Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 12:29
  #61
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jaha, den regeländringen kände jag inte till.

Tror att du missuppfattade mitt inlägg lite. Det, liksom trådstarten(?), handlar om den där lappen som fylls i på flyget till Thailand. Där finns inget utrymme för någon resplan, där finns endast plats för endast en ”adress i Thailand”.
Att man under sin vistelse i landet måste ha bokförts ordentligt, och att man kan få skit om så ej skett, är något man inte kan veta så mycket om vid inresan.

Exempel:
Två veckor i Thailand, första veckan har man bokat hotell A, andra veckan är obokad. På formuläret anges adressen till hotell A, men av någon anledning nyttjas aldrig den; hela vistelsen tillbringas istället på hotell B, som noga rapporterar ditt boende.
Har man då gjort något fel?
Riskerar man problem vid kontroll (eventuellt vid utresan)?

Nej. Missförstod inte frågan utan svarade på det som var skrivet.

Nej. Du har inte gjort något fel.

Så länge du är rapporterad till immigration enligt gällande regler av den du bor hos (hotell, bungalow, lägenhet, inneboende, etc) så har du inte gjort något fel alls.

Det svarades också på i efterföljande inlägg där det också länkades till mer information.
Citera
2018-11-16, 15:42
  #62
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Nej. Missförstod inte frågan utan svarade på det som var skrivet.

Nej. Du har inte gjort något fel.

Så länge du är rapporterad till immigration enligt gällande regler av den du bor hos (hotell, bungalow, lägenhet, inneboende, etc) så har du inte gjort något fel alls.

Det svarades också på i efterföljande inlägg där det också länkades till mer information.
Ok, ange en godtycklig vistelseadress på immigrationsblanketten, sedan är allt lugnt så länge dina hyresvärdar mm rapporterar in ditt boende?
Citera
2018-11-16, 20:40
  #63
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Så om jag anger Ankas borg i Ankeborg så ska Anka meddela att jag anlänt ?
Citera
2018-11-17, 04:23
  #64
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Så om jag anger Ankas borg i Ankeborg så ska Anka meddela att jag anlänt ?

Kul.

Men om det är där du bor så ja.
Citera
2018-11-17, 04:25
  #65
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ok, ange en godtycklig vistelseadress på immigrationsblanketten, sedan är allt lugnt så länge dina hyresvärdar mm rapporterar in ditt boende?

Godtycklig är upp till dig.

Men var du bor skall rapporteras.
Citera
2018-11-17, 07:29
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Så om jag anger Ankas borg i Ankeborg så ska Anka meddela att jag anlänt ?

Sedan om du varit på ST room och hållt igång någon timma och kommer tillbaka till Ankas Borg så måste processen med registrering göras om igen. Blir ju ganska många registreringar per vecka/månad.

Allt detta för att spara hotell, landlord, condo ägare på hela 1 600b fine.

Varför ens bry sig.

Visst är man expat i gråzonen med eget hus och ingen att skylla på bör man kanske slänga en tanke på saken men annars finns det ju 300 000 andra problem att tänka på.
Citera
2018-11-17, 08:14
  #67
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag kan helt och hållet hålla med om att det är en icke-debatt i mitt tycke.



Jag uppfattar det som en icke-debatt också.

Dom gillar blanketter, så fyll i alla blanketter dom ger dig efter bästa förmåga (vilket kan vara högst varierande) och le
Sedan kan man göra vad man vill. Rapportering är för Thailändare inte för faranger..
Citera
2018-11-17, 08:22
  #68
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Rapportering är för Thailändare inte för faranger..

Mer fel kan man nog inte ha men tycker du det så.
Citera
2018-11-17, 08:28
  #69
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Mer fel kan man nog inte ha men tycker du det så.


Har jag missat något igen som jag som falang måste rapportera, förutom visa- blanketter o d ?
Angående boende.
Citera
2018-11-17, 08:31
  #70
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Har jag missat något igen som jag som falang måste rapportera, förutom visa- blanketter o d ?
Angående boende.

Det beror ju på om du äger en bostad eller låter någon icke-Thai bo hos dig så det kan jag inte svara på.

Men att säga att rapportering bara är för Thaiare är inte helt korrekt.
Citera
2018-11-17, 08:39
  #71
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det beror ju på om du äger en bostad eller låter någon icke-Thai bo hos dig så det kan jag inte svara på.

Men att säga att rapportering bara är för Thaiare är inte helt korrekt.

När du presenterar det så inser jag att jag är en slarver som inte uppträder korrekt.
Har aldrig rapporterat vare sig icke-thai eller thai som bott/stannat kortare tid hos mig.

Jag lever lyckligt ovetande om en massa regler..
Men kanske inte ska uppmuntra andra att göra det.
Citera
2018-11-17, 08:42
  #72
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
När du presenterar det så inser jag att jag är en slarver som inte uppträder korrekt.
Har aldrig rapporterat vare sig icke-thai eller thai som bott/stannat kortare tid hos mig.

Jag lever lyckligt ovetande om en massa regler..
Men kanske inte ska uppmuntra andra att göra det.

Det är ju helt upp till dig att följa reglerna.

Det är inte ett problem förrän det blir ett problem och i Thailand kan små problem eskalera till stora problem väldigt snabbt och än mer med den ökade "förföljelse" som nu sker av utlänningar i Thailand.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2991947

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback