Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-09, 15:11
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Alla här misstolkar mig och tror jag menar en jävla LED armatur för 12000 typ.

Är väl inte vårat fel att du gått på hypen om led, och slängt dina surt förvärvade i sjön?

http://www.shaggkvist.se - där har du en gubbe som kan sin chiliodling - och där kan du se alla hans olika tester av olika belysningar.
__________________
Senast redigerad av meatfuck 2018-11-09 kl. 15:13.
Citera
2018-11-09, 15:12
  #14
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Alla här misstolkar mig och tror jag menar en jävla LED armatur för 12000 typ.

Det finns samma ljusspektrum fast mindre lampor. som kanske tops kostar 4-500 styck och räcker år

Ljuset blir störande? Du har väl din lampa ovanför växten riktad neråt man sitter ju inte och stirrar in i den direkt. En mindre billig ledbulb är inte dyr och lyser inte SÅ starkt.

Många har säkert en tjej som börjar gråta om den vita soffan och de vita "live laugh love"-bokstäverma på väggen plötsligt blir rosa eller gula, men normala människor stör sig inte på det, nej.
Citera
2018-11-09, 15:12
  #15
Medlem
Taklampsfots avatar
Ett sånt här set skulle jag satsa på om jag valde att odla något i dagsläget.

https://minfil.com/xb07Lekfb4/s-l400_jpg

Drar inte mycket ström och håller en låg temperatur, har dessutom "rätt" spectrum.
Citera
2018-11-09, 15:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Många har säkert en tjej som börjar gråta om den vita soffan och de vita "live laugh love"-bokstäverma på väggen plötsligt blir rosa eller gula, men normala människor stör sig inte på det, nej.

Ska du ha lite kräm i grejerna så är det inte en estetisk fråga, det blir helt enkelt jobbigt för ögonen - kontra samma styrka fast vanligt ljus.
Citera
2018-11-09, 15:24
  #17
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Ska du ha lite kräm i grejerna så är det inte en estetisk fråga, det blir helt enkelt jobbigt för ögonen - kontra samma styrka fast vanligt ljus.

Det är säkert sant, jag hade ett tag en "600w" billig kina-LED en meter över golvet i ett hörn omgivet av svarta stolar, men även när jag lade svart på väggarna så var ljuset lite störande.

Reflektorn/skärmen är nästan viktigast, så ljuset hamnar där det skall och ingen annanstans. 200w lågenergi skulle jag köra om jag var ts.

https://www.hydrogarden.se/ljus/lage...rod-2700k.html

Den går att ha i ett hörn.
Citera
2018-11-09, 17:54
  #18
Medlem
Treantprotectors avatar
Kör på ett par 30 watts lågenergi från Biltema? Rusta? Clas ohlson? En kallvit och en varmvit, kostar inte så mycket.
__________________
Senast redigerad av Treantprotector 2018-11-09 kl. 17:56.
Citera
2018-11-09, 22:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Kör på ett par 30 watts lågenergi från Biltema? Rusta? Clas ohlson? En kallvit och en varmvit, kostar inte så mycket.

Instämmer till fullo.
Citera
2018-11-09, 22:32
  #20
Avstängd
F.Hansens avatar
Ljusblått ljus är från MH-lampor och är väldigt nice växtljus. Dock kostar en sån, utvecklar mycket värme, drar mycket el, samt är en brandfara skulle jag säga. Främst för att lampan blir "glödhet" samt att värme kan byggas upp om man inte har bra ventilation. Och skulle ventilationen pajja..

Men helt klart coolt och växterna kommer växa grymt som fan under den.

Sedan HPS:er samma sak med värme, el, brandrisk. Om du vill ha bättre ljus än lysrör är även en 250 watts HPS bättre.

Sedan kan du köra leds, har ingen koll på de nya ledsen men jag tror inte de kan mäta sig med HPS:er än eftersom du i princip bara kan odla på ytan direkt nedanför lampan.

Skulle föreslå minst 250 watts HPS med förstärkning av lågenergilampor, leds eller lysrör på sidorna. Önskvärt är 400 watts HPS. Då kommer du få dunderresultat med chili och alla växter som älskar mycket solljus.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback