Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-12-07, 12:36
  #61
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://www.latimes.com/california/s...ern-california
Citat:
Pacific Gas & Electric on Friday announced a $13.5-billion settlement for several Northern California wildfires that killed dozens of people and destroyed thousands of homes and businesses.

The settlement with victims covers some of the worst fires in the state’s modern history, including the wine country blazes in 2017 and the fire that nearly destroyed the town of Paradise in 2018.
Citera
2019-12-08, 19:34
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
https://www.latimes.com/california/s...ern-california

Där ser man. Dom har alltså funnit det bäst att betala till dom som drabbats. Bättre betala än att mötas i en domstol och förlora.

Dom ska alltså betala motsvarande 128 miljarder kronor. (128 tusen miljoner)..
Hur har dom råd med det - dom som var bankrupta?

Dom är också skyldiga för många av årtes bränder..
Citera
2019-12-08, 20:01
  #63
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Där ser man. Dom har alltså funnit det bäst att betala till dom som drabbats. Bättre betala än att mötas i en domstol och förlora.

Dom ska alltså betala motsvarande 128 miljarder kronor. (128 tusen miljoner)..
Hur har dom råd med det - dom som var bankrupta?

Dom är också skyldiga för många av årtes bränder..

Som jag förstår det så är det inte riktigt klart ännu. Det är mer ett förslag från PG&E. Bakom kulisserna så håller obligationsägarna till PG&E och bråkar med aktieägarna. Någonting som kan sluta med långdragna domstolsförhandlingar och därmed försenade utbetalningar.

Fritt ur minnet så befann sig redan PG&E under förmyndarskap efter att en pipeline exploderade som dom ansvarade för (Se San Bruno pipeline explosion) Lägg därtill att dom begärt sig själva i konkurs efter dom senaste årens bränder kom att hota balansräkningen på grund av alla skadestånd som väntar och jag tror det hela inte är riktigt i hamn ännu.

Från det ena till det andra:
Här är en bild på den C-krok som misstänks ligga bakom branden i Paradise.
https://www.sacbee.com/news/californ...related_inline
Citat:
PG&E Corp. this week released a photo of the broken “C-hook” that is believed to have caused the November 2018 wildfire, the deadliest in California history. The Camp Fire killed 85 people and destroyed most of the town of Paradise.
Citera
2019-12-08, 20:22
  #64
Medlem
Hugo.Draxs avatar
På tal om c-krokar. Här är bilder på c-krokar på samma elledning som orsakade branden
https://www.nbcbayarea.com/investiga...565181442.html
Citat:
“This is bad as you can get — this is terrible.” said Dan Mulkey, a four-decade veteran electrical engineer with PG&E who is now a consultant. “I can’t imagine how it got that bad and no one saw it — it’s flabbergasting,”

It was a worn C-hook on Tower No. 27-222 on the nearly 100-year-old line that failed and caused the 115,000-volt line to hit the tower and spark the fire that destroyed the town of Paradise and left 85 people dead.

But photos of a hook on another tower just 3 miles away showed significant wear due to what engineers call “fretting erosion.”

Efter att ha sett dom bilderna så råder det inga tvivel om att PG&E orsakade branden genom att fuska med underhållet.
Citera
2019-12-08, 22:49
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
På tal om c-krokar. Här är bilder på c-krokar på samma elledning som orsakade branden
https://www.nbcbayarea.com/investiga...565181442.html


Efter att ha sett dom bilderna så råder det inga tvivel om att PG&E orsakade branden genom att fuska med underhållet.
Ok jag missuppfattade - trodde en uppgörelse hade gjorts.
Och det är nog ingen som tvekar på deras ansvar.
Men det är ju inte bara dåligt materiel, Det är ju många som vittnat om dåligt röjda ledningsgator. Och när det är torrt tar det eld.
Det var ju helt tydligt att dom visste hur dåligt deras nät är, när dom STÄNGDE AV strömmen då det blev som torrast. Alltså istället för att underhålla valde dom att stänga av strömmen. För dom visste att det kommer bli svåra bränder igen. Dom kör med så dåliga ledningsgator och materiel, att dom vet om att det är livsfarligt.

Det är konstigt om dom nu själva visar sitt dåliga materiel - får mig att fundera på om dom har nåt' lurt i kikaren.
Försöker dom skylla på kroken - och kroktillverkaren?
En sådan krok håller uppe högspänningsledningen. Och när den brister sjunker ledningen till en lägre nivå. Och får kontakt med något träd.
Citera
2019-12-08, 23:09
  #66
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är konstigt om dom nu själva visar sitt dåliga materiel - får mig att fundera på om dom har nåt' lurt i kikaren.
Försöker dom skylla på kroken - och kroktillverkaren?
En sådan krok håller uppe högspänningsledningen. Och när den brister sjunker ledningen till en lägre nivå. Och får kontakt med något träd.

Jag tror inte det behöver vara något lurt på gång. Som jag nämnde tidigare så står dom under förmyndarskap (Troligen dåligt översatt av mig) Men efter att deras pipeline exploderade så har dom haft en federal domare som övervakat att dom inte fuskar med underhållet. Jag kan tänka mig att han har rätt att sanktionera ledningen i PG&E om han anser att dom undanhåller information för han. Tänk dig böter och fängelsestraff här. Sett från det perspektivet så har dom inget större val än att berätta alla skitiga detaljer där dom felar.

https://www.sacbee.com/news/californ...related_inline
Citat:
PG&E filed a picture of the hook in U.S. District Court in San Francisco, where a federal judge is pressing the troubled utility for more information about its safety record and other issues. The judge, William Alsup, is overseeing PG&E’s criminal probation following its conviction following the 2010 deadly San Bruno natural gas pipeline explosion.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback