Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 20:44
  #1
Medlem
dumbuks avatar
Hej,

Någon kunnig som vet hur länge man kan driva en led belysning på 174lm med 6x AA batterier?

Är helt borta i att försöka lösa dilemmat..

Tacksam för svar då jag sitter på ett par sånna och undrar om det var ett dåligt köp då batterier kan bli dyra i längden..
Citera
2018-11-09, 21:05
  #2
Medlem
Måste man inte ha minst 12 volt till led?
Citera
2018-11-09, 21:06
  #3
Medlem
Beror på vilken generation av led det handlar om. Äldre led är törstigare än nya osv.

Har du länk till den belysning du vill driva med batterier?
Citera
2018-11-09, 21:28
  #4
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Beror på vilken generation av led det handlar om. Äldre led är törstigare än nya osv.

Har du länk till den belysning du vill driva med batterier?

https://www.bauhaus.se/skapbelysning...e-300-vit.html
Citera
2018-11-09, 21:28
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glesbygdslover
Måste man inte ha minst 12 volt till led?
Jag har leds som drivs med 230V, jag har leds som driver med 3V...beror på design och drivare vilken spänning som behövs.


Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Är helt borta i att försöka lösa dilemmat..
Jaha hur tänkte du vi skulle kunna göra nåt? du har inte specificerat hur lysdioden ska drivas, effektförluster, hur mycket energi batterierna innehåller etcetera

Bara en sån sak som drivningen av en lysdiod spelar stor roll, enklaste är att bara använda en resistor för att bränna bort överskottsenergi som värme vilket ger hög elförbrukning, mer avancerat är ex: pwm som kan ha en elförbrukning som är avsevärt mycket lägre.

Batterityp spelar stor roll, ett alkaliskt batteri kan innehålla uppåt 4 gånger mer energi än ett brunstensbatteri, även laddningsbara kan det skilja mycket.

174lm anger hur mycket ljus lysdioden avger lm=lumen, även här skiljer det mycket i energibehovet beroende på vilken sorts lysdiod det är och tillvkerare.
Citera
2018-11-09, 21:47
  #6
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag har leds som drivs med 230V, jag har leds som driver med 3V...beror på design och drivare vilken spänning som behövs.


Jaha hur tänkte du vi skulle kunna göra nåt? du har inte specificerat hur lysdioden ska drivas, effektförluster, hur mycket energi batterierna innehåller etcetera

Bara en sån sak som drivningen av en lysdiod spelar stor roll, enklaste är att bara använda en resistor för att bränna bort överskottsenergi som värme vilket ger hög elförbrukning, mer avancerat är ex: pwm som kan ha en elförbrukning som är avsevärt mycket lägre.

Batterityp spelar stor roll, ett alkaliskt batteri kan innehålla uppåt 4 gånger mer energi än ett brunstensbatteri, även laddningsbara kan det skilja mycket.

174lm anger hur mycket ljus lysdioden avger lm=lumen, även här skiljer det mycket i energibehovet beroende på vilken sorts lysdiod det är och tillvkerare.

Du får ursäkta mitt okunskap, har länkat led lampan hoppas det klargör lite bättre.

Tack.
Citera
2018-11-09, 22:58
  #7
Medlem
Enl. data drar lampan 2.9W. Spänningen är 9V. Om vi förutsätter att varje batteri klarar 2000 mAh (2.0Ah) och är på 1.5V (6x ger då 9V), Så får vi med (P=U*I, I=P/U): at lampan drar 2.9/9 => 0.32A. Drifttiden blir då 2.0/0.32 => 6.25 timmar. Med lite förluster här och där kanske du kommer upp till 4-5 timmar.

Edit: men verkar vara lite fel i datat på websidan: tror spänningen skall vara 6V (4x AA). Då blir det 2.9/6. och drifttid runt 4 timmar (max). Kanske man kann köra lampan med batterieliminator?
__________________
Senast redigerad av HeiligeMakkaroni 2018-11-09 kl. 23:02.
Citera
2018-11-09, 23:03
  #8
Medlem
tjockballes avatar
Kan du inte bara koppla upp och se?

Är detta vad du har?
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...-2-pack-p64441
Citera
2018-11-09, 23:05
  #9
Medlem
tjockballes avatar
OK, såg inte att du hade postat data på lampan.
Citera
2018-11-09, 23:30
  #10
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeiligeMakkaroni
Enl. data drar lampan 2.9W. Spänningen är 9V. Om vi förutsätter att varje batteri klarar 2000 mAh (2.0Ah) och är på 1.5V (6x ger då 9V), Så får vi med (P=U*I, I=P/U): at lampan drar 2.9/9 => 0.32A. Drifttiden blir då 2.0/0.32 => 6.25 timmar. Med lite förluster här och där kanske du kommer upp till 4-5 timmar.

Edit: men verkar vara lite fel i datat på websidan: tror spänningen skall vara 6V (4x AA). Då blir det 2.9/6. och drifttid runt 4 timmar (max). Kanske man kann köra lampan med batterieliminator?

Tror det står fel där, det är 6x AA
Samma lampa finns på flera sidor där kan man se, märkligt.

Så 4h är vad jag kan räkna med?
Är laddbara batterier kraftfullare?
Citera
2018-11-10, 09:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
...
Så 4h är vad jag kan räkna med?
Är laddbara batterier kraftfullare?

NiMh kan man få med runt 2700 mAh. Dvs du får väl ytterligare 2-3 timmar. de är på 1.2V så du
får bara ihop 7.2V. Inte säkert lampan lyser stark nog då (om överhuvudtaget). Du får prova. Om den lyser drar den nog mindre ström så du får nog en timme till. Summasumarum: 8-9 timmar med NiMh.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback