Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 11:49
  #1
Medlem
Hej! Jag behöver teknisk hjälp och råd. En expartner till mig har tidigare haft tillgång till min telefon och dator, hjälpt mig med backuper och överföring när jag köpt ny telefon etc. eftersom jag inte är speciellt tekniskt kunnig.
Men nu missbrukar han det genom att kunna se var jag är när jag har telefonen med mig, han kan se mina samtalslistor (vet inte hur?), läsa raderade sms, ta sig in på min facebook och instagram trots att jag bytt lösenord, läsa min mail etc. Hur skyddar jag mig?

Var snälla att observera och respektera att det är teknisk hjälp jag behöver, inte råd om ex. polisanmälan eller relationer. Jag blir mycket tacksam för eventuella tips och hjälp!
Citera
2018-11-09, 11:55
  #2
Medlem
oväns avatar
Datorn

Först måste du få kontroll över kontot som telefonen är aktiverad med, dvs byta lösenord på det.
Sedan måste du fabriksåterställa telefonen för att få bort eventuella trojaner.

För datorn gäller ominstallation.
Har du ändrat lösenordet på ovan nämnda konto med en infekterad enhet (dator/telefon) så är det nya lösenordet inte säkert.
__________________
Senast redigerad av ovän 2018-11-09 kl. 11:58. Anledning: Missade datorfrågan
Citera
2018-11-09, 12:00
  #3
Medlem
Fyfan vilken psykopat.

Han har förmodligen en så kallad RAT på din dator eller tillgång till din mail.
En RAT ser allt du gör och trycker in på tangenterna men den ligger nog på din dator, har ingen aning om hur han ser dina sms osv.

Gå hem till en vän och byt lösen på mailen, sedan ALLT annat. (Skriv inget på dina egna enheter förren du formaterat)
Formatera dator och telefon. Alltså installera ny oåerativ mjukvara på alla enheter du äger.

Han ser förmodligen att du skrivit här också så han vet att du är honom på spåren.
Citera
2018-11-09, 16:53
  #4
Medlem
Tack snälla för svaren! Teknik är min svagaste sida, vilket blir ett handikapp i en sådan här situation. Jag måste försöka, har inte råd att köpa nytt.
Citera
2018-11-11, 07:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luka18
Tack snälla för svaren! Teknik är min svagaste sida, vilket blir ett handikapp i en sådan här situation. Jag måste försöka, har inte råd att köpa nytt.
Byt alla lösenord och fabriksåterställ genast!
Citera
2018-11-11, 16:23
  #6
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luka18
Tack snälla för svaren! Teknik är min svagaste sida, vilket blir ett handikapp i en sådan här situation. Jag måste försöka, har inte råd att köpa nytt.
Android mobil?
Jailbreakad iOS lur?

Om inte något av ovanstående bör det räcka med att att byta lösenord, ev säkerhetsfrågor samt i värsta fall mobilnr och mail.

Om du nu har android eller en jailbreakad iOS lur, bör du fabriksåtetställa. OBS Se till att du fabriksåterställer med nytt OS.

Lycka till!
Citera
2018-11-12, 20:55
  #7
Medlem
Om det är en iPhone installerar du iTunes på en vanlig dator - som ditt stalkerex aldrig använt - och följer sedan dessa instruktioner trots att telefonen går att starta och fungerar, ignorera alltså första stycket:

https://support.apple.com/sv-se/HT201263

Välj "återskapa" när du får frågan. Obs förstås att allt på telefonen försvinner. Det nollställer telefonen totalt och skriver om det grundläggande styrsystemet i den.


För Androidtelefoner varierar tillvägagångssättet tyvärr så mycket att det inte går att ge instruktioner.
Citera
2018-11-17, 15:03
  #8
Avstängd
wusemans avatar
Är det en android telefon så låter detta väldigt mycket som AHmyth och på såvis kan han läsa dina samtalslistor, han kan även bugga dig om så är fallet. Länkar programmet, det finns en del videos och bilder. Du kan se hur det går till på länken. Är han dock riktigt duktig så har han planterat en bakdörr in som är busenkelt också, ett netcat kommando och så kan han läsa varenda sak i realtid som du gör. Det mesta sparas i db files på luren.

https://github.com/AhMyth/AhMyth-Android-RAT

Länkar videon också för er som inte är intresserade av att besöka github:
https://www.youtube.com/watch?v=DDIZTABABzs

Edit: Detta funkar utan ROOT också för dom som undrar.

Är det en android så kan jag hjälpa dig att hitta trojanen om du vill.

Men börja med att kolla under inställningar vilka appar som har behörigheter till telefonen bl.a

MVH
__________________
Senast redigerad av wuseman 2018-11-17 kl. 15:12.
Citera
2018-11-22, 11:37
  #9
Medlem
hipp-hipps avatar
Jag gissar att han har en extra mobil som du vet inget om med exakt alla dina konton. Han behöver inte ha din mobil alls.

Om du använder en Mac så kan ha tillgång till ditt icloud konto, inkl Keychain med alla dina lösenord, även nya som du byter.

Det bästa sättet är att återställa mobilen och datorn till fabrikinställningar, öppna nya konton för mejl och facebook, och radera de gamla.

Kan hjälpa dig om du vill.
__________________
Senast redigerad av hipp-hipp 2018-11-22 kl. 11:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback