Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-11-12, 10:30
  #85
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Blev lite chockad när jag hörde från tjejen att män är med i förlossningsrummen. Jag trodde man satt kvar utanför och läkaren kom ut och berättade hur förlossningen gick och man går in och ser hustrun ligga med barnet omlindad i en filt.

När ändrades det här? Jag tänkte det kunde vara trevligt och sitta med ett glas whisky i väntrummet och ivrigt vänta på ett barn.

Hur gjorde ni?

Är du från ett stenåldersland ? Detta har varit vanligt från tidigt 70-tal ungefär. Männen i Sverige tål att se blod och det kan vara sexigt att se kvinnor skrika av födslovärkar och se sitt barn komma ut i friheten.
Sedan många år tillbaka så låter man oftast männen klippa av navelsträngen mellan barn och moderkaka och även vara med då efterbörden kommer ut. (man synar placentan på ev avvikelser och kan se om barnet kan ha ev problem).

Så javisst.. Jag har 4st med 2 olika kvinnor.. och jag har varit med vid samtliga födslar och även en kejsarsnittsfödsel av min yngsta son.

Skulle aldrig missa detta .. Du kan ju alltid smuggla in en flaska whiskey.. cigarren får du vänta med..
Du kan ju dessutom dra det gamla skämtet då de syr ihop din kvinnas fitta att de skall ta några extra stygn..
Citera
2018-11-13, 11:01
  #86
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roligarobert89
Tänk om tjejen inte ens vill? Jag är tjej och skulle aldrig vilja ha med någon mer än behörig personal om jag hade behövt genomlida något så vidrigt som att trycka ut en bebis genom min stackars vagina.

Dessutom, varför skulle någon ens vilja vara med på något så äckligt? Barnet är ju täckt i äckligt fittslem och skit när det trycks ut. Det är väl bättre att få se det först när det är tvättat och ”klart”. Vad spelar några timmar hit och dit för roll? Förlåt men jag tycker det är så oerhört megatöntigt att mannen ska vara med i rummet. Lol

Jag tänkte lite som du jag födde mott första barn, alltså kände mig besvärad av tanken på att ska jag ligga där och ha ont och så ska killen sitta och titta på mig?! Fan vad förnedrande...

Men man ska komma ihåg att förlossningar kan ta lång tid (mer än 20 h) och då är det skönt att inte vara ensam. Personalen är bara där ibland.

Dessutom är det inte så att barn är kladdiga och äckliga när de kommer ut. Kanske vanligare om de föds med kejsarsnitt iofs.
Citera
2018-11-13, 12:59
  #87
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuvhedern
Jag tänkte lite som du jag födde mott första barn, alltså kände mig besvärad av tanken på att ska jag ligga där och ha ont och så ska killen sitta och titta på mig?! Fan vad förnedrande...

Men man ska komma ihåg att förlossningar kan ta lång tid (mer än 20 h) och då är det skönt att inte vara ensam. Personalen är bara där ibland.

Dessutom är det inte så att barn är kladdiga och äckliga när de kommer ut. Kanske vanligare om de föds med kejsarsnitt iofs.
Har killen redan gjort dig med barn så har han garanterat sett sig mätt på vad som finns att se.
Citera
2018-11-13, 17:39
  #88
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Där ser man, jag visste inte att det fanns en light-version av kejsarsnitt.
Min fru har tre kotor med kompressionsfrakturer efter en bilolycka. För att inte förvärra hennes skador tyckte läkarna att detta var bäst.

Haha, ja det kanske kan kallas light-version. Det jag menar är att vid planerade kejsarsnitt får mamman ryggmärgsbedövning istället för att sövas. Allt går lugnt till och mamman är vaken. Om något går fel under förlossningen och det blir ett akut kejsarsnitt så hinner man inte hålla på med sådant, barnet måste ut på momangen och då sövs mamman.

Planerade kejsarsnitt kan ju vara som i ditt fall när man gör det för att man tror att mamman inte klarar en vanlig förlossning, om barnet ligger fel, eller någon annan anledning som man vet om i god tid.
Citera
2018-11-13, 19:25
  #89
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Inte enligt lagen. Det beror helt och hållet på dig och din partner. Finns ju såna som gjort slut innan födseln också. Andra vill hellre ha mamma eller kompis med (då ska man själv göra slut).

Har mer med besvikelse att göra. Vill inte ha något vanskapt barn.
Citera
2018-11-14, 16:08
  #90
Medlem
Min man var med mer än en gg i rummet och skulle inte vilja ha det på nått annat sätt
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback