Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-09, 08:00
  #1
Medlem
När man kommer till Thailand så få man ju sånt immigrations card formulär, där man ska fylla i personuppgifter, passuppgifter, adressuppgifter i Thailand, inkomst, syftet med vistelsen, nästa destination o.s.v.

Men kan man i princip ljuga på formuläret och typ säga att man ska bo på X hotellet och ska vara här i X dagar (mindre än 30 dagar), o hitta på nåt flight nummer (som är äkta o som tillhör en viss flyg på riktigt) o så ?

Men sålänge man inte ljuger om sitt riktiga namn o passnummer ?

Hur mycket kontrolleras immigrationskortet av passkontrollanten o kan dom genom scanningen på passet se på datorn om returbiljett finns?
Citera
2018-11-09, 09:09
  #2
Medlem
Inte en aning men det är nog högst troligt dom kan se om du har returbiljett.
Citera
2018-11-09, 09:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzydio
Inte en aning men det är nog högst troligt dom kan se om du har returbiljett.
Personuppgifter ser dom ju mot passet, men skriv att du ska bo i Kalle anka hostel i Ankeborg det har dom inte en susning om
Citera
2018-11-09, 09:47
  #4
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
När man kommer till Thailand så få man ju sånt immigrations card formulär, där man ska fylla i personuppgifter, passuppgifter, adressuppgifter i Thailand, inkomst, syftet med vistelsen, nästa destination o.s.v.

Men kan man i princip ljuga på formuläret och typ säga att man ska bo på X hotellet och ska vara här i X dagar (mindre än 30 dagar), o hitta på nåt flight nummer (som är äkta o som tillhör en viss flyg på riktigt) o så ?

Men sålänge man inte ljuger om sitt riktiga namn o passnummer ?

Hur mycket kontrolleras immigrationskortet av passkontrollanten o kan dom genom scanningen på passet se på datorn om returbiljett finns?

Immigration kan givetvis fråga om att se utresebiljett, bågot som har blivit vanligare och vanligare speciellt vid visa exempt entries och vanligare efterfrågat för folk som passar in på olika parametrar som jag inte orkar gå in på här.

Men de kan inte se om du har en utresebiljett i sina egna uppgifter som dom får fram i datorn (hur skulle dom få det liksom?)

Kan du inte uppvisa bokning var du skall stanna, eller om de efterfrågar 20,000 THB i kontanter som man enligt regler skall kunna uppvisa, så blir du inte insläppt och du får åka tillbaka där resan startade med samma flygbolag som tog dig dit.

Hotellen skall rapportera till immigration inom 24 timmar när en utlänning checkar in och detta gäller även hostels, AirBnB uthyrningar eller liknande, osv, så de kan se vart du har bott och inte bott.

Detta har nuvarande junta blivit mycket hårdare med att efterleva trots att dessa regler har funnits i väldigt många år men inte riktigt efterföljts.

Baserat på ovan får du själva avgöra hur mycket/lite du vill tala sanning på kortet och ha en förbokad bokning dels var du skall stanna, utresa men även 20,000 THB i kontanter vid arrival.

Sen är det säkerligen, som vanligt, läsare av denna tråd som inte tror/vill tro på ovan baserat på att "jag har aldrig blivit tillfrågad så det är rent skitsnack" men det får stå för dom.
Citera
2018-11-09, 10:24
  #5
Medlem
Sooks avatar
Nu har jag aldrig varit i thailand men avslutet på ditt inlägg reagerar jag lite på. Om det är så att folk inte blivit tillfrågade så är det såklart att det du skriver inte är så hårt som du påstår. Kontrolleras man inte så kontrolleras man inte. Däremot intressant att man måste ha kontanter på sig vid inresan. Jag betalar alltid allt med visakort i alla lönder och har nästan aldrig kontanter (om man inte är i neanderthalarländer som inte tar kort som exempelvis Tyskland). Thailand kanske inte heller är så duktiga på detta?
Citera
2018-11-09, 10:45
  #6
Medlem
Det här med 20000 Bath verkar ju nonsens. Står ingenstans.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...%C3%A4mmelser/
Citera
2018-11-09, 10:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzydio
Det här med 20000 Bath verkar ju nonsens. Står ingenstans.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...%C3%A4mmelser/

Bara för att det inte står på SwedenAbroad betyder inte det att det inte händer.

https://www.thaivisa.com/forum/topic...ring-thailand/
Citera
2018-11-09, 11:06
  #8
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozzydio
Det här med 20000 Bath verkar ju nonsens. Står ingenstans.

https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...%C3%A4mmelser/

Svårt att hitta på Google eller?

"Verkar nonsens"

"Står ingenstans"

https://www.independent.co.uk/travel...-a7846906.html
Citera
2018-11-09, 11:15
  #9
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu har jag aldrig varit i thailand men avslutet på ditt inlägg reagerar jag lite på. Om det är så att folk inte blivit tillfrågade så är det såklart att det du skriver inte är så hårt som du påstår. Kontrolleras man inte så kontrolleras man inte. Däremot intressant att man måste ha kontanter på sig vid inresan. Jag betalar alltid allt med visakort i alla lönder och har nästan aldrig kontanter (om man inte är i neanderthalarländer som inte tar kort som exempelvis Tyskland). Thailand kanske inte heller är så duktiga på detta?

Ja du, vad skall man svara på ovan?

Det kontrolleras. Men i olika utsträckningar beroendes på var/hur du går över gränsen, din hostrik, typ av visa, utseende, folkslag (jo, det förekommer), etc.

Som ett exempel, Don Muang är mycket hårdare än Suvarnabhum på att efterfölja reglerna.

Varför det är så får ni fråga personalen på Don Muang.

Nu säger jag bara som det är och du får givetvis avgöra vad du själva vill följa och inte följa men kommer du till en immigration officer som efterfrågad info, och du inte kan uppvisa vad som efterfrågas, så är det bara att åka tillbaka.

Och nej, du får inte gå till en ATM för att ta ut pengar.

Sen tror jag att en Thai immigration office skiter ett gott stycke i hur du väljer att betala när du inte är i Thailand.

När du skall in i Thailand så är det deras regler som gäller.

Försök ta den diskussionen med en immigration officer och se hur långt du kommer med det.

Det är alltid kul att se att man alltid blir ifrågasatt varenda jävla gång man rabblar upp reglerna i detta forum.

Alltid är det någon som hela tiden skall ifrågasätta och motsäga det man rabblar upp när all info finns på webben och officiella sajter.
Citera
2018-11-09, 11:45
  #10
Medlem
Men, i vissa länder kan man inte växla till Thailändsk valuta, hur kommer dessa personer in? (Inte direkt så att flygbolagen står på Arlanda och informerar och kontrollerar om man innehar 20k baht. = kan bli väldigt dyrt för flygbolaget i slutändan om denna regel skulle efterföljs angående 20k baht)
Jag förstår att man kanske måste visa upp att man har tillgångar till försörjning när man är där. Men om det är dollar, yen eller euro etc tror jag allvarligt talat att dom ser emellan fingrarna, så länge det motsvarar 20k baht.

Men givetvis, med taskig attityd gentemot immigration officer så blir det nog raka vägen hem igen.

(brukar själv aldrig ha baht med mig, men dock svenska kontanter som mycket väl överstiger 20k baht)

Att det efterföljs mer på Don Muang kan bero på att det är mestadels lågprisbolag som flyger dit och visa runs säkerligen genomförs betydligt mer dit.
Men att visum / kontroll om man får vistas i Thailand blivit hårdare koll på stämmer, så jag personligen skulle inte chansa i dagens läge och inte ha utresebiljett / alternativt giltigt visum.
__________________
Senast redigerad av Horknullarn 2018-11-09 kl. 11:50.
Citera
2018-11-09, 11:54
  #11
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horknullarn
Men, i vissa länder kan man inte växla till Thailändsk valuta, hur kommer dessa personer in? (Inte direkt så att flygbolagen står på Arlanda och informerar och kontrollerar om man innehar 20k baht. = kan bli väldigt dyrt för flygbolaget i slutändan om denna regel skulle efterföljs angående 20k baht)
Jag förstår att man kanske måste visa upp att man har tillgångar till försörjning när man är där. Men om det är dollar, yen eller euro etc tror jag allvarligt talat att dom ser emellan fingrarna, så länge det motsvarar 20k baht.

Men givetvis, med taskig attityd gentemot immigration officer så blir det nog raka vägen hem igen.

(brukar själv aldrig ha baht med mig, men dock svenska kontanter som mycket väl överstiger 20k baht)

Att det efterföljs mer på Don Muang kan bero på att det är mestadels lågprisbolag som flyger dit och visa runs säkerligen genomförs betydligt mer dit.
Men att visum blivit hårdare koll på stämmer, så jag personligen skulle inte chansa i dagens läge och inte ha utresebiljett / alternativt giltigt visum.

Du kan ha 20K THB i växlingsbar valuta som jag redan har påtalat ett par gånger i andra trådar men inte just denna tråd.

Men det skall vara cash.

Inte kontoutdrag och liknande. Cash.

Don Muang så kan det mycket riktigt vara för att det är just lågprisbolag som kanske också attraherar annat typ av klientel än på Suvarnabhumi när man ser överlag och det låter helt rimligt men vi vet helt enkelt inte.

Kan vara en chef eller liknande som är mer hård där eller annat som också kan spela in.

Summa summarum, det är upp till var och en vad man vill riskera samt inte riskera om man reser till Thailand.
Citera
2018-11-09, 14:56
  #12
Medlem
350 000 svenskar turister beräknas besöka Thailand även i år.

Om så lite som 20 personer av dessa 350 000 fått vända vid suvarnabhumi Airport tillbaka till Arlanda för att dom saknar cash på fickan eller glömt skriva ut vilket hotell dom ska bo på skulle Aftonbladet och Expressen resor totalt exploderat av skrämmande artiklar att Be Aware om Thailand.

Så många pajas som åker varje år utan att knappt veta vart Thailand finns på kartan och knappt kan läsa ett engelskt ord på arrival card borde dessa stories även finnas på svenska.

Med det sagt!! Finns det en viss skillnad från den illegala turisten som flyger in från närområdet / grannländer.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2991947

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback