Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-07, 20:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Någon som gått över till Mianserin från mirtazapin?

Hur var skillnaden?
Mianserin kändes väldigt mild och snäll, lite som sockerpiller. Vet inte ens om den hade nån effekt på mig.
Mirtan var mer kraftfull, jättebra mot ångest.
Citera
2020-12-07, 21:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Mianserin kändes väldigt mild och snäll, lite som sockerpiller. Vet inte ens om den hade nån effekt på mig.
Mirtan var mer kraftfull, jättebra mot ångest.


Ok, ja min läkare sa att mianserin är mildare än mirtazapin så man behöver ta större dos för att uppnå samma effekt.



Några fler som har erfarenheter av båda medicinerna?
Citera
2020-12-07, 21:40
  #15
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Ok, ja min läkare sa att mianserin är mildare än mirtazapin så man behöver ta större dos för att uppnå samma effekt.



Några fler som har erfarenheter av båda medicinerna?

Gällande vilket symptom/problematik i ordinationen?
Citera
2020-12-07, 21:42
  #16
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Någon som gått över till Mianserin från mirtazapin?

Hur var skillnaden?

Jag har kört en LÅG dos Mianserin mot insomnia i flera år.
3.5 år snart.

Ett tag fanns inte Mianserin inne så jag testade Mirtazapine.
Det var fan helt bedrövligt (!)

Mådde riktigt dåligt av Mirtazapine, blev segare, och ingen riktigt uppiggande effekt!

Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Mianserin kändes väldigt mild och snäll, lite som sockerpiller. Vet inte ens om den hade nån effekt på mig.
Mirtan var mer kraftfull, jättebra mot ångest.

Mianserin är oerhört, precist, träffsäkert och betydligt skonsammare.
Det är nog väldigt individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Ok, ja min läkare sa att mianserin är mildare än mirtazapin så man behöver ta större dos för att uppnå samma effekt.


Några fler som har erfarenheter av båda medicinerna?

Väldigt individuellt.
Men jag föredrar Mianserin, Mirtazapine verkar ha mycket horribla historier kring sig.
Citera
2020-12-07, 22:29
  #17
Medlem
stockcocks avatar
Själv har jag svårt att se Mirtazapin eller Mianserin som aktuella mediciner hos patienter som jobbar eller studerar. Detta av den enkla anledningen att H1-blockaden är för kraftfull sett till den mycket långa halveringstiden bägge preparat har.

Förvisso kan man komma runt detta litet, antingen via att senarelägga doseringen till innan man lägger sig, eller att kombinera med ett annat preparat (som ökar signalering för noradrenalin) och som ger en ökad energi. Det brukar heta att en ökning av dos till 45 mg ger ökad signalering för noradrenalin, och att trötthetseffekten försvinner, men det är tyvärr ofta snicksnack.

Största fördelen dessa preparat har är däremot att den antidepressiva effekten ofta uppträder efter ca 1 vecka, jämfört med t.ex. SSRI, där effekten kan komma efter 2-4 veckor.

Särskilt Mirtazapin förskrivs även mot sömnproblematik i lägre dos (<15 mg), ofta med god effekt. Tyvärr sitter blockeringen av H1-receptorn kvar, p.g.a. den långa halveringstiden, en bra stund efter uppvaknande, varför det inte är hållbart att som patient jobba eller studera. Här skulle jag i stället gärna se en ökad licensförskrivning på låga doser av gamla TCA-medicinen doxepin.

Gällande Mirtazapin & Mianserin så finns det bättre alternativ. Preparaten är i regel ganska ineffektiva gentemot depression och ångestsymptom, men kan självklart ge viss effekt.

Förutom att bägge medicinerna egentligen är skit, så skiljer dessa sig åt rent strukturellt i deras molekylära uppsättning, men mycket litet. Signifikanta skillnader i effekt kan ses. Generellt binder Mianserin potentare till flera 5HT-receptorer (serotonerga receptorer), vilket kan ge upphov till bättre och jämnare effekt i både antidepressiv och ångestdämpande effekt.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9232538/

Nu sviker minnet mig lite men vill minnas att man ändrade om den molekylära uppsättningen av Mianserin för att kunna bedriva nytt patent, och slutprodukten blev Mirtazapin. Någon med bättre koll på just detta får gärna flika in.
__________________
Senast redigerad av stockcock 2020-12-07 kl. 22:33.
Citera
2020-12-07, 22:50
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag har kört en LÅG dos Mianserin mot insomnia i flera år.
3.5 år snart.

Ett tag fanns inte Mianserin inne så jag testade Mirtazapine.
Det var fan helt bedrövligt (!)

Mådde riktigt dåligt av Mirtazapine, blev segare, och ingen riktigt uppiggande effekt!



Mianserin är oerhört, precist, träffsäkert och betydligt skonsammare.
Det är nog väldigt individuellt.



Väldigt individuellt.
Men jag föredrar Mianserin, Mirtazapine verkar ha mycket horribla historier kring sig.

Ok!

Har själv stått på mirtazapin under många år och den har fungerat rätt bra hela tiden för mig.
Dock har jag fått problem nu på senare tid därför jag funderar på att byta till mianserin.

Hur fungerar mianserin på dig vad det gäller aptiten? En av sideffekterna av mirtazapin är ju ökad aptit, vilket för mig är något positivt. Hjälper mianserinen bra för det också?
Citera
2020-12-07, 23:02
  #19
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Ok!

Har själv stått på mirtazapin under många år och den har fungerat rätt bra hela tiden för mig.
Dock har jag fått problem nu på senare tid därför jag funderar på att byta till mianserin.

Hur fungerar mianserin på dig vad det gäller aptiten? En av sideffekterna av mirtazapin är ju ökad aptit, vilket för mig är något positivt. Hjälper mianserinen bra för det också?

Vet ej vilka doser du kör på, men jag kör så låga doser att jag knappt märker om det påverkar aptit eller ej!
Citera
2020-12-07, 23:03
  #20
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Ok!

Har själv stått på mirtazapin under många år och den har fungerat rätt bra hela tiden för mig.
Dock har jag fått problem nu på senare tid därför jag funderar på att byta till mianserin.

Hur fungerar mianserin på dig vad det gäller aptiten? En av sideffekterna av mirtazapin är ju ökad aptit, vilket för mig är något positivt. Hjälper mianserinen bra för det också?

Nu kapar jag inlägget. Vilka problem har du fått? Det kan vara vettigt att "switcha" över till Mianserin. Det är inte helt ovanligt att kroppen skapar tolerans gentemot ett visst preparat och att effekten sedan uteblir, helt eller delvis - särskilt om man medicinerat kontinuerligt under många år. Nu är ju den molekylära uppsättningen väldigt lika och även receptorpåverkan, men helt klart kan det vara intressant att byta till Mianserin och utvärdera. Suck it and see, som den gode Stahl sa.

Mianserin ger generellt inte upphov till samma aptit- och viktökning som Mirtazapin kan generera, även om dessa biverkningar också påvisas i viss mån.
Citera
2020-12-08, 00:12
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Vet ej vilka doser du kör på, men jag kör så låga doser att jag knappt märker om det påverkar aptit eller ej!

Hur låg dos har du?

Förmodligen kommer jag köra på 10mg.

Det verkar inte finnas brytskåra på tabletterna heller så 10mg är väl det minsta?
Citera
2020-12-08, 00:57
  #22
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Hur låg dos har du?

Förmodligen kommer jag köra på 10mg.

Det verkar inte finnas brytskåra på tabletterna heller så 10mg är väl det minsta?

Brytskåran är mer "for show". Du kan dela dem igen på hälften om du vill för halva storleken, man kan dela dem ytterligare en gång, men blir inte lika precist. Spelar dock mindre roll när vi rör oss på så små doser. Tablettens uppsättning i sig är homogen och det verksamma ämnet är jämnt utspritt.

Mycket låg dos på både Mirtazapin och Mianserin ger i princip enbart kraftig blockad av H1-receptorn, vilket i sin tur ger trötthetseffekt. Denna dos är egentligen enbart applicerbar gentemot sömnproblematik och har ingen ångestdämpande eller antidepressiv effekt.

Edit: Blockering av H1 kan ge en viss effekt gentemot ångest men räkna inte med underverk.
__________________
Senast redigerad av stockcock 2020-12-08 kl. 01:03.
Citera
2020-12-08, 02:15
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Brytskåran är mer "for show". Du kan dela dem igen på hälften om du vill för halva storleken, man kan dela dem ytterligare en gång, men blir inte lika precist. Spelar dock mindre roll när vi rör oss på så små doser. Tablettens uppsättning i sig är homogen och det verksamma ämnet är jämnt utspritt.

Mycket låg dos på både Mirtazapin och Mianserin ger i princip enbart kraftig blockad av H1-receptorn, vilket i sin tur ger trötthetseffekt. Denna dos är egentligen enbart applicerbar gentemot sömnproblematik och har ingen ångestdämpande eller antidepressiv effekt.

Edit: Blockering av H1 kan ge en viss effekt gentemot ångest men räkna inte med underverk.


Okej!
Jo det är ju klart man kan dela den själv med kniv eller liknande om man vill.


Jag själv har alltid tagit bara 7,5mg av mirtazapin, och det har gett god effekt både på sömn och apitit. Även ok mot depression, dock inte så bra mot ångest.

Var mest nyfiken på om han/hon tog lägre dos än 10mg.

För jag tänkte som sagt ta 10mg av mianserin och det bör vara rätt ekvivalent med 7,5mg mirtazapin.
Citera
2020-12-08, 09:17
  #24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Hur låg dos har du?

Förmodligen kommer jag köra på 10mg.

Det verkar inte finnas brytskåra på tabletterna heller så 10mg är väl det minsta?

7.5 kör jag, köper 30mg, finns brytskåra och delar med kniv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback