Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 21:57
  #157
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Tror ingen riktigt kan förklara hela kontinentens musik, min egen erfarenhet är från östra Asien och där har musikinstrumenten haft mindre omfång. En sanshin eller shamisen har endast tre strängar. Det begränsar de kombinationer av noter man kan få fram. Men en koto har betydligt fler. Det var dock ett instrument för kvinnor som förväntades efterhärma sin sensei och däri ligger ett av de grundläggande problemen. Musik skulle framföras i enlighet med en viss kata eller typ/skola. Det gav inget utrymme för skapande utan fokus låg helt på tekniken. Japan, Kina och Korea har många eminenta musiker som spelar fantastiskt väl, men deras framföranden är - utifrån ett västerländskt perspektiv - själlösa. De får inte fram kompositörens känsla, och det beror just på att de inte sett musik som ett känslouttryck utan som en konstart ungefär som kalligrafi eller boktryck.

Sedan bidrar självfallet språkförbistringen. Det är inte särskilt enkelt att sjunga med i en kinesisk, koreansk eller japansk poplåt.

För den musikintresserade.

Sanshin och shamisen

J-Popens grundare

Japans bidrag till världens musik


Med boktryck menar du konsthantverk?
Citera
2019-01-16, 00:34
  #158
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Med boktryck menar du konsthantverk?
浮世絵
Citera
2019-01-16, 01:26
  #159
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
浮世絵
??
Citera
2019-02-23, 19:51
  #160
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Varför är asiater så dåliga rent kreativt på musik?
Dom är grymma på att kopiera och producera musik,
även på att göra musikvideos men att göra jävligt skön
soft modern musik har dom väl aldrig varit bra på,
eller har jag fel?
Du har såklart fel. Asiater är grymt bra på att göra riktig musik, alltså komponera musik med riktiga instrument (piano etc.), detta eftersom sådana instrument kräver intelligens. Kolla bara in Michiru Yamane som exempel, en kvinna som har komponerat mycket bra musik till Castlevania-spelen.

Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Folk pratar om att svarta har låg IQ osv men tänk vilken musikskatt
vi har tack vare svarta människor. Utan inblandning i musikutvecklingen av afrikaner
så hade det sett jävligt dött och tråkigt ut tycker ni inte? Det borde även ni
flashback-nassar hålla med om?
Negrer har självklart låg IQ. Däremot har negrer rytmen i blodet. Detta betyder dock inte att negrer har de vackraste sångrösterna (dock finns det negresser med mycket vackra sångröster, givetvis), vilket delvis beror på negrernas höga testosteronhalter (basröst är väl inte direkt ett vackert attribut när man ska sjunga), men som sagt, negrer har rytmen i blodet och kan generellt sjunga mycket bra, ta bara som exempel Whitney Houston, eller ett mindre känt exempel Patricia Ann Cole (mycket bra sångerska). Idrott och sjunga är negrernas styrkor, däremot är de inga hjärnkirurger så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Svarta har varit med att skapa:
Soul, Funk, Hiphop, Samba, Reggae, Cumbia, Blues,
Jazz, (roten till rock/metal) med mera med mera,.
Jazz är degenererad konst, Hiphop är rent tekniskt inte musik överhuvudtaget, och designad för negrer som inte kan sjunga eller spela instrument (dock finns det bra hiphop så sett, men det är ovanligt). Soul och R&B är generellt också skräp, även om det finns godbitar här också. Reggae är bortsett från ett fåtal Bob Marley klassiker, totalt hjärndött. Sedan är ju den bästa rockmusiken gjord av vita, och det helt oavsett dess rötter i svart musikkultur. Jimi Hendrix lyfts ofta upp som en bra musiker, och visst var han tekniskt skicklig, men jag kan inte minnas en enda Jimi Hendrix låt jag hört som fick mig att tänka, "det där är en bra låt". Ska erkänna att jag inte är särskilt bevandrad i Jimi Hendrix dock, men det handlar inte bara om hur bra någon är på att spela ett instrument (i så fall skulle ju varenda klassisk låt varit hur bra som helst, och så är ju inte fallet), utan snarare om ett samspel mellan harmoni, rytm, takt och viktigast av allt, melodi. Just därför har Jimi Hendrix inte gjort många bra låtar, om ens någon.

Hur ofta dyker det upp en svart Jim Steinman eller John Williams, som bemästrar Wagner's pompösa, episka musikstil? Inte ofta, eller hur? Det beror givetvis på att en sådan musikalisk skicklighet kräver både talang och hög intelligens. Just därför fungerar negrer oftast bra som sångare och rappare, men sällan som kompositörer.

Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Intressanta tankar. Antingen har du rätt eller så har både du och jag ingen koll på asiatisk musik. De kanske har sina egna stjärnor i sina egna genrer? Jag tänker på libanesiskan Nancy Ajram, irakiern Kadem el Saher, turkiske Tarkan. I Indien är musik en stor grej, det vet alla som sett en film från Bollywood.
TS snackar om gulingar, inte pseudo-araber (som nästan alla är tondöva, lol).

Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Det kanske handlar om smaksak.
Det är inte en smaksak, det finns objektivt bra musik och skitmusik. Mainstreamtänkare diggar generellt sett all skitmusik.

Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
En taxichaffis i Bagdad kanske tycker Irak gör skönast musik i världen, även fast du eller jag inte tycker det.
Fast den irakiska taxichaffisen har varken hört bra musik eller besitter tillräckligt hög intelligens för att bedöma vad som är bra eller dålig musik. Du kan inte använda korkade araber som ett objektivt måttstock på musikalisk kvalitet. Vad du gör just nu är att i bästa jantelagsanda, försöka sänka allt till lowest common denominator. Det finns objektiv skönhet, det är inte en smakfråga, och samma gäller såklart med musiken.

Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Samtidigt tror jag nog att Islam i många länder nog förhindrat musikalisk utveckling och hängivelse och det betraktas kanske som haram på många ställen?
Islam är såklart ett civilisationsgift, men även utan islam hade araber inte fattat något om musik, och det faktumet att de har valt islam, beror på att araberna både saknar musiksmak och inte förstår hur världen fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Mongoliet har sina berömda strupsångare, Thailand har sin Saram, den enformiga rytmiska musiken som spelas under thaiboxningsmatcher.

Asien har nog sin musik men den är avskärmad från den västerländska musikscenen.
Det finns ju flera miljarder människor på den asiatiska kontinenten, givetvis finns det mycket variation och talang där. Men om vi får generalisera, så är negrer mycket bra (kanske bäst också) på att sjunga, och inget vidare på att komponera musik. Européer är hyfsade sångare, duktiga kompositörer, kineser och andra gulingar är jämförbara med europeér, men just kineser kan vara bättre sångare tack vare deras tonspråk, som kräver hög vokalprecision. Araber är dock sämst på att sjunga, men de kanske skulle kunna skärpa till sig om de utvecklade deras musikkultur (som har typ fastnat i 1800-talet), vilket inte lär hända det här århundradet. Musikteori är inte direkt ett stort intresse i mellanöstern.

Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Men ja. Afrika är en musikalisk kontinent. Jag minns att jag tänkte på detta när jag av en slump hamnade i Niafunké - staden i Mali där Ali Farka Touré föddes, och alla som tillbringat tid på den fantastiska kontinenten har ju träffat dess glada, sjungande och dansande invånare. Varför det har blivit så? Hm. Kombinationen av fattigdom och värme kanske. Att sjunga och dansa och enklare instrument är gratis eller billigt.
Att negrerna är så bra på att sjunga, beror på att de under tusentals generationer har levt i stamkulturer där man inte gjorde mycket annat än att dansa och sjunga runt lägerelden, och den bästa sångaren fick nog flest avkomma så sett. Detta medan andra raser var fullt upptagna med att kriga och bygga civilisation, vilket inte selektare de bästa sångarna. Sedan finns det givetvis tondöva negrer också, kolla bara på Jay-Z, lol.

Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
negern har rytmen i blodet.

du kan ge negern i djungeln eller på stäppen en trumma så har de show i flera dagar hela byn.

de trummar och hoppar och joddlar och lever sig in i rytmen likt ingen annan människa på jorden.
Så är det givetvis.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-02-23 kl. 19:54.
Citera
2019-02-23, 20:40
  #161
Medlem
freeriderXIIs avatar
En stor svart kompositör som jag gillar är/var Scott Joplin han dominerade ragtimemusiken slutet 1800-tal början 1900-tal. Dog den 1 april 1917 men hans musik lever fortfarande särskilt på 1970-talet i samband med filmen The Sting men också idag.

Här Pineapple rag

Easy Winners


The Entertainer
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2019-02-23 kl. 21:20.
Citera
2019-02-25, 09:38
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Varför är asiater så dåliga rent kreativt på musik?
Dom är grymma på att kopiera och producera musik,
även på att göra musikvideos men att göra jävligt skön
soft modern musik har dom väl aldrig varit bra på,
eller har jag fel?

Folk pratar om att svarta har låg IQ osv men tänk vilken musikskatt
vi har tack vare svarta människor. Utan inblandning i musikutvecklingen av afrikaner
så hade det sett jävligt dött och tråkigt ut tycker ni inte? Det borde även ni
flashback-nassar hålla med om?

Svarta har varit med att skapa:
Soul, Funk, Hiphop, Samba, Reggae, Cumbia, Blues,
Jazz, (roten till rock/metal) med mera med mera,.

Det ar Japaner, Koreaner och Kineser och aven Mongoler som har hog IQ. I ovriga Asien ligger IQ inte hogt.
Kina har 1,4 miljarder manniskor. Japan kanske 200 miljoner och SK kanske 30 miljoner. I Japan och Kina ar den inhemska marknaden sa stor att de kan leva gott inom landet. SK pop ar stort i Kina och Japan.

Jag var mycket musik intresserat fran punk, nya vagen, tidig rap, hardcore, gangster rap och tidig techno. En av de sista grupperna jag gillade var Disposable Heroes of Hiphoprisy. Musiken gjordes av en Korean uppvaxt i Californien och en etnisak svart man som hade adopterats av vita foraldrar. Deras forsta skivor utgavs av Jello Biafra fran Dead Kennedys.
Tidigt 90 tal gjorde de mycket bra musik, med texter som handlade om 1a irak kriget, rasism. Sen begick de ett stort misstag de blev omkring forband till U2 (hatar dom) pa deras varldsturne.

LA riots tidigt 90 tal?, en av manga orsaker var att koreansk mom pap store agare skot ihjal en svart man. De flesta av butikerna som forstordes i LA riots var Koreanska.
Citera
2019-06-12, 13:25
  #163
Medlem
urgts avatar
Scott Joplin var ett melodiskt geni.

Nina Simone var grym också. Det här är nog det bästa pianosolot någonsin i en popsång.

Mer på ämnet så håller jag nog inte med. Tycker asiater ofta är grymma rent melodiskt också, och det är i melodier musikalisk talang sitter för mig. Resten är bara show.
Citera
2019-08-28, 18:35
  #164
Medlem
Det har de inte alls det:
https://www.youtube.com/watch?v=ZbzoWR5QWrc
https://www.youtube.com/watch?v=yWNY95_f6rc
https://www.youtube.com/watch?v=tpOCRoDu8vg
https://www.youtube.com/watch?v=2XMTuqSy2KQ
https://www.youtube.com/watch?v=0Nv1-BCV82g
https://www.youtube.com/watch?v=8rrMJEXzvzY
https://www.youtube.com/watch?v=Ai2dhNW0-sc
https://www.youtube.com/watch?v=70MlhVkOxz0
https://www.youtube.com/watch?v=GsxMnsGW6pM
https://www.youtube.com/watch?v=cf9gyaWz5bQ
Citera
2019-09-08, 01:08
  #165
Medlem
Svaret på ts fråga är helt enkelt att han inte har lyssnat på asiatisk musik. Sigh, sabbat, syrup16g, susumu hirasawa, chu ishiwaka är alla duktiga musiker. Förvisso är alla japaner, men det kan ha att göra med att Japan länge vad ensamt i-land i asien och vi i väst således mest har mött japansk musik.

Finns bra musik i hela världen om man letar lite.
Citera
2022-11-12, 04:09
  #166
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Varför är asiater så dåliga rent kreativt på musik?
Dom är grymma på att kopiera och producera musik,
även på att göra musikvideos men att göra jävligt skön
soft modern musik har dom väl aldrig varit bra på,
eller har jag fel?

Folk pratar om att svarta har låg IQ osv men tänk vilken musikskatt
vi har tack vare svarta människor. Utan inblandning i musikutvecklingen av afrikaner
så hade det sett jävligt dött och tråkigt ut tycker ni inte? Det borde även ni
flashback-nassar hålla med om?

Svarta har varit med att skapa:
Soul, Funk, Hiphop, Samba, Reggae, Cumbia, Blues,
Jazz, (roten till rock/metal) med mera med mera,.

Blues uppfanns inte av den svarte mannen…

Nä, du är ute å cyklar rejält på din lilla trampcykel, och inser inte att du har de preferenser du har för att du aldrig har utsatts för något annat.
Citera
2022-11-12, 15:11
  #167
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Alla exemplen är skit, men det är klart gillar du hip-hop som glorifierar våld och reggae som glorifierar
knarkande så......


Jag håller med dig helt, och hip hop är rent musikaliskt så över-hype'at att det är löjligt. Otroligt lite hip hop är bra på riktigt.
Citera
2022-11-12, 15:17
  #168
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Varför är asiater så dåliga rent kreativt på musik?
Dom är grymma på att kopiera och producera musik,
även på att göra musikvideos men att göra jävligt skön
soft modern musik har dom väl aldrig varit bra på,
eller har jag fel?

Folk pratar om att svarta har låg IQ osv men tänk vilken musikskatt
vi har tack vare svarta människor. Utan inblandning i musikutvecklingen av afrikaner
så hade det sett jävligt dött och tråkigt ut tycker ni inte? Det borde även ni
flashback-nassar hålla med om?

Svarta har varit med att skapa:
Soul, Funk, Hiphop, Samba, Reggae, Cumbia, Blues,
Jazz, (roten till rock/metal) med mera med mera,.

Finns mycket bra K-pop. Dock är det ofta folk från västvärlden som skriver låtarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback