Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-09, 14:48
  #1
Medlem
Jag vet att vanlig läslampa fungerar men det man ser i t.ex stora cannabisodlingar så är ljuset typ blått? Vet att det bra att spruta vatten på bladen och inte bara vatttna jorden. Behöver hjälp!

tack på förhand¨
skall odlas chili och annat för bättre luft inomhus samt se trevligt ut.
__________________
Senast redigerad av laughing 2018-11-09 kl. 14:52.
Citera
2018-11-09, 14:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laughing
Jag vet att vanlig läslampa fungerar men det man ser i t.ex stora cannabisodlingar så är ljuset typ blått? Behöver hjälp!

tack på förhand¨
skall odlas chili och annat för bättre luft inomhus samt se trevligt ut

Funkar fint med vanliga lampor. Desto starkare ljus desto bättre växer det.

Ska det se trevligt ut och du ska leva i samma miljö, satsa på varmvitt ljus. Typ lysrör med "dagsljus".
Citera
2018-11-09, 14:53
  #3
Medlem
SoCos avatar
En mindre LED rekommenderas starkt, dem har bäst ljusspektrum och livslängd, någon stenåldersmänniska kommer säkert säga MH/HPS men dem är bara fast i det förflutna.

Se bara till att det inte är en svag LED utan en som är specifikt byggd för odling. (vanliga funkar med men kommer ge långsam tillväxt och sämre slutresultat)

Köp valfri blomjord ur vilken butik som helst, INTE p jord, för lite näring för chili.
Citera
2018-11-09, 14:56
  #4
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
En läslampa håller växter vid liv, men vill du ha ordentlig tillväxt (Och därmed bättre inneluft) behöver du mer ljus än så.
Jag tycker du skall titta in på underforumet här för cannabisodling. Och så kan du surfa runt lite på t.ex hydrogarden.se. De flesta växter har rätt lika behov.
Lägg en tusing på en vettig lampa så är du igång.
Citera
2018-11-09, 14:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Se bara till att det inte är en svag LED utan en som är specifikt byggd för odling. (vanliga funkar med men kommer ge långsam tillväxt och sämre slutresultat)

Har testa vanliga t5lysrör, lågenergilampor och riktiga ledlampor för växter.

Ingen skillnad i resultat, bara i pris (ledlampor för odling är dom duktiga på att ta betalt för) och i fruktansvärt obehagligt ljus om du ska leva i samma rum.
Citera
2018-11-09, 14:59
  #6
Medlem
Taklampsfots avatar
Jag vet att det är lite old-school men 600w hps-lampor är hyffsat billiga och ger en mycket bra skörd av frukt/blommor. Du kan köra med dom from start till skörd.

Den nya generationens LED är också bra, på pappret bättre än HPS, sedan är det upp till odlaren hur man hanterar ljuset.

Bli medlem på något chili-forum istället och kopiera utrustning och odlingsstil från den som gör bäst. Hittar du en bra mentor så kan du om du har tur även få reda på dom små detaljerna som verkligen gör skillnad kvalité och viktmässigt.
Kunskapen vad jag har sett här ligger på 3/10.
Citera
2018-11-09, 14:59
  #7
Medlem
SoCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Har testa vanliga t5lysrör, lågenergilampor och riktiga ledlampor för växter.

Ingen skillnad i resultat, bara i pris (ledlampor för odling är dom duktiga på att ta betalt för) och i fruktansvärt obehagligt ljus om du ska leva i samma rum.

Bull.
Citera
2018-11-09, 15:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Funkar fint med vanliga lampor. Desto starkare ljus desto bättre växer det.

Ska det se trevligt ut och du ska leva i samma miljö, satsa på varmvitt ljus. Typ lysrör med "dagsljus".
Det är väl det jag tänker på. Vill ha ett behagligt ljus då iaf några växter kommer stå brevid datorskärmen. Just nu använder jag en vanlig läslampa tills jag hittar något bättre!
Citera
2018-11-09, 15:03
  #9
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
En mindre LED rekommenderas starkt, dem har bäst ljusspektrum och livslängd, någon stenåldersmänniska kommer säkert säga MH/HPS men dem är bara fast i det förflutna.

Se bara till att det inte är en svag LED utan en som är specifikt byggd för odling. (vanliga funkar med men kommer ge långsam tillväxt och sämre slutresultat)

Köp valfri blomjord ur vilken butik som helst, INTE p jord, för lite näring för chili.

Det handlar inte om att vara fast i det förflutna, utan kostnadseffektivitet (Det är det som fortfarande används i kommersiella växthus där slutprodukten inte kostar tiotal tusen kronor/kg), tusenkronorsLED från Kina suger och alla vill inte lägga 4-6 tusen på ett hobbyprojekt.

Hade jag velat ha en billig växthörna som också funkar inredning hade jag kört lysrör/lågenergi. Alla vill inte bo i blått discoljus eller gula HPS-vägbelysningem.
Citera
2018-11-09, 15:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
En läslampa håller växter vid liv, men vill du ha ordentlig tillväxt (Och därmed bättre inneluft) behöver du mer ljus än så.
Jag tycker du skall titta in på underforumet här för cannabisodling. Och så kan du surfa runt lite på t.ex hydrogarden.se. De flesta växter har rätt lika behov.
Lägg en tusing på en vettig lampa så är du igång.
Bra idé! med tanke på cannabis så hoppas jag de snart blir lagligt. Verkar vara otroligt roligt att odla men även givande för personer som gillar att bli hög på det Fina blad och buds sen inte minst den goda lukten. Skam att det är olagligt. Har slutat röka cannabis själv men jag minns att jag ville börja odla det
__________________
Senast redigerad av laughing 2018-11-09 kl. 15:06.
Citera
2018-11-09, 15:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Bull.
https://youtu.be/PRHm0-wJAYw

Okej.
Citera
2018-11-09, 15:05
  #12
Medlem
SoCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det handlar inte om att vara fast i det förflutna, utan kostnadseffektivitet (Det är det som fortfarande används i kommersiella växthus där slutprodukten inte kostar tiotal tusen kronor/kg), tusenkronorsLED från Kina suger och alla vill inte lägga 4-6 tusen på ett hobbyprojekt.

Hade jag velat ha en billig växthörna som också funkar inredning hade jag kört lysrör/lågenergi. Alla vill inte bo i blått discoljus eller gula HPS-vägbelysningem.

Alla här misstolkar mig och tror jag menar en jävla LED armatur för 12000 typ.

Det finns samma ljusspektrum fast mindre lampor. som kanske tops kostar 4-500 styck och räcker år

Ljuset blir störande? Du har väl din lampa ovanför växten riktad neråt man sitter ju inte och stirrar in i den direkt. En mindre billig ledbulb är inte dyr och lyser inte SÅ starkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback