Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 18:39
  #1
Medlem
Dansflugans avatar
Hej!
Jag har inhandlat ett paket från land X och fått ett brev från tullen där de begär personnummer, faktura/orderbekräftelse, varubeskrivning, varuvärde etc för att kunna lägga på tull och moms vilket jag inte vill betala. Om gränserna är öppna, varför ska jag då behöva betala tull? Diskriminering!

Eftersom det står att de behöver "Personnummer då varans värde överstiger 10.000 kr" är jag osäker på om de inte redan nu vet varans värde. Jag har hört mig för från företaget jag köpte varan av och inväntar svar.

Går det att blåsa tullen genom att skicka en falsk orderbekräftelse? Hur har andra hanterat situationen?

Er tillgivne
Citera
2018-11-09, 18:45
  #2
Medlem
Sainsburyss avatar
Vilket land beställdes varan ifrån?
https://www.tullverket.se/sv/privat/...3a4d31073.html
Citera
2018-11-09, 18:58
  #3
Medlem
Dansflugans avatar
Trumps förlovade land. Att jag borde betala tull är redan klart.

Frågan är hur jag kan undvika det. Vad jag sett är värdet för högt för att "gåva" ska accepteras.
Citera
2018-11-09, 23:57
  #4
Medlem
tigerrakets avatar
Har du köpt en vara från ett företag? För isåfall går gåva bort. Tullen kan sedan ju börja misstänka att du ljuger när du ger dem falska papper, och då drar en mycket större process igång. Vill du ha varan snabbt: Betala momsen. Vill du vänta några månader och kanske spara en hundring i slutändan, men vara flaggad i tullens system i framtiden, alternativt åka dit för att försöka lura dem med falska papper: Kör på
Citera
2018-11-10, 00:44
  #5
Medlem
Det finns väll inte mycket som du kan göra när varan redan blivit skickat och sitter fast hos tullen. Betala avgiften eller bli av med hela summan.
Nästa gång se till att den skickas på smartare sätt om du vill lura staten.

Men jag förstår att detta känns för jävligt..
Ingen av oss vill pröjsa moms skatt när man redan skattat 30%+ på lönen
Citera
2018-11-10, 04:34
  #6
Medlem
Löper stor risk att tullen kontrollerar deklarerat värde på handelsfakturan, nusom sändningen är i deras förvar. Läxan blir dyr ifall ditt försök till brott uppdagas.

Det finns kryphål för underlättnader, men det skall man själv lägga energi på vid genuint intresse.
Citera
2018-11-11, 00:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Om gränserna är öppna, varför ska jag då behöva betala tull? Diskriminering!

Gränserna mot USA är inte öppna, var har du fått den idén ifrån? Det är i stort sett bara EU-länderna plus ett par till som vi har öppna gränser mot: https://sv.wikipedia.org/wiki/Inre_marknaden
Handel med dessa länder har vi gemensamma momsavtal för så där är momsen redan med i priset. Moms och tull är inte inräknat i priset när du handlar från länder utanför den inre marknaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback