Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 00:27
  #1
Medlem
Har en kusin som ska gifta sig med en kvinna från England. Just nu bor de ihop periodvis o pendlar för de mesta. De är förlovade o ska gifta sig. Spelar det någon roll var de gör det? Alltså inte någon bröllopsfest utan syftar på när man registrerar sig osv, var ska man göra det 'först'?
Citera
2018-11-09, 00:34
  #2
Medlem
Om de gifter sig före brexit spelar det ingen roll, men efter brexit måste de registrera sig i respektive land.

Sverige har ett krav, som är tänkt att förhindra månggifte som gör att du antingen måste visa upp att du är ogift för att få gifta dig, eller registera ditt giftemål här, baserat på intyg från hemlandet.

T.ex när jag skulle ta hit min tjej så var hon tvungen att plocka ut ett marriage certificate för att bevisa att hon är ogift, annars skulle hom inte få något uppehållstillstånd för att bo tillsammans med mig. Alternativet var att hon hade haft ett cert som visade att hon redan var gift med mig, men allt annat hade ogillats.

Innom eu är det dock så att ett domslut i ett land gäller i hela eu. Antar att det är samma sak med giftemål. Kan ändå vara smart att registrera det här dock för att undvika strul med arv och liknande i framtiden.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-11-09 kl. 00:42.
Citera
2018-11-09, 18:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Om de gifter sig före brexit spelar det ingen roll, men efter brexit måste de registrera sig i respektive land.

Sverige har ett krav, som är tänkt att förhindra månggifte som gör att du antingen måste visa upp att du är ogift för att få gifta dig, eller registera ditt giftemål här, baserat på intyg från hemlandet.

T.ex när jag skulle ta hit min tjej så var hon tvungen att plocka ut ett marriage certificate för att bevisa att hon är ogift, annars skulle hom inte få något uppehållstillstånd för att bo tillsammans med mig. Alternativet var att hon hade haft ett cert som visade att hon redan var gift med mig, men allt annat hade ogillats.

Innom eu är det dock så att ett domslut i ett land gäller i hela eu. Antar att det är samma sak med giftemål. Kan ändå vara smart att registrera det här dock för att undvika strul med arv och liknande i framtiden.
hmm ja, jag antar väl att det inte spelar någon större roll. går processen till likadan i båda länderna? eller är det mer av en hassle att göra det i utlandet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback