lära sig stå ut med misstag av privatbilister annars blir det nog överslag ganska snabbt. Misstänker att denna chaffis intagit något preparat och/lr varit vaken för länge i streck. Uppenbart var iaf att han inte gillade s.k helljusassistansfunktion som jag trodde fungerade så att bländningstisk inte skulle kunna uppstå, uppenbarligen icke så.

Svårt att tro på detta, det är ljust på natten i norrrs Sverige i juni, man blir inte speciellt bländad. Troll
Citera
2019-07-23, 22:17
  #151
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Svårt att tro på detta, det är ljust på natten i norrrs Sverige i juni, man blir inte speciellt bländad. Troll
Hur ljust det är beror givetvis var i norra Sverige man befinner sig och och när i juni och hur dags på dygnet. Vad jag minns var det i början på juni ungefär midnatt och ungefär några mil innan Sundsvall. Du har däremot rätt i att det inte var överdrivet mörkt, men hände gjorde det hur som.
Citera
2019-07-23, 22:30
  #152
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
Det är inte nått speciellt nytt system.. Oldsmobile och Cadillac hade det redan 1952

https://www.popularmechanics.com/car...mmer-16301766/
Citera
2019-07-23, 22:37
  #153
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
"Kraftig överreaktion"

1. När man blir bländad så förstörs ens nattsyn, vilket kan betyda att man klipper en älg i 120km/h tex.

2. Att du är så lat så du tror att någon satans usel uppfinning fungerar bättre än din egna förmåga att blända av så har du inget i en bil att göra.

Sund att du inte fick en omgång av honom, då hade du kanske lyssnat på honom?

Är du själv yrkeschaffis kanske, lr wannabe?

Ja, det vore ju väldigt smart o civiliserat att trafikanter ska börja slåss med varandra då man blir störd på varandras beteende. Sedan har jag faktiskt yrkeschaufförer som lite hjältar o förebilder när det gäller vägbeteende och även om jag tycker att han överreagerade så lyssnade jag givetvis på vad han sa (iaf i kärnfrågan) och litar nu mindre på assistansfunktionen som används mer restriktivt. Vi kan således konstatera att inte ens premiummärken lyckats få till en vettig helljusassistansfunktion

Punkt två kan man ju koppla till det här med de kommande självkörande bilarna, kommer någon någonsin lita på att bilen fixar det själv, med livet som insats.
Citera
2019-07-24, 13:08
  #154
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag pendlar långt varje dag och jag blir bländad minst en gång om dagen under vinterhalvåret av bilar som ska blända av automatiskt. Det fungerar inte fullt ut och det borde kålhuvudet bakom ratten fatta.

Jag blev däremot imponerad i våras. En XC90 (såg det ut som) låg bakom mig med helljus på. Jag blev inte det minsta bländad men skogen på båda sidor var upplyst som på dagen. Mycket bekvämt och tacksamt. Det fungerade även i kurvor och när vi fick möte försvann hans vänstra ljus helt.

Men i kurvor i backe när man möter dessa, hör det som sagt nästan till vanligheterna att man blir bländad en kort stund, och det räcker ju för att man inte ska se ett skit sen.
Citera
2019-07-24, 18:42
  #155
Medlem
orvarens avatar
Hur svårt är det att blända av?

Man bländar av INNAN man bländar mötande trafik.

Detta funkar tyvärr så sällan,så jag glömmer nästan att blända av när det sker!🙂

Av den anledningen har jag slutat att blända av först!
Inte förrens mötande bländar av,så gör jag det och Jo! Det har hänt att jag mött likasinnade och då blir det tillslut en glad vink,precis när vi möts!😄

Så vill man inte bli bländad,blända av bara!!👍
Citera
2019-07-30, 00:20
  #156
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Har tre extraljus på min bil, vanliga Hella 3003 med 100 watts glödlampor. Ibland när man kommer runt ett krön eller kurva så händer det att mötande bilars ljus drunknar i mitt ljus och jag inte ser att jag får ett möte förrens jag ser den andra bilens strålkastare. Bländar då av omedelbart och mötande gör detsamma. Men efter någon sekund eller två så drar mötande på helljuset. Jag tänder mitt igen en kort sekund och mötande bländar av. Sen upprepar det sig igen till vi är rätt så nära. Detta är något som jag upplever nästan varje gång jag kör natt, ibland flera gånger. Misstänker starkt att det är på grund av helljusautomatik som det blir så här.

Mötande bilar borde ju reagera och ställa om sin känslighet eller blända av manuellt. Men inte då. Dom verkar gilla att bli bländade. Mina extraljus lyser kanske 3-400 meter. Bländar rejält på åtminstone dubbla avståndet. Jag tycker inte det är kul att åka runt och blända folk men blir grining när mötande måste dra på sitt helljus igen. Snart så sätter jag fan på xenonextraljus bara för jag är så Jävla trött på folk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback