Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 01:41
  #1
Medlem
Förr tränade jag hårt under strikt diet med kaloriunderskott och nådde ett grymt resultat. Jag hade också ett extremt psyke som gjorde det möjligt trots att jag egentligen kanske inte hade den orken jag hade behövt för att genomföra den träningen plus diet. Nu är tanken att jag ska ge mig på detta igen. Men jag blir redan orkeslös av min diet men vill ändå klara av att träna i alla fall en del.

Så jag vill alltså ha tips på hur man på bästa sätt orkar med träning under en strikt diet. (Vill inte ha några moraltips om att det inte ska gå fort osv, det är på detta vis jag vill gå tillväga)
Citera
2018-11-09, 01:52
  #2
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timetogethealthy
Förr tränade jag hårt under strikt diet med kaloriunderskott och nådde ett grymt resultat. Jag hade också ett extremt psyke som gjorde det möjligt trots att jag egentligen kanske inte hade den orken jag hade behövt för att genomföra den träningen plus diet. Nu är tanken att jag ska ge mig på detta igen. Men jag blir redan orkeslös av min diet men vill ändå klara av att träna i alla fall en del.

Så jag vill alltså ha tips på hur man på bästa sätt orkar med träning under en strikt diet. (Vill inte ha några moraltips om att det inte ska gå fort osv, det är på detta vis jag vill gå tillväga)


För att kunna få en lite bättre översikt på hur du tänker med träning och kost så hade det varit bra att veta:

*dagligt kaloriintag
*antal träningspass per vecka
*dags vikt / fett % (cirka går bra)

Beroende på hur ditt upplägg ser ut så går det att testa ett par olika saker som kan göra dig piggare / mer ork under träning.
Citera
2018-11-09, 01:57
  #3
Medlem
BasseLerghagens avatar
Får man fråga vilken typ av diet du kör?

Har själv kört Keto (low carb) med framgång innan och gick ner 50kg. Sedan försiktigt lagt på mig massa kilon igen när jag slutade vara så strikt.

Tränar Muay thai nu 3 ggr/vecka och är istortsett död i kroppen efter varje träning. Får en sån enom hunger efter träningen att jag känner att det blir för mycket kalorier för att minska vikt.

Gäller väl att hitta nån slags balans där du ligger på underskott utan att svälta dig.
Citera
2018-11-09, 02:10
  #4
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Du har helt rätt inställning! Sikta på att bli starkare än du var innan! Då kommer du sannolikt åtminstone inte tappa någon styrka. I värsta fall så kommer musklerna se lite platta ut i jämförelse, men det sväller ju tillbaka så fort som du börjar sleva ris och havregryn igen.

Du kan tänkas behöva sänka volymet lite, beroende på hur det känns. Så om du t. ex. brukar köra 6 set bänkpress kanske du får gå ner till 4. Men försök ändå att öka vikten och repsantalet på de set som du gör! Kvalitet före kvantitet, med andra ord.

Ta inte bort kolhydrater helt. Kan vara smart att ha ett slags golv i det avseendet, så man har nåt å stå på.

Drick mer vatten än vanligtvis. Om du fastar så kan du behöva lite salt ibland.

En kaffe innan passen är inte fel. Inte för mycket bara, då du behöver kunna sova mycket.
Citera
2018-11-09, 02:29
  #5
Medlem
Sist jag körde på detta låg jag på ca 1000kcal varje dag. (Kan vara värt att tillägga att jag är kvinna)
Att behålla vikten är inget problem för mig i vanliga fall men det har varit mycket på slutet som gjort att jag gått upp i vikt och prioriterat bort hälsa och träning totalt. Och när jag gör någonting så gör jag det all in eller inte alls. Därför tänker jag köra på hårt. Ligger väl på ca 10 kilos övervikt så det är inte extremt mycket.

Brukar satsa på relativt kalorisnåla livsmedel men som ändå ger någon typ utav energi. Havregrynsgröt, smalt protein, fiberrika grönsaker osv.
Citera
2018-11-09, 02:41
  #6
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetagamlakommunist
Du har helt rätt inställning! Sikta på att bli starkare än du var innan! Då kommer du sannolikt åtminstone inte tappa någon styrka. I värsta fall så kommer musklerna se lite platta ut i jämförelse, men det sväller ju tillbaka så fort som du börjar sleva ris och havregryn igen.

Du kan tänkas behöva sänka volymet lite, beroende på hur det känns. Så om du t. ex. brukar köra 6 set bänkpress kanske du får gå ner till 4. Men försök ändå att öka vikten och repsantalet på de set som du gör! Kvalitet före kvantitet, med andra ord.

Ta inte bort kolhydrater helt. Kan vara smart att ha ett slags golv i det avseendet, så man har nåt å stå på.

Drick mer vatten än vanligtvis. Om du fastar så kan du behöva lite salt ibland.

En kaffe innan passen är inte fel. Inte för mycket bara, då du behöver kunna sova mycket.

Sänka volymen förstår jag inte riktigt? Jag bara antar här men jag gissar ju på att han har ett träningsschema som han anpassat efter vad mål/syfte är. Det vill säga att han inte har samma när han inte ligger på underskott som överskott tex.

Men absolut, vill TS känna sig piggare och orka passet bättre så kan man sänka både vikter, set, och reps. Men det är nog inte det han vill åt här.

Jag håller med att man inte skall utesluta kolhydrater helt. Absolut en mycket bra energikälla som behöver kosta förmycket kalorier. Här gäller det att träna på rätt sätt, då kan du äta mer kolhydrater än vad många tror.

Vatten intag är precis lika viktigt under normal kost. Visst finns vätska i maten och du kanske äter mer då men det räknar vi knappt med. Så här tycker jag inte du ska ha någon skillnad från normalt, för vätska ska du alltid ha koll på oavsett period i träning.

Om du menar att han bör få mer sömn än vanligt så behöver det inte alls stämma. Då är rutiner viktigare och ger mer. Alltså tex somna ca 22 och vakna 07 kontinuerligt. Ett underskott gör inte så vi behöver tex 2h extra sömn.
Citera
2018-11-09, 02:44
  #7
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timetogethealthy
Sist jag körde på detta låg jag på ca 1000kcal varje dag. (Kan vara värt att tillägga att jag är kvinna)
Att behålla vikten är inget problem för mig i vanliga fall men det har varit mycket på slutet som gjort att jag gått upp i vikt och prioriterat bort hälsa och träning totalt. Och när jag gör någonting så gör jag det all in eller inte alls. Därför tänker jag köra på hårt. Ligger väl på ca 10 kilos övervikt så det är inte extremt mycket.

Brukar satsa på relativt kalorisnåla livsmedel men som ändå ger någon typ utav energi. Havregrynsgröt, smalt protein, fiberrika grönsaker osv.


Ber om ursäkt att jag refererat dig som man i mitt senaste inlägg.

Jag vill ju säga att det är lågt men jag tolkar som du redan vet det och inte vill höra det från mig. Tips är dock att verkligen va noga med dom 1000, så du tänker över på vad du spenderar dom på för mat.
Citera
2018-11-09, 03:33
  #8
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazze93lazze
Sänka volymen förstår jag inte riktigt? Jag bara antar här men jag gissar ju på att han har ett träningsschema som han anpassat efter vad mål/syfte är. Det vill säga att han inte har samma när han inte ligger på underskott som överskott tex.

Men absolut, vill TS känna sig piggare och orka passet bättre så kan man sänka både vikter, set, och reps. Men det är nog inte det han vill åt här.

Jag håller med att man inte skall utesluta kolhydrater helt. Absolut en mycket bra energikälla som behöver kosta förmycket kalorier. Här gäller det att träna på rätt sätt, då kan du äta mer kolhydrater än vad många tror.

Vatten intag är precis lika viktigt under normal kost. Visst finns vätska i maten och du kanske äter mer då men det räknar vi knappt med. Så här tycker jag inte du ska ha någon skillnad från normalt, för vätska ska du alltid ha koll på oavsett period i träning.

Om du menar att han bör få mer sömn än vanligt så behöver det inte alls stämma. Då är rutiner viktigare och ger mer. Alltså tex somna ca 22 och vakna 07 kontinuerligt. Ett underskott gör inte så vi behöver tex 2h extra sömn.

Nej, alltså hon ska absolut inte sänka volymen i onödan! De flesta brukar dock inte orka lika mycket under ett stort kaloriunderskott. Det var därför jag sa att hon skulle känna efter mellan seten och se till att hon inte blir svagare. Vikt*reps per set betyder mer än den totala träningsvolymen när man är ute efter att bygga muskler och bli stark.

Vatten är alltid viktigt, ja, men det behövs lite mer under deff av den anledningen du nämnde samt p.g.a. det faktum att hon kanske kommer köra periodisk fasta vissa dagar och då är vattenintag det enda tillvägagångssettet man har att reglera hydreringsnivån.

Sömn är så klart också alltid viktigt, men ändock ännu mer så under perioder av extra intensiv träning i kombination med försämrad återhämtningsförmåga, vilket stora kaloriunderskott innebär.

Hoppas det förtydligade lite mer hur det ligger till!
Citera
2018-11-09, 04:01
  #9
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetagamlakommunist
Nej, alltså hon ska absolut inte sänka volymen i onödan! De flesta brukar dock inte orka lika mycket under ett stort kaloriunderskott. Det var därför jag sa att hon skulle känna efter mellan seten och se till att hon inte blir svagare. Vikt*reps per set betyder mer än den totala träningsvolymen när man är ute efter att bygga muskler och bli stark.

Vatten är alltid viktigt, ja, men det behövs lite mer under deff av den anledningen du nämnde samt p.g.a. det faktum att hon kanske kommer köra periodisk fasta vissa dagar och då är vattenintag det enda tillvägagångssettet man har att reglera hydreringsnivån.

Sömn är så klart också alltid viktigt, men ändock ännu mer så under perioder av extra intensiv träning i kombination med försämrad återhämtningsförmåga, vilket stora kaloriunderskott innebär.

Hoppas det förtydligade lite mer hur det ligger till!


Ja jag är med dig, "lyft tungt för att bli stark". Det är ju en självklarthet. Jag tolkade din första text som att hon skulle möjligen ta ner 20% av passet för att orka hela passet bättre. Det anser jag som fel. Jag tycker man skall ha anpassade program/scheman efter syfte/mål/period mm. Men då tror jag att jag förstår hur du menade egentligen.

Det här med vattnet ser vi lite olika på men vi har det samma slutresultat, bara vägen dit och hur vi utrycker oss. Jag förstår hur du menar.

Sömn däremot vet jag inte riktigt. Visst längre sömn kan bidra till längre återhämtningstid under just sömnen. Men att öka sina timmar sömn kan orsaka trötthet och omotivation. Har tyvärr ingen fakta förtillfället på detta. Men du känner kanske igen det om man sovit över 10h och man vaknar skit seg, lite det jag menar. Så jag anser att det är mer nackdel av att öka sina antal timmar sömn från sitt normala. Behåll dina 8h eller vad det är. Ta någon extra på söndagen om det känns bra.
Citera
2018-11-09, 04:18
  #10
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazze93lazze

Alla tiders!

Jo, jag kanske överdrev lite när jag skrev att hon behöver sova mycket. Vad jag egentligen försökte säga var att hon ska vara extra noga med att inte slavra med sömnen. Man vet ju själv hur mycket lättare det är att somna efter en fullspäckad måltid med mycket kolhydrater och annat gott.
Citera
2018-11-09, 05:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timetogethealthy
Förr tränade jag hårt under strikt diet med kaloriunderskott och nådde ett grymt resultat. Jag hade också ett extremt psyke som gjorde det möjligt trots att jag egentligen kanske inte hade den orken jag hade behövt för att genomföra den träningen plus diet. Nu är tanken att jag ska ge mig på detta igen. Men jag blir redan orkeslös av min diet men vill ändå klara av att träna i alla fall en del.

Så jag vill alltså ha tips på hur man på bästa sätt orkar med träning under en strikt diet. (Vill inte ha några moraltips om att det inte ska gå fort osv, det är på detta vis jag vill gå tillväga)

Träna smart under diet. Jag brukar också äta ett lågt underskott när jag går ner i vikt. Jag satsar på de viktiga övningarna som bänkpress, marklyft, pull ups och knäböj. Några lyft med kvalité så musklerna aktiveras två ggr i veckan. Det är när du inte är på diet som du bygger muskler så det behövs inte mer. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback